6901
Sök

Vilken DV-kamera ska man välja?

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Prisklass: allt möjligt är intressant, inte billigaste skiten bara.

Fyll på med tips tack!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Colaberoende
1 219 Inlägg
21 juli 2007
Är med på denna tråden också.
Är också intresserad men har ett extrakrav. Behöver en lågnivåingång också. (Hopplöst??)

Greve
135 Inlägg
21 juli 2007
DV är på väg att försvinna.. Om jag inte hade behövt tänka på proset så hade jag satsat på en HD kamera ist... Kan du själv redigera med..

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
hanning81 skrev:
DV är på väg att försvinna.. Om jag inte hade behövt tänka på proset så hade jag satsat på en HD kamera ist... Kan du själv redigera med..

Bort och bort, det beror helt på vad du behöver kameran till. HD-kamera för att lägga videoklipp på nätet känns overkill.

Billigaste HD-kamerorna ligger på run 8500kr vad jag sett, tycker inte riktigt att det är motiverbart för min del iaf.

Maizer
21 juli 2007
Fan ta det på Garaget.org, är ju aktiebolag nuförtiden och det är ju ganska välmotiverat att ta en sån pryl på företaget.
Edit: Menar med tanke på att de är lite dyrare alltså
Senast redigerat av Maizer (21 juli 2007)

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Maizer skrev:
Fan ta det på Garaget.org, är ju aktiebolag nuförtiden och det är ju ganska välmotiverat att ta en sån pryl på företaget.
Edit: Menar med tanke på att de är lite dyrare alltså

Hade tänkt ta det på företaget ändå, men det motiverar mig inte att betala för något jag inte behöver smile

En vanlig dv-kamera av bättre kvalitet lämpar sig nog bättre för min del tror jag.

304 Inlägg
21 juli 2007
Jag köpte precis en videokamera med hårddisk. Det är det som skall finnas framöver. Min är Sony DCR-SR190E. Jag är nöjd med den. Helst skulle jag vilja ha en HD kamera men min dator klarar inte High Definition. Har du en grym dator så skall jag rekommendera en HD kamera med hårddisk. Den tänkte jag för mig själv: Sony HDR-SR5E. Panasonic HDC-SD1 fick väldigt bra kritik i M3. Men om du absolut vill ha en DV kamera så finns det en som spelar in i HD. Canon HV20 heter den. Den är också hyllad av M3.

I have my own race...

304 Inlägg
21 juli 2007
...

Fast nu ser man att din budjet klarar inte mina råd.

I have my own race...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
21 juli 2007
Jag håller inte riktigt med om att DV håller på att försvinna då HD är fortfarande väldigt dyrt. men som sagt här kommer 3 förslag på bra DV kameror.

1. Panasonic NV-GS60. detta är en fruktansvärt bra kamera för att ha med på tex fest, billträff, och dylikt, En billig och okomplicerad kamera med ett otroligt bra pris. Vad gällande bildkvalitet är den jämnlik andra kameror i 10000-15000 kronor klassen vilket som sagt gör denna modell otroligt prisvärd. ca pris 3000:-

2. Sony DCR-VX2100. Detta är en proffskamera i miniformat men dock en bra bit dyrare än föregånde kamera, men skillnaden i kvalitet är stor till och med så att vissa  filmbolag använder sig av denna eller föregångaren VX2000 till extra materialet på sina DVD produktioner. ca pris 25000

3. Canon XL H1. Detta är den bästa kameran på marknaden som är ämnat för hemmabruk dock används den av många dokumäntär filmare (inkl natur) då den filmar i 1080 så kan man jämnföra denna kamera i samma klass som dom riktigt dyra studio kameror som kostar en bra bit över en halv mille. liten roligt tillägg filmen Creep filmades mestadelen av denna kamera då den klarar svaga ljusförhållanden väldigt bra, ca pris 65000

hoppas denna lilla guide var till nån hjälp. MVH Baca

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
hårddisk är the shit alltså? Inte DV? Tycker det verkar så mycket smidigare med band, då man alltid kan ha extra band i väskan...

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Sir_Ed skrev:
...

Fast nu ser man att din budjet klarar inte mina råd.

Du har nästan lyckats övertyga mig om att sikta på dyrare prylar redan, jag är väldigt lättövertalad när det gäller prylar wink

Os Difuntos
1 822 Inlägg
21 juli 2007
Chrizz så länge du har en firewire på din dator så motiverar inte det köp av en dyr (och ömtålig)  HD kamera det är smidigare när du lägger över till datorn men inte ute på fältet då det är som du säger " man kan alltid ha med ett extar band i väskan"

304 Inlägg
21 juli 2007
chrizz skrev:
hårddisk är the shit alltså? Inte DV? Tycker det verkar så mycket smidigare med band, då man alltid kan ha extra band i väskan...

Jag har 40 Gig på min kamera. Det ger mig 600 minut inspelning i bästa kvalité. 28 timmar i sämsta. Vad skall man göra med extra band?  big_smile

I have my own race...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
21 juli 2007
Sir_Ed skrev:
chrizz skrev:

Jag har 40 Gig på min kamera. Det ger mig 600 minut inspelning i bästa kvalité. 28 timmar i sämsta. Vad skall man göra med extra band?  big_smile

40 gig!! å den stal du var? eller vem var du tvungen att döda?? smile

Markolainen
21 juli 2007
Satsa på en Hdd. Mycket lättare att lägga över till datorn sen då:)
Senast redigerat av Markolainen (22 juli 2007)

304 Inlägg
21 juli 2007
baca skrev:
Sir_Ed skrev:
chrizz skrev:

40 gig!! å den stal du var? eller vem var du tvungen att döda?? smile

Vad var det för något? roll

I have my own race...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
21 juli 2007
varför säger alla att det e MKT lättare att lägga över till datorn med HD?? det e exakt lika många moment att lägga över från DV. FW in i datorn sätt på power på kameran sen klicka på en knapp. vipps ligger den på datorn

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Sir_Ed skrev:
chrizz skrev:

Ja, jag kollade runt lite nu och 30-40gb verkar räcka lååångt. Ingen större risk att man fyller det på en dag kanske smile

304 Inlägg
21 juli 2007
Skall bara notera en sak. HD står för High Definition och HDD för hårddisk. Det vore bra om alla kunde följa detta för att underleta att förstå vad alla menar med sina inlägg. big_smile

I have my own race...

Administratör
11 968 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107137 <- den där verkar ju klart smutt, och klarar 1080

Sök