2258
Sök

Köpråd projektbil: Civic vti, Galant v6 eller 406 v6 (ej coupe) - för utställning!

427 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
CRX-vtec skrev:
En civic med nån av dom motorerna du skrev har ju vtec och det är guld värt och civicen kan du ju handla delar på nån utlänsk sida så får du nog ovanliga saker som inte alla har!

Jo, sant. Har alldeles för många sidor med styling och tuning i mina favoriter redan...hehe
Känns som att Civicen är det lätta och billiga alternativet, men samtidigt så finns det redan rätt bra konkurrens. Kolla bara här på forumet. Kirunabon som gör om sin civic kan jag inte mäta mig med - än. Han har 37 forumsidor på det senaste året och still going strong. Fördelen är att man kan lära av alla andras misstag och på så sätt komma lättare undan.

Tror dock att jag själv börjar luta över på en Peugeot (vilka jag vägrar kalla Peggy då jag hade en hemsk engelskalärare som hette det).

Har dock intalat mig själv att inte köpa bil förrän nästa år (läs: senvinter-vår) i.o.m. att jag inte behöver någon rent praktiskt. Dessutom är ekonomin inte tillräcklig för att ha råd att börja modifiera än. Behöver någon månads sparande till det.

Godnatt!

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

1 207 Inlägg
25 juli 2007
Franska bilar brukar ofta ha eller få problem med elektroniken.
Mitsubishin har en sjukt tråkig inredning. Tillochmed den nya.
Civicen är tråkig för att se en stylad sådan är ungefär som att se en epa med baslåda. Man tänker bara "vem tror han att han är".

Själv anser jag att Mitsubishin är snyggast utvändigt, därefter 406'an och sist (och minst) Civicen. Däremot är Honda gudar på att göra motorer så där vinner de stor mark. Om du dessutom har planer att etanolkonvertera så skall Mitsubishimotorerna inte vara så sammarbtsvilliga har jag läst, det är något med det dära "avgas-retur-thingey'n" som bevisligen kladdas ihop och därefter så mår motorn inte så bra.

Andrahandsvärdet verkar hålla sig bäst på civicen, kan vara bra att veta.

Det kan även vara en idé att kolla upp bultmönstret osv och se efter om det är någon av dem som har något skitudda bultmönster - isf gör det ju så att det blir dyrare (eller färre) fälgar att välja mellan sedan.

Jag misstänker att civicen har mindre bagageutrymme än resterande bilar - kan vara värt att tänka över om du skall bygga billjud.

Summasummarum från min sida:
Civic: Volvo740-ala-america-style. Vanlig, gammal, tråkig men med pålitlig motor.
Galant: Snygg utvändig men vedervärdig inuti, lite low-quality-japan-car över det hela.
406: Ovanlig(are) bil som jag inte vet så mycket om. Men jag är rädd för fransmänn och allt de gör.
Jag har faktiskt inte en aning om vad jag skulle välja mellan, jag har nämligen varit inne på exakt samma spår som du är. Men det slutade med att jag behöll både pengarna och min Audi 80 -90 för att slippa ångra mig sedan.

Hoppas att detta inlägg inte bara var negativt och jobbigt nu bara.

Illustratör
826 Inlägg
25 juli 2007
Har inte läst alla novellånga inlägg nu men sätter en stenhårg stöt för peggan. Då bara för att den skulle bli mer unik och rolig att följa som projekt.. Har ingen aning som vad som är + och minus egentligen då jag inte har spec erfarenhet av några av bilarna.. Men skulle nästan tro att peggan lär vara krångligast rent praktiskt då jag drar mig för franska bilar kvalitetsmässigt och det lär ju som sagt vara mer jobb att hitta bra delar till den..
My opinion..

Tänker...

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
25 juli 2007
Slänger in min röst på Galant, tror personligen det går att få dessa bilar riktigt grymma

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

409 Inlägg
25 juli 2007
civicen är tråkig och vanlig..man lyfter inte på ögonbrynen när man ser en uberstylad på stan längre. en pegge eller galant är häftigare.
min röst faller på pegeout efter att ha sett taxi big_smile

Proljece?
1 464 Inlägg
25 juli 2007
Måste också säga pegge smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

427 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Oj, vilken vändning! Kul att höra att det finns väldigt olika åsikter. Det ger mig fler betraktningsvinklar på det hela.

Maco:
Du har helt rätt i det du säger. Tror dock inte det varit några problem med elektroniken på 406:an. Har letat och letat, men inte hittat några speciella fel på den som är återkommande. Bara unika fall - som lika gärna kan vara användarrelaterade.
Civic - Epa? hahaha bra liknelse...är ju svårare att hitta en orörd civic.
"synd" att hondas motor är så fin...dessutom har i princip varenda företag ett trimkit till civicen. Kanske man ska satsa på en accord istället? Synd bara att den är ful fram till typ -98 och då kostar den skjortan.

Ska bygga ljud, är bland det roligaste jag vet - trots att jag fortfarande är novis på området, och då kommer det att behövas lite bagageytrymme. Men det är nog inga problem i Civicen för det.

Hmm..är Galanten så tråkig? Jag som hade tänkt undvika att förändra inredningen direkt. Bara överdrag på klädseln tills jag har motivation att skaffa en symaskin. Måste åka till någon bilhandlare och kolla hur bilarna ser ut inuti och övriga utrymmen.

Fallan:
Du har en poäng där. Själva bygget är ju 90% av det roliga och där så vinner fransmannen med hästlängder då japanerna redan är gjorda några gånger.

H0lle:
Sant

Haxer:
utveckla - varför?

----------

Har själv börjat fundera lite. Ska ju bygga ljud och en del annat som väger. Hade ju fortfarande ha lite motor i den, för man kan inte (imo) ha en bil som ser ut att gå bra men som går riktigt skit och där tror jag Galanten har svårt att hänga med. Civicen är lätt från början med mer effekt (sämre vrid?) än galanten och peugeton ligger ju på 200+ redan som standard och det kan inte vara några problem att höja 10-15% på alla 3.
Vill jag gå längre så finns det hur många turbokit till civien som helst. Även färdiga kompressorkit för den som gillar det. Svårare att hitta till de andra, så länge jag inte skaffar en -97:as 406:a med 2.0t motorn. Då har jag redan färdigt med kompression och någorlunda mappning, samt annat som är skitgöra vid konvertering.

Fast det är alltid coolast att knäcka en turbobil med en sugmotor tycker jag..dessutom låter en sugmotor grymt med rätt "plåthögtalare" längst bak.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

2 201 Inlägg
25 juli 2007
den svarta civicen du länkade var skitsnygg.
som du själv sagt, så finns det oändligt mycket. o det finns massor som inte har hittat till sverige. fast det kostar. jag hade nog satsat på civicen, pga att den har snyggast former, som grund. o det finns mest till den

hur man kan jämföra en civic o en epa. det är väl volvos jobb o vara epa, eller?
däremot är civicen i usa som bmw i sverige/ europa

304 Inlägg
25 juli 2007
Är Civicen tråkig? yikes Det fårstår jag inte riktigt! Min är långt ifrån att kunna kallas stylad men folk vänder på huvudet hela tiden. Invändigt är den hur aktuell som helst. Kan ändå vara bra att ändra lite i mitten på instrumentbrädan om du skall ha TV i den. Men det är inget större ingrep. smile

Angående franska bilar skall jag framföra min bilmekanikers åsikt: Köp ALDRIG! mad Motivering: för komplicerade lösningar på enkla problem. Svåra att meka. Japanare och tyskar får beröm just för att de är enkla att meka. Killen är mycket erfaren inom området.

