2732
Sök

Polis fråga (Motorväg)

378 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Hej.
Åkte häromdagen på motorväg (E18).
Och kom in på ett av dom längre enkelfiliga.
Sen fort som fan kom en polisbil bakom (Saab 9-5 Kombi).
Och låg och tryckte mig i röven. Och man kan ju inte gå åt sidan precis.
Så jag stämpla plattan så dom kom fram fortare. Sen åkte dom förbi tillslut och tackade med blinkersna.

Gjorde jag rätt som ökade gasen? Eller kan det bli nån följd på sånt ifall det är en "elak polis" som man har bakom sig. Tänkte vafan har dom brottom och kan inte köra om finns det ju inte så mycket annat att göra en att gasa.

Nån som vet nått ang denna situation?

OBS: Tyvärr kunde jag ej filma detta. Nog för det skulle se sjukt ut att mosa med polisbil bakom.

//Kimpa

// KimpaaBooY

Greve
135 Inlägg
22 juli 2007
Just denna gången behövde nog polisen komma fram fortare och då passade det sig att du skulle trycka... Men man ska nog inte ta det som vana att trycka gasen i bon när man ser snuten komma fort som fan bakom en... smile

4 554 Inlägg
22 juli 2007
va med om en sån grej fast med en ambulans  som ville fram på enkelfiligt och smalt  så jag gasade med emn dom va endå irriterade när dom körde om.. dom skulle va glada att jag iaf gasade...

med lem
1 147 Inlägg
22 juli 2007
har frågat min far som e polis om den saken o han sa att man kunde öka farten om det kommer ett utryckningsfordon bakom en. så det har jag gjort många gånger utan o blitt haffad. det e ju välmenat så...

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

5 Inlägg
22 juli 2007
Får man ett utryckningsfordon bakom dig och det lämpligaste är att öka farten för att ge dom fri väg tycker jag att man skall göra det. Det värsta för den som kör utryckning måste ju vara om den framför börjar bromsa. Då måste dom oxå bromsa, tappar fart och kan inte göra sin omkörning "på rull". Vill man kan man ju även förstärka med att blinka höger om man har för avsikt att gå in mot sidan så föraren bakom vet vart åt man tänker väja.

Kör inte som folk - Kör Corrado

Bobo
22 juli 2007
Nu kan jag inte läsa någonstans att det står att de hade blåljusen på, men jag tycker att vill de fram snabbt så får de väl dra på saftblandarna då skulle jag absolut gasa på

1 297 Inlägg
22 juli 2007
Hade dom blåljusen igång, isf gasa! om inte ge fan i att gasa.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 juli 2007
Tycker synd om ambulanser osv som kommer i skapligt fart o där ligger det en lastbil o kämpar med uppförsbacken.
Hände mig detta ett par gånger men vad ska man göra? Köra av vägren? wink

Så länge är inte hastigheten för hög så går det nog bra men uttrycknings fordon får inte köra hur fort som helst heler. Om jag minns rätt så ambulanser får köra max 140km/h o 160km/h på motorvägar o brandlastbilar 110km/h.

1 268 Inlägg
22 juli 2007
Grabber skrev:
Tycker synd om ambulanser osv som kommer i skapligt fart o där ligger det en lastbil o kämpar med uppförsbacken.

Så länge är inte hastigheten för hög så går det nog bra men uttrycknings fordon får inte köra hur fort som helst heler. Om jag minns rätt så ambulanser får köra max 140km/h o 160km/h på motorvägar o brandlastbilar 110km/h.

man känner sig lite dum när man ligger där i sina 85-90km/h (beroende på lastbil) det är bara fortsätta tills man hittar ett lämpligt ställe... men man tänker ju som så "tänk om det är en själv som ligger för döden nånstans" så det känns inte anns gott när man inte kan flytta sig åt sidan bara sådär som en annan personbil kan!

Miklen
22 juli 2007
..man får helt enkelt göra det som situationen kräver inte mer me d.. Å va ja vet så behöver inte polisen ha på varken sirener eller blåljus även om dom e på uttryckning.. det gör dom som dom själva vill...

..i mina ögon verkar d mer vara en bortförklaring för att dom ska få köra hur fasen dom vill för d gör dom.. Men den diskussionen finns i andra trådar så never mind smile

905 Inlägg
22 juli 2007
problemet är väl det att om dom frar på saftblandaran på polisbilen tror man juh kanske inte att do vill köra om utan att man ska stanna som vanligt smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 juli 2007
klart att polisen inte behöver blåljus och sirener för att komma fram men dom har inte rätt eller att påtrycka någon bakifrån. om dom har bråtom, dom måste visa andra förare att det är akutfall och behöver plats. har sett många poliser köra fortare med blåljus för inte missa lunchtid eller kafepause, eller komma snabbare över en traffikerande korsning därefter köra som vanligt. detta är inte rimligt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

DFFL
9 020 Inlägg
24 juli 2007
loffe007 skrev:
problemet är väl det att om dom frar på saftblandaran på polisbilen tror man juh kanske inte att do vill köra om utan att man ska stanna som vanligt smile

Men man stannar väl inte om det är enfiligt utan chans för andra att passera?

EDIT:
Jag vet svaret, ni behöver inte berätta det för mig...
Senast redigerat av FireTraXX (24 juli 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

113 Inlägg
24 juli 2007
du gjorde helt rätt.. det handlar juh om att underlätta framfarten av ett utryckningsfordon... här i stan har man kört mot rött i korsningar när det kommer ett utryckningsfordon bakom.. o ofta tackar dem en.. dock ska man juh inte själv skapa en risksituation för medtrafikanter så lite sunt förnuft skadar juh inte.

285 Inlägg
24 juli 2007
beror väl på om blåljusen är på eller inte, såg inget om det .
Senast redigerat av Ravestream (24 juli 2007)

en satans jävla Volvo.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 juli 2007
140 med ambulans? fan, jag har t.o.m legat bak i en ambulans som körde 190! Det var inte ens motorväg.

Grabber skrev:

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 juli 2007
Om jag hade fått en bilen bakom hade jag inte ökat. Dom måste väl ha blåljusen på om dom är på utryckning. Men om det hade varit en civil polisbil MED blåljusen på hade nog jag ökat också. Svårt det där.
Men man vet ju iofs aldrig om det kan vara nån privatperson som har bråttom till sjukan eller BB med nån i bilen heller.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

208 Inlägg
24 juli 2007
i sånna här tillfällen är det svårt att tolka vad polisen verkligen vill. men jag hade nog gasat på tills det hade kommit två filigt igen eller dylikt.. sen om dom stannar dig och frågar så säger du att du inte ville köra ner i diket och sen så ska man underlätta utryckningsfordons framfart.

har hört om exempel där civil polser har *provocerat* andra bilar och ligga i arslet på dom och när dom blir less och gasar på lite så slår dom på saftblandarna och ger dom böter för fortkörning.     

tror det är såhär med deras saftblandare att du behöver inte stanna om dom int slår på dom i grillen. annars ska du bara ge dom plats.....

Wrum!

Illustratör
826 Inlägg
24 juli 2007
Bästa ursäkten utifall dom stoppar en..roll

Tänker...

250 Inlägg
24 juli 2007
AntonK skrev:
tror det är såhär med deras saftblandare att du behöver inte stanna om dom int slår på dom i grillen. annars ska du bara ge dom plats.....

det är det som är skönt här i finland blinkar det blått så vill dom förbi
blått och rött så ska man stanna. ganska bra system man fattar direkt vad dom vill.

Sök