Bas slår inte i takt!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2007 · 2 353 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Haha, appropå det där med fasvändning! Hittade innan när jag surfa runt, en instkruktionsbok till ett kit-system av märket Sinus Live, där stod det klart o tydligt att man SKULLE fasvända! big_smile

Förstår egentligen inte varför, även om jag läst alla tidigare inlägg. Men tror nog det stod att man skulle fasvända diskanten. Och det råkade jag göra på mitt Mutant-framsystem o då lät det intet alls! sad

Om man nu då måste fasvända för att få bättre ljud, varför ändrar dom det då inte, så man som vanlig hederlig "plus o minus"-elektriker förstår något!? big_smile

Jo, passiva 12dB filter fasvrider signalen 180 grader, därför skall du fasvända det ena paret, antingen diskanten, ELLER mellanregistret.

MEN, normalt sett brukar detta vara gjort redan så att om du kopplr på plintarna som det är uppmärkt så blir det rätt.

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (15 juli 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

jonash skrev:

zoopåse skrev:
Fasvändning av baslådan ändrar bara det spektrala. Det vänder uppochner på basens impulsrespons. Den ser alltså exakt likadan ut bara att den är uppocknervänd. Släpar basen efter så gör den det i bägge lägena garanterat. Enda skillnaden är att du får en skillnad i hur baslådan och framsystemet mm summerar fasmässigt och det ändrar frekvensgången, du kan få en svacka eller en puckel eller både och beroende på hur det ser ut fasgångsmässigt från de olika bidragen.

Det är helt omöjligt att en slö bas som kommer efter kan komma tidigare av att man vänder fasen, då är det annat man hör tex att de slöa delarna av basen dämpas pga ett mera separerat fasförhållande mellan bas och resten av registret där de överlappar.

Sedan så hänger tidsresponsen intimt ihop med frekvensgången, smalbandiga toppar tex eller hårda svängar i frekvenskurvan (som tex en låda med en skarpt knä i avstämningen) resulterar i en fasrespons och grupplöptid som gör att de frekvenserna fördröjs i tiden.

Men du är för mycket teoretiker! Grupplöptider på under 15ms kan du inte höra! Och visa meig en vettigt designad baslåda som har mer än det!! Det kan du inte...

I övrigt så skall du testa i praktiken att fasvända, hör du ingen skillnad i timing mellan framsystem och bas så har vi inte så mycket mer att tala om. Då funkar inte dina öron som mina. I MÅNGA installationer som jag gjort under de snart 20 år som jag hållt på så har det gjort susen med fasvändning. Så säg inte att det inte funkar.

Vidare kan jag bevisa för dig hur lätt som helst att man kan ha ett stort hål i frekvenssvaret och ändå kan det spela ihop! Du är välkommen ut på nån tävling nån gång så kan jag demonstrera vad jag menar. Du kommer inte ens veta vart subbasen sitter, dvs du kan ej lokalisera den!

mvh Jonas

Jag respekterar din erfarenhet som installatör, men du vet inte hur mycket grupplöptid man kan höra, det varierar dessutom med frekvensen. Dessutom måste man se lådan i kombination med det filter man använder eftersom fasvridningen från de båda adderas. Har man tex en låda med för skarpt knä runt 40Hz och en delkning i närheten säg 50Hz på 24dB/oktav så får du lätt en klart hörbar grupplöptid. Så pass att det kan låta som att basen spelar mellan takterna...

Att fasvända baslådan kan rätta till mycket problem och även dölja problem, men jag tycker man bör använda fasvändning för att försöka få basen spela så nära framsystemet i fas som möjligt och helst inget annat då det lätt döljer problem. Det är bättre om man förstår vad det är som händer och varför det blir bättre och sämre, då kan man kanske lättare hitta var själva problemen är och förbättra resultatet ännu mer pga det.

zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Sen ska man nog inte förutsätta att de subwoofrar som säljs på marknaden är vettigt designade. Jag skulle nog säga att de ofta inte är det.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2007 · 2 353 Inlägg

zoopåse skrev:

jonash skrev:

zoopåse skrev:
Fasvändning av baslådan ändrar bara det spektrala. Det vänder uppochner på basens impulsrespons. Den ser alltså exakt likadan ut bara att den är uppocknervänd. Släpar basen efter så gör den det i bägge lägena garanterat. Enda skillnaden är att du får en skillnad i hur baslådan och framsystemet mm summerar fasmässigt och det ändrar frekvensgången, du kan få en svacka eller en puckel eller både och beroende på hur det ser ut fasgångsmässigt från de olika bidragen.

Det är helt omöjligt att en slö bas som kommer efter kan komma tidigare av att man vänder fasen, då är det annat man hör tex att de slöa delarna av basen dämpas pga ett mera separerat fasförhållande mellan bas och resten av registret där de överlappar.

Sedan så hänger tidsresponsen intimt ihop med frekvensgången, smalbandiga toppar tex eller hårda svängar i frekvenskurvan (som tex en låda med en skarpt knä i avstämningen) resulterar i en fasrespons och grupplöptid som gör att de frekvenserna fördröjs i tiden.

Men du är för mycket teoretiker! Grupplöptider på under 15ms kan du inte höra! Och visa meig en vettigt designad baslåda som har mer än det!! Det kan du inte...

