Fett, annorlunda ljudbygge! Kolla in!

Rock_Maan BaseLord
22 juli 2007 · 13 Inlägg

Skriver några svar igen.

Lådan valde vi att skruva rejält, det kändes stadigast så. Den är också pluggad med 10mm plugg. Skruven gör att lådan gick att öppna, vilket var riktigt tur då ena glasrutan släppte under första spelningen. Sen så tycker jag personligen att skruv kan göra en låda biffigare och snyggare om man sätter de snyggt. Vilket vi försökte med. Men jag förstår din känlsa.

Jag är medveten om att man kanske borde ha dämpning i lådan. Att det inte är det just nu är för looken. Lådan byggdes snygg på insidan så att man ska se den. Ull skulle förstöra intrycket en del. Jag tycker att en portad låda utan dämpning kan få en slags bumlig vräkig ton. Om lådan låter för mycket åt det hållet ska jag trycka in lite dämpning i den på någon plats där det inte märks så mycket. Endast en rejäl provspelning ger svar på det. Sen så är det lite en smakfråga hur man vill dämpa en baslåda..

JBL och välljud: JBL säger själva att Power basen är en hifi bas gjord för musiklyssning, att kunna återge instrumet så likt originalet som möjligt. Det jag har hört hittils har motsvarat mina krav på välljud. Viktigt för så här stora basar är slutsteg och strömförsörjning. Där har jag lagt stor omtanke. Dessa basar upplevs inte slöa! Rapp och allert skulle jag säga!
Enligt mitt tycke kan man ha fet bas, om man har ett riktigt bra system i övrigt. Mid och högsta ska helt klart svara upp basen. 

En bas låter på olika sätt i olika lådor, de vet nog många. Jag har byggt och lyssnat på många baslådor, min favorit är helt klart en vanlig portad konstruktion. Med riktigt uträknad volym och avstämningsfrekvens på porten. Därför valde jag portad i detta bygge.

big_smile  Fortsätt kommentera och disskutera! Det är roligt med synpunkter!  big_smile

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.
Ford Scorpio Cosworth "Ljudshopen" (1991)
kenny_s Im Awesome!!
22 juli 2007 · 281 Inlägg

Ser bra ut hittils big_smile

Ang. dämpmaterial så finns det ju väldigt många sorter och färger. Du kan ju välja en diskaretare typ grå/svart å sen lägga där det inte sysn som du sa.

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Rock_Maan BaseLord
24 juli 2007 · 13 Inlägg

Nya bilder upplagda! Både på bilen och bygget!

Kör den till Lycksele imorgon 24 Juli på utställning / ljudtävling. Ska tävla i välljud och db drag. Ska bli riktigt roligt! Kommer bilder efter det också!

Fortsätt att kommentera och disskutera! big_smile

Senast redigerat av Rock_Maan (24 juli 2007)

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.
Ford Scorpio Cosworth "Ljudshopen" (1991)
slaim Ingenjör & Extremsportare
24 juli 2007 · 140 Inlägg

Sjukt snygt måste jag säga, imponerad av din finish!

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
maco
25 juli 2007 · 1 207 Inlägg

Hur gick det för dig? Är lite intresserad av detta projekt nämligen. wink tongue

Blomsterberg plattsättare!
25 juli 2007 · 804 Inlägg

jag kan ju inte säga annat än att du valt helt rätt basar dom spelar mycket bra smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Rock_Maan BaseLord
25 november 2007 · 13 Inlägg

Bygget är som sagt klart och massor med bilder på allt finns i mitt galleri! 

Kanske får någon något tips? Eller så skriver ni tips till mig.

Nu är det roliga byggandet slut. Nu får man ju bara spela med prylarna. Men det är ju inte så hemskt när det låter toppenbra! Det märks verkligen att det är rejält byggt med riktiga komponenter överallt! Äkta lyssningsglädje efter många timmars funderingar!

Bjuder gärna på en provlyssning om någon vill och kan! Tips bjuder jag gärna på så gott jag kan!

Hade!

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.
Ford Scorpio Cosworth "Ljudshopen" (1991)
zerostyle DKW
25 november 2007 · 197 Inlägg

Ser riktigt nice ut! Dedär har du gjort jävligt bra! big_smile

loudness
25 november 2007 · 4 554 Inlägg

sorry men trä och blått starkt sken är inte riktigt i min smak trä hör hemma i skogen clenat upplägg iaf

Phaetoon
25 november 2007 · 8 156 Inlägg

Det vare snyggt byggt, men jag måste nog hålla med loudness i det här fallet.
Ek och blå neon passar inte riktigt ihop tycker jag.
Riktigt snyggt annars!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang