2607
Sök

Poliser har de rätt att ljuga?

11 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
En polare till mig blev stoppad på E20 på väg ner till Göteborg förra veckan!

De va trafik polisen som stoppade honom han påstår att han körde 125km/tim max...Polisen hävdade att han va uppe i 170km/tim.....De tog hans körkort och han väntar på rättegång nu......Men undrar nu om dom har rätt att ljuga.....de sa att de inte hade filmat han och att de inte hade någon form av bild eller ljud bevis på vad han va uppe i....Dom hade mätt hans hastighet med (Genom snitts hastighetsmättare)

Något som vet något om detta......eller har varit me om samma sak?

1 489 Inlägg
13 juli 2007
Skrev han på då ?

Skrev han inte på så kan dom inte göra så mycket utan bevis? Kommer ju gå till rättegång men har dom inte bevis så har dom inte?

Om nu inte din polare kört för fort så ska han ju inte bli av med kortet

• Även den starka måste ta i när han skiter

11 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
nej har skrev inte under....men de tog hans körkort ändå....de det jag tycker e konstigt de kunde inte bevisa vad han va uppe i

1 489 Inlägg
13 juli 2007
Kenan22 skrev:
nej har skrev inte under....men de tog hans körkort ändå....de det jag tycker e konstigt de kunde inte bevisa vad han va uppe i

Var det en ensam polis eller flera?

• Även den starka måste ta i när han skiter

11 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
nej de va två polisen....men han va me sin tjej i bilen

FreddeK
13 juli 2007
då är det nog lugnt för din kompis.hmm kan dom ej bevisa det så ska dom inte kunna ta lappen. bra att han stod på sig och inte skrev på.

Hmm.
13 juli 2007
Riktigt bra att han inte skrev på. Inget å bevisa. all fördel åt din polare.

DFFL
9 020 Inlägg
13 juli 2007
Nej all fördel åt poliserna.
Det är sjukt svårt att neka fortkörning när de tagit ens kort.
Din kompis kommer garanterat inte att få tillbaka kortet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fukttekniker
100 Inlägg
13 juli 2007
Självklart kan inte en polis ljuga i en rättegång. Det är lika mycket mened som om vem som helst skulle göra det!
I detta läget står alltså ord mot ord vad jag kan förstå, och en polismans ord väger nog aningen tyngre än den tilltalades.
Varför skulle han bli stoppad om han inte körde för fort??

905 Inlägg
13 juli 2007
går två polismän ed på att han körde för fort så kan det sluta med att han inte få tillbaka kortet. men skulle personligen tro att han får det högsta bötes beloppet och får behålla kortet.

polismän får inte ljuga men eftersom dom är poliser så utgår ju domarsnubben och dom andra från att dom inte gör det.

Fördelen är väl den att han hade ett eget vittne med dig i bilen.

blacken
13 juli 2007
Måste inte dom (polisen) Kunna styrka påståendet med någon form utav bevisning. Typ policepilot, radar och dyl. Att enbart använda sig av fordonets hastghetsmätare är väl inte godkänt. Det var ju ett prejudikat om det på 70 talet. Eller har dom börjat med något nytt skit?.
Senast redigerat av blacken (13 juli 2007)

blacken
13 juli 2007
Magnus9-3 skrev:
Självklart kan inte en polis ljuga i en rättegång. Det är lika mycket mened som om vem som helst skulle göra det!
I detta läget står alltså ord mot ord vad jag kan förstå, och en polismans ord väger nog aningen tyngre än den tilltalades.
Varför skulle han bli stoppad om han inte körde för fort??

visst kan en polis ljuga i en rättegång. Bara hans polare backar upp hans påstånde så är det lugnt för hans del. Och tro inte, att det alldrig har hänt.
Senast redigerat av blacken (13 juli 2007)

56 Inlägg
13 juli 2007
Magnus9-3 skrev:

Skall man vara en konstapel så skall man fan ha dubbelt så starkare mened än en vanlig trallare.  (TYCKER JAG IAF.)

Känns nästan som att vilken tattare som helst kan signa upp sig på polislistan idagsläget, skall det behöva vara så här? (Om nu inte han körde i 170km/h.) Helt sjukt..
Senast redigerat av Marmak (13 juli 2007)

905 Inlägg
13 juli 2007
Vittnen kan väl inte begå mened, vet inte hur det är med polisen. Men det är väl bara den anklagade och den som anklagar som lovar att säga sanningen. Vet inte riktigt hur det är men tjejen som nyss läst nån juridik kurs surrade om något sånt där. Är väl säkert olika för alla olika balkarna. Sen har sitter det väl triptrack i alla polisbilar och motorcyklar?

Men som sagt, killen har ett vittne på sin sida så det borde juh lösa sig så att han får tebak kortet och i sådan fall så hoppas jag han kräver skades stånd för tiden han varit utan kort.

Fast då fanns det visst nå som hette ovarsam utsago. hmmm gillar inte svenska rättssystemet.

trafikjuristen dom där kan nog hjälpa din kompis
Senast redigerat av loffe007 (13 juli 2007)

141 Inlägg
13 juli 2007
en polis vittnes uppgifter väger högre.. alla vittnen kommer att få gå under ed mao din kompis tjej kommer att få vara under ed dock inte din kompis. polismännen kommer oxå gå under ed(inte helt hundra på det dock)

11 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
Tack för alla svar och komentarer kring om (poliser har rätt att ljuga)

De blandade svar och åsikter som de ska vara!

Kommer med mer fakta om detta så fort jag vet något själv

Mvh

905 Inlägg
13 juli 2007
strid_1985 skrev:
en polis vittnes uppgifter väger högre.. alla vittnen kommer att få gå under ed mao din kompis tjej kommer att få vara under ed dock inte din kompis. polismännen kommer oxå gå under ed(inte helt hundra på det dock)

så var det kankse ja, att vittnen lägger den men inte den drabbade. smile

Eliminator
1 441 Inlägg
13 juli 2007
Får inte tillbaka körkortet,, garanterat,!!
Blev av med för 10 år sedan 130 på 90 väg, laserkamera, frågade om han kunde visa det för mig,, men han sparade inte, men kollegorna intygade.
Jag försökte överklaga/korta straffet, beroende på jobb, väder och underlag.
Fick en månad kortare dock.
Det var molnig eftermiddag hade regnat men torr väg lite trafik etc.
I rapporten stod dålig sikt mycket trafik våt vägbana etc. Vad gör man?
Bet ihop betalade samt cyklade i 2 månader.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 juli 2007
Sokrates skrev:
Får inte tillbaka körkortet,, garanterat,!!
Blev av med för 10 år sedan 130 på 90 väg, laserkamera, frågade om han kunde visa det för mig,, men han sparade inte, men kollegorna intygade.
Jag försökte överklaga/korta straffet, beroende på jobb, väder och underlag.
Fick en månad kortare dock.
Det var molnig eftermiddag hade regnat men torr väg lite trafik etc.
I rapporten stod dålig sikt mycket trafik våt vägbana etc. Vad gör man?
Bet ihop betalade samt cyklade i 2 månader.

//T

Men om man har en polare med sig då som är över 18? har för mig att om polaren höll med dig så kunde dom inte göra nånting..?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
13 juli 2007
Polisens ord väger starkare, förmodligen få han inte tillbaka de

Signaturtext kan du vara själv!

Sök