I övrigt så skall du testa i praktiken att fasvända, hör du ingen skillnad i timing mellan framsystem och bas så har vi inte så mycket mer att tala om. Då funkar inte dina öron som mina. I MÅNGA installationer som jag gjort under de snart 20 år som jag hållt på så har det gjort susen med fasvändning. Så säg inte att det inte funkar.

Vidare kan jag bevisa för dig hur lätt som helst att man kan ha ett stort hål i frekvenssvaret och ändå kan det spela ihop! Du är välkommen ut på nån tävling nån gång så kan jag demonstrera vad jag menar. Du kommer inte ens veta vart subbasen sitter, dvs du kan ej lokalisera den!

mvh Jonas

Jag respekterar din erfarenhet som installatör, men du vet inte hur mycket grupplöptid man kan höra, det varierar dessutom med frekvensen. Dessutom måste man se lådan i kombination med det filter man använder eftersom fasvridningen från de båda adderas. Har man tex en låda med för skarpt knä runt 40Hz och en delkning i närheten säg 50Hz på 24dB/oktav så får du lätt en klart hörbar grupplöptid. Så pass att det kan låta som att basen spelar mellan takterna...

Att fasvända baslådan kan rätta till mycket problem och även dölja problem, men jag tycker man bör använda fasvändning för att försöka få basen spela så nära framsystemet i fas som möjligt och helst inget annat då det lätt döljer problem. Det är bättre om man förstår vad det är som händer och varför det blir bättre och sämre, då kan man kanske lättare hitta var själva problemen är och förbättra resultatet ännu mer pga det.

Min erfarenhet är inte enbart installatör, faktum är att jag är betydligt mer teoretiker än installatör. Och det är för frekvenser under 100Hz (som vi ju pratar om här) en tumregel att 15ms (vissa säger tom 20!) är gränsen, sen kan du inte säga att det saggar. Det är inget påhitt, det är vad man testat på människor och kommit fram till. Du kan kolla upp "bibeln" bland HiFi böcker, LoudspeakerDesignCookBook. Finns referenser i den.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Jodå, jag är införstådd med hur hörbarhetsgränsen för grupplöptid fungerar och det du säger stämmer för 50Hz ungefär. Men jag tycker verkligen inte att de flesta baslådor klarar gränsen (även om du inte sagt det uttryckligen) och särskillt inte när man börjar filtrera vid för låga frekvenser och för nära avstämningen. Då kan även en på egen hand bra låda slå över och bli slö.

haxer Proljece?
15 juli 2007 · 1 464 Inlägg

När du spelar. Spelar du då på så satan? Har själv det problemet att basen dunkar dubbelt känns det som men det är nog mer inbillning har jag kommit fram till. Fasvändning är nått jag borde testa kunde va skoj big_smile

Senast redigerat av haxer (15 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

haxer, varför tror du att det är inbillning? Dels så kan det ju finnas på inspelningen eller så kan det ha med hur ditt system är byggt och inställt att göra.

haxer Proljece?
15 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Cerwin vega -vmax 1200w 600rms i en låda på 25l med dämpningsull till korgen "nät runt om som skydd invändigt i plast gammalt flugnät" MDS 1200 klarar 1200w på 1ohm. Kunde vara min cd spelare rätt sunken gammal clarion som satt sen orginal. Och när jag menar att den låter i otakt så menar jag att när du känner hjärtat slå till extra av basen då känns det som otakt dvs. Jag tror att det är inbillning tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
zoopåse
16 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Som sagt det har ju ingenting med effekten eller hur kraftiga basar man har att göra utan det är sådant som låter likadant på alla volymer. Man brukar säga småsignalsparametrar.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 juli 2007 · 2 353 Inlägg

zoopåse skrev:
Jodå, jag är införstådd med hur hörbarhetsgränsen för grupplöptid fungerar och det du säger stämmer för 50Hz ungefär. Men jag tycker verkligen inte att de flesta baslådor klarar gränsen (även om du inte sagt det uttryckligen) och särskillt inte när man börjar filtrera vid för låga frekvenser och för nära avstämningen. Då kan även en på egen hand bra låda slå över och bli slö.

"Avstämningen"......det finns ju annat än portade lådor.... Faktum är att i de allra flesta fal funkar en sluten låda bäst, och då talar vi grupplöptider på under 10ms, snarare nedåt 5, och de kan delas precis vart man vill.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Naughty Tee "There can only be one"
16 juli 2007 · 205 Inlägg

Zopåse jag håller till fullo med JonasH här,  beroende på vilken lådtyp samt beroende på vilken installation så kan de flesta höra skillnad på om du fasvänder basen, detta skäl är den enda anledning till att jag skulle rekomendera en sluten låda före en portad pga av den minimala tidsfel som den slutna lådan adderar till avståndsskillnaden till framsystemet. den enda gång du ej hör skillnad när du fasvänder är om grupplöptiden skulle motsvara 90grader ur fas som är förståeligt då låter basen lika fel hur du en bär dig åt och kanske har du zoopåse bara upplevt detta och då förstår jag att du påstår annat... Men tipset till alla som upplever att basen släpar efter prova att fasvända kanske låter det super eller så inte...

Senast redigerat av Naughty Tee (16 juli 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang