Protect lampan går igång på steget såfort basen börjar spela?

svanstrom a
10 juli 2007 · 414 Inlägg

Hej, var precis ute och kopplade in mitt slutsteg samt låda. Till en början funkade det skitbra och det lät som det ska efter cirka 15min så lägger det av helt och protect lampan lyser på steget och inget ljud från basen, efter lite pillande och diverse så funkar steget (protect lampan lyser inte) men inget ljud från basen helt dött, Ibland spelar basen ytterst lågt man kan känna vibrationer men ytterst lite och sen dör det av igen och steget går in i protect.
Steget är ett GP3 och basen är nån fanatic 10". Vad är fel hjälp? sad

hej
AudiEngineering Beroende av billjud
10 juli 2007 · 151 Inlägg

Börja med att kolla alla kablar och säkringar, då hittar du säkert felet smile
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
10 juli 2007 · 2 009 Inlägg

Låter som jordfel lossa jordkablen och gör om gör rätt smile
MEn sen är väl inte mds steg helt okända för att inte brinna häller men prova jorden först.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
svanstrom a
11 juli 2007 · 414 Inlägg

Alla säkringar och kablar är kollade, inget fel där. Hmm kan det verkligen vara jorden då? Känns som om den är bra ändå? Sitter i plåten och har slipat helt plåtrent runt där också, liksom den funkade ju ett tag sen la den bara av? Kan tillägga att man kan känna små vibrationer från basen. Snälla hjälp sad

hej
Sharky
11 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Koppla dit en annan högtalare för att kolla, vad som helst i princip. En hemmahögtalare går bra. Jag lutar åt att du har en bas som har gett upp.

/Göran

P.S Det skadar aldrig att trippelkolla jorden.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
svanstrom a
11 juli 2007 · 414 Inlägg

Sharky skrev:
Koppla dit en annan högtalare för att kolla, vad som helst i princip. En hemmahögtalare går bra. Jag lutar åt att du har en bas som har gett upp.

/Göran

P.S Det skadar aldrig att trippelkolla jorden.....

Hmm okej, Jag kollar jorden ännu en gång och testar jorda på nya ställen, men kan verkligen basen ha gett upp? yikes Har ju nyss köpt den knappt använd kanske spelat 10min? sad

hej
strid_1985
11 juli 2007 · 141 Inlägg

lådan är rätt byggd? basen har inte disstat när du har spelat? skulle tro att basen har sagt sitt tyvärr

svanstrom a
11 juli 2007 · 414 Inlägg

Jo lådan är rätt byggd, köpte den hel av mds men testade förut att koppla steget till 6.9erna hände samma sak där. Så var iväg idag och köpte grövre jord kabel och imorn ska jag jorda på ett annat ställe och testa! Hoppas det funkar håll tummarna wink

Tack för alla tips och svar förresten big_smile

Senast redigerat av svanstrom (11 juli 2007)

hej
Richardloord
12 juli 2007 · 111 Inlägg

du har inte byglingar på den o kör på 2 channel eller nått? vet en annan som gjorde det och då gick det på remote direkt kolla.!

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
kenny_s Im Awesome!!
12 juli 2007 · 281 Inlägg

Loordan skrev:
du har inte byglingar på den o kör på 2 channel eller nått? vet en annan som gjorde det och då gick det på remote direkt kolla.!

Jag råkade göra så med min låda när jag var "ny" inom bilstereo. Då brummade/vibrerade basen lite lätt innan den gick in i protect.



Vad har du för låda? Dubbla basar, enkel?

Har du kopplat rätt vid högtalarutgången asså +/- rätt för om du bryggar så måste du ta dom längst ifrån varandra.

Lycka till!

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Syyhn Calibra Is The Shit!
12 juli 2007 · 662 Inlägg

De där låter mer som ett jodfel.... Jordkabeln ska i regel vara tjockare än matarkabeln och helst så kort som möjligt... Ett bra ställa att jorda på är i bulten till något bälte...

Lycka Till

/// SyyHn
svanstrom a
15 juli 2007 · 414 Inlägg

Hmm okej tack för alla svar! Har försökt o jordat om o grejjat men får fan i mig inte till det, jag har bryggat basen det är en enkel baslåda bara med en 10" eller 12" fanatic bas i, men tycker itne jag borde ha kopplat fel för eftersom från första början funkade allt i runt 10-15min ugnefär o spelade på o lät hur bra som helst och allting o sen bara plötsligt dog det o gick in protect o nu har det varit såhära, har försökt o jorda om o allting men får fan i mig inte till det sad Vad ska man nu göra? sad Snälla hjälp!

hej
CrazY_SweD
15 juli 2007 · 155 Inlägg

Hade ett liknande problem.. då hade jag en låda med dubbla basar där det satt någon metallgrej som man ska använda när man har ett monosteg. men jag drev den från ett 2 kanals steg så va bara att ta bort metall grejen fårn lådan.... lite luddig förklarning kanske men men:P visste inte vad jag skulle säga:P hoppas att det löser sig iallafall

svanstrom a
15 juli 2007 · 414 Inlägg

CrazY_SweD skrev:
Hade ett liknande problem.. då hade jag en låda med dubbla basar där det satt någon metallgrej som man ska använda när man har ett monosteg. men jag drev den från ett 2 kanals steg så va bara att ta bort metall grejen fårn lådan.... lite luddig förklarning kanske men men:P visste inte vad jag skulle säga:P hoppas att det löser sig iallafall

Hmm okej tack för svaret fast jag förstog nog inte riktigt roll hehe big_smile Jag har inte dubbla basar har bara en

hej
svanstrom a
17 juli 2007 · 414 Inlägg

Har köpt hem riktiga gaffelskor och jordfästnings nu vad det hette som man kan skruva ihop eftersom jag inte har nån fet tång man kan klämma ihop själva gaffelskorna osv med så får hoppas det funkar bättre nu! Om det fortfarande itne funkar te.x att det inte skulle vara jordfel vad gör man då? sad Tack för alla svar förresten!

hej
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang