Bas slår inte i takt!

defuncta
14 juli 2007 · 196 Inlägg

Min bas låda ligger lite efter mitt framsystem o mina 6*9 varför e det så? måste basen spelas in först eller måste man köpa en kondensator eller farför slår inte basen samma som de övriga högtalarna?


mvh defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Bengn
14 juli 2007 · 15 Inlägg

Kan vara att inte steget orkar driva annars.

Sharky
14 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Två frågor Defuncta.

Vad är det för baslåda, Hembygge eller köpes?

Blev det någon skillnad när du fasvände basen?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
VictorW Medlem 34530
14 juli 2007 · 908 Inlägg

Bengn skrev:
Kan vara att inte steget orkar driva annars.

eller att strömkabeln är för klen.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
defuncta
14 juli 2007 · 196 Inlägg

Jag köpte de på brl så konstigt om dom rekomenderar något som inte funkar? Men steget är ett mono block fast på steget finns de 2 st högtalar ingångar A +- och B +- nu ligger basen på A+-.


Steget är ett Rockford Fosgate 325 rms W  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=107207
Basen är en Rockford Fosgate 10" 150 rms W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=29817
Strömkabel kommer från ett strömpaket från Rockford Fosgate för 500W

Vad gör man om man fasvänder?


Snälla hjälp mig vill få sakerna att funka?


MVH Defuncta

Senast redigerat av defuncta (14 juli 2007)

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
christofer_k Vorsprung durch Technik
14 juli 2007 · 2 432 Inlägg

ska man inte koppla a+ b-

S-Larsson
14 juli 2007 · 514 Inlägg

christofer_k skrev:
ska man inte koppla a+ b-

Näe spelar ingen roll på monoblock skulle jag tro, att det är dubbla utgångar är nog bara för att underlätta fall man ska köra med dubbla basar.


defuncta: Jag skulle oxå kunna tro att det är fasfel som Sharky skriver, testa byt plats på högtalarens + och - i anslutningen på steget.

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
defuncta
14 juli 2007 · 196 Inlägg

Ormfn skrev:

christofer_k skrev:
ska man inte koppla a+ b-

Näe spelar ingen roll på monoblock skulle jag tro, att det är dubbla utgångar är nog bara för att underlätta fall man ska köra med dubbla basar.


defuncta: Jag skulle oxå kunna tro att det är fasfel som Sharky skriver, testa byt plats på högtalarens + och - i anslutningen på steget.

De förstår ja inte, ska inte röd sitta på röd o vit på vit?? Varför ska man skifta?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
eriksson87
14 juli 2007 · 590 Inlägg

Alltså + på basen till + på steget och - till -. Är detta fel så är det fasfel och basen spelar typ tvärtom? Men kanske kan vara placeringen på lådan i bilen som lurar?

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 juli 2007 · 1 290 Inlägg

defuncta skrev:

Ormfn skrev:

christofer_k skrev:
ska man inte koppla a+ b-

Näe spelar ingen roll på monoblock skulle jag tro, att det är dubbla utgångar är nog bara för att underlätta fall man ska köra med dubbla basar.


defuncta: Jag skulle oxå kunna tro att det är fasfel som Sharky skriver, testa byt plats på högtalarens + och - i anslutningen på steget.

De förstår ja inte, ska inte röd sitta på röd o vit på vit?? Varför ska man skifta?

Jag fick problem en gång när röd var på svart...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
14 juli 2007 · 2 353 Inlägg

defuncta skrev:

Ormfn skrev:

christofer_k skrev:
ska man inte koppla a+ b-

Näe spelar ingen roll på monoblock skulle jag tro, att det är dubbla utgångar är nog bara för att underlätta fall man ska köra med dubbla basar.


defuncta: Jag skulle oxå kunna tro att det är fasfel som Sharky skriver, testa byt plats på högtalarens + och - i anslutningen på steget.

De förstår ja inte, ska inte röd sitta på röd o vit på vit?? Varför ska man skifta?

Nu pratar du om LÅGNIVÅN eller hur? Det man menar när man säger fasvända är att man tar pluskabeln från HÖGTALAREN och kopplar den på MINUSplinten på steget, och så tvärtom för minuskabeln.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
zoopåse
14 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Om basen låter efter kan det inte bero på varken slutsteget, strömkabeln, kondensatorer, fasvändning av basen eller något annat sådant!

Läs gärna mina inlägg i stickytråden "myten om snärt i subbasar". Det handlar om antingen själva baslådans dimensionering eller delningsfiltrets inställning eller en kombination av bägge.

Du får inte ha för låg delningsfrekvens, då släpar basen efter. Man bör heller inte ha för resonant avstämning av baslådan. Om du har en peak någonstans långt ner i frekvens från baslådan så kommer det fördröja basljudet med en hörbart lång tid. Då är det en dåligt dimensionerad högtalare, välj istället en som är bättre om du inte är hemma på lådberäkning själv.