Satsa på en Civic 96-00. Var inte räd av konkurrensen. Det är inte bilvalet som avgör utan hur duktig du är. Det finns massa nya idéer i luften. Det är bara att andas med dem! big_smile

Lycka till med valet! wink

I have my own race...

427 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Sir_Ed skrev:
Är Civicen tråkig? yikes Det fårstår jag inte riktigt! Min är långt ifrån att kunna kallas stylad men folk vänder på huvudet hela tiden. Invändigt är den hur aktuell som helst. Kan ändå vara bra att ändra lite i mitten på instrumentbrädan om du skall ha TV i den. Men det är inget större ingrep. smile

Angående franska bilar skall jag framföra min bilmekanikers åsikt: Köp ALDRIG! mad Motivering: för komplicerade lösningar på enkla problem. Svåra att meka. Japanare och tyskar får beröm just för att de är enkla att meka. Killen är mycket erfaren inom området.

Satsa på en Civic 96-00. Var inte räd av konkurrensen. Det är inte bilvalet som avgör utan hur duktig du är. Det finns massa nya idéer i luften. Det är bara att andas med dem! big_smile

Lycka till med valet! wink

Mmm...var rädd för det. Har kikat runt lite i morse och lyckades hitta några sidor som gör tester på begagnade bilar och som ger för- och nackdelar på dem. Om vi jämför de här tre bilarna så hade ju peugeot:en betydligt fler negativa punkter - även om det var mest simpla saker att fixa, fast är väl som du säger att de har komplicerade lösningar på enkla problem. Just 406:an verkar ändå vara helt okej, men har aldrig mekat en sån så jag kan inte säga något utav egna erfarenheter och det är just såna som talar mest.

Hondan ligger mig betydligt varmare om hjärtat än Galanten (även om jag anser att Galanten är snyggare orginal), men du som är mekaniker. Rekommenderar du någon annan bil än BMW och Honda som har lite, eller lätta problem samt är lätta att meka??

Jag är novis inom det mesta med bilar (mer teorikunskap än praktisk) - lär mig alltid något nytt varje dag och både älskar att lära mig nytt samt gör det fort. Citerar väl ProfessorWinter: "Det finns ingenting jag inte kan, bara sånt jag inte lärt mig"

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

304 Inlägg
25 juli 2007
Tyvärr… jag är ingen bilmekaniker. Jag menade att den kille som mekar min bil hade en åsikt angående franska bilar. lol

I have my own race...

427 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Sir_Ed skrev:
Tyvärr… jag är ingen bilmekaniker. Jag menade att den kille som mekar min bil hade en åsikt angående franska bilar. lol

Oj, läste fel..okej. För jag gillar verkligen utseendet på peugeoten och V6:an verkar grym, även om den är aningen törstig.

Ponera nu att jag väljer en Civic då.
92-95 har snyggast bak och gillar den grill-lösa fronten med krocksäkerheten i den bilen är värdelös. Där är 3-dörrars ful.

96-00 Sedanen snyggast framlysen (med ögonlock på), bra baklucka för att bygga ljud i. Men baklysena kommer jag inte på hur jag vill modda, än. 3-dörrars och coupe är väl okej, men där är ju framlysena för feta. Går ju iofs att sätta ögonlock på ,men har inte sett det...måste söka på en gång big_smile

Och jag vill ju helst ha en Coupe VTI, men de är så ovanliga.
Dock gör ju Sherlia: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19872
ett grymt projekt.

Till Galanten har jag äntligen hittat det kjolpaketet jag letat. Fanns på Racimex (som görs reklam om på garaget), men hittade ju också tre som gjort en bil med det paketet (eller liknande).

Alander: http://www.garaget.org/?car=47302
PhantomGalant: http://www.garaget.org/?car=57508
Tonytiger_93: http://www.garaget.org/?car=13497

Jäkligt snyggt, men rätt enformigt.

GAHH!! Sir_ed var du tvungen att säga att fransmännen har problem (vilket jag