Senast redigerat av zoopåse (14 juli 2007)

defuncta
15 juli 2007 · 196 Inlägg

zoopåse skrev:
Om basen låter efter kan det inte bero på varken slutsteget, strömkabeln, kondensatorer, fasvändning av basen eller något annat sådant!

Läs gärna mina inlägg i stickytråden "myten om snärt i subbasar". Det handlar om antingen själva baslådans dimensionering eller delningsfiltrets inställning eller en kombination av bägge.

Du får inte ha för låg delningsfrekvens, då släpar basen efter. Man bör heller inte ha för resonant avstämning av baslådan. Om du har en peak någonstans långt ner i frekvens från baslådan så kommer det fördröja basljudet med en hörbart lång tid. Då är det en dåligt dimensionerad högtalare, välj istället en som är bättre om du inte är hemma på lådberäkning själv.

De är en färdig låda från rockford fosgate, så de kan väl knappast bero på den. Men jag har satt steget på low pass har de något med detta å göra. Annars har jag delningsfilter i sterion, vad kan de bero på då?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Drönirettab
15 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Om du har en fasomkopplare på steget så kan du testa att ändra den, annars är det enklast att byta plats på högtalarkablarna (plus och minus). Lyssna om baslådan spelar i takt när du gör så.

zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

defuncta skrev:

zoopåse skrev:
Om basen låter efter kan det inte bero på varken slutsteget, strömkabeln, kondensatorer, fasvändning av basen eller något annat sådant!

Läs gärna mina inlägg i stickytråden "myten om snärt i subbasar". Det handlar om antingen själva baslådans dimensionering eller delningsfiltrets inställning eller en kombination av bägge.

Du får inte ha för låg delningsfrekvens, då släpar basen efter. Man bör heller inte ha för resonant avstämning av baslådan. Om du har en peak någonstans långt ner i frekvens från baslådan så kommer det fördröja basljudet med en hörbart lång tid. Då är det en dåligt dimensionerad högtalare, välj istället en som är bättre om du inte är hemma på lådberäkning själv.

De är en färdig låda från rockford fosgate, så de kan väl knappast bero på den. Men jag har satt steget på low pass har de något med detta å göra. Annars har jag delningsfilter i sterion, vad kan de bero på då?

Varför skulle det inte kunna bero på baslådan för att det är en rockford fosgate. Finns ju massor med slöa baslådor som kanske är tänkta för mera tryck än bra basåtergivning. Hur som helst kolla vad du har ställt in för delningsfrekvens. Vrid upp den till 80Hz både på låg och högpass om den står för lågt. Hur användet du delningsfiltrena i huvudenheten? Är det hög och lågpassfilter som går att dela mellan 2 stereolågnivåutgångar? Normalt så kanske man ska börja att använda endast ett filter om du har möjlighet till 2 filter efter varandra.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2007 · 2 353 Inlägg

zoopåse skrev:
Om basen låter efter kan det inte bero på varken slutsteget, strömkabeln, kondensatorer, fasvändning av basen eller något annat sådant!

Läs gärna mina inlägg i stickytråden "myten om snärt i subbasar". Det handlar om antingen själva baslådans dimensionering eller delningsfiltrets inställning eller en kombination av bägge.

Du får inte ha för låg delningsfrekvens, då släpar basen efter. Man bör heller inte ha för resonant avstämning av baslådan. Om du har en peak någonstans långt ner i frekvens från baslådan så kommer det fördröja basljudet med en hörbart lång tid. Då är det en dåligt dimensionerad högtalare, välj istället en som är bättre om du inte är hemma på lådberäkning själv.

Det där hoppas jag INTE sitter som en sticky, för det du skriver ovan är inte helt sant.
Att fasvända bashögtalaren kan göra UNDERVERK för just det problem som han hade.

Det som gör att basen släpar efter har egentligen inget att göra med det spektrala alls, ett hål i frekvenssvaret vill säga. Fördröjningen av ljudet har inte heller med om du har en peak eller ej. Det har i till den absolut största delen med avståndet att göra, i nån mån även om du har ett impulssvar eller grupplöptid som är extremt dålig. 

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
zoopåse
15 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Fasvändning av baslådan ändrar bara det spektrala. Det vänder uppochner på basens impulsrespons. Den ser alltså exakt likadan ut bara att den är uppocknervänd. Släpar basen efter så gör den det i bägge lägena garanterat. Enda skillnaden är att du får en skillnad i hur baslådan och framsystemet mm summerar fasmässigt och det ändrar frekvensgången, du kan få en svacka eller en puckel eller både och beroende på hur det ser ut fasgångsmässigt från de olika bidragen.

Det är helt omöjligt att en slö bas som kommer efter kan komma tidigare av att man vänder fasen, då är det annat man hör tex att de slöa delarna av basen dämpas pga ett mera separerat fasförhållande mellan bas och resten av registret där de överlappar.

Sedan så hänger tidsresponsen intimt ihop med frekvensgången, smalbandiga toppar tex eller hårda svängar i frekvenskurvan (som tex en låda med en skarpt knä i avstämningen) resulterar i en fasrespons och grupplöptid som gör att de frekvenserna fördröjs i tiden.

Senast redigerat av zoopåse (15 juli 2007)

Vogge
15 juli 2007 · 494 Inlägg

zoopåse skrev:
Fasvändning av baslådan ändrar bara det spektrala. Det vänder uppochner på basens impulsrespons. Den ser alltså exakt likadan ut bara att den är uppocknervänd. Släpar basen efter så gör den det i bägge lägena garanterat. Enda skillnaden är att du får en skillnad i hur baslådan och framsystemet mm summerar fasmässigt och det ändrar frekvensgången, du kan få en svacka eller en puckel eller både och beroende på hur det ser ut fasgångsmässigt från de olika bidragen.

Det är helt omöjligt att en slö bas som kommer efter kan komma tidigare av att man vänder fasen, då är det annat man hör tex att de slöa delarna av basen dämpas pga ett mera separerat fasförhållande mellan bas och resten av registret där de överlappar.

Sedan så hänger tidsresponsen intimt ihop med frekvensgången, smalbandiga toppar tex eller hårda svängar i frekvenskurvan (som tex en låda med en skarpt knä i avstämningen) resulterar i en fasrespons och grupplöptid som gör att de frekvenserna fördröjs i tiden.

De du säger kan stämma jag har inte den blekaste för djupt för mig, MEN du måste tänka på att "den släpar efter" är en beskrivning en upplevelse från denna person som hör de ja skulle nog också villja beskriva ett fasvänt ljud så. lyckades fasvända mitt framsystem den ena 6.5 slog efter den andra:P (lät de som iaf)

och Med fasvändning menas att du bara byter plats på +/- basens sladd vilket den inte bör ta skada av basar har väll igentligen inget förutbestämt + eller- de spelar lika bra åt båda hållen.

Senast redigerat av Vogge (15 juli 2007)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Mankan1978 Son Of Murphy
15 juli 2007 · 782 Inlägg

Haha, appropå det där med fasvändning! Hittade innan när jag surfa runt, en instkruktionsbok till ett kit-system av märket Sinus Live, där stod det klart o tydligt att man SKULLE fasvända! big_smile

Förstår egentligen inte varför, även om jag läst alla tidigare inlägg. Men tror nog det stod att man skulle fasvända diskanten. Och det råkade jag göra på mitt Mutant-framsystem o då lät det intet alls! sad

Om man nu då måste fasvända för att få bättre ljud, varför ändrar dom det då inte, så man som vanlig hederlig "plus o minus"-elektriker förstår något!? big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2007 · 2 353 Inlägg

zoopåse skrev:
Fasvändning av baslådan ändrar bara det spektrala. Det vänder uppochner på basens impulsrespons. Den ser alltså exakt likadan ut bara att den är uppocknervänd. Släpar basen efter så gör den det i bägge lägena garanterat. Enda skillnaden är att du får en skillnad i hur baslådan och framsystemet mm summerar fasmässigt och det ändrar frekvensgången, du kan få en svacka eller en puckel eller både och beroende på hur det ser ut fasgångsmässigt från de olika bidragen.

Det är helt omöjligt att en slö bas som kommer efter kan komma tidigare av att man vänder fasen, då är det annat man hör tex att de slöa delarna av basen dämpas pga ett mera separerat fasförhållande mellan bas och resten av registret där de överlappar.

Sedan så hänger tidsresponsen intimt ihop med frekvensgången, smalbandiga toppar tex eller hårda svängar i frekvenskurvan (som tex en låda med en skarpt knä i avstämningen) resulterar i en fasrespons och grupplöptid som gör att de frekvenserna fördröjs i tiden.

Men du är för mycket teoretiker! Grupplöptider på under 15ms kan du inte höra! Och visa meig en vettigt designad baslåda som har mer än det!! Det kan du inte...

I övrigt så skall du testa i praktiken att fasvända, hör du ingen skillnad i timing mellan framsystem och bas så har vi inte så mycket mer att tala om. Då funkar inte dina öron som mina. I MÅNGA installationer som jag gjort under de snart 20 år som jag hållt på så har det gjort susen med fasvändning. Så säg inte att det inte funkar.

Vidare kan jag bevisa för dig hur lätt som helst att man kan ha ett stort hål i frekvenssvaret och ändå kan det spela ihop! Du är välkommen ut på nån tävling nån gång så kan jag demonstrera vad jag menar. Du kommer inte ens veta vart subbasen sitter, dvs du kan ej lokalisera den!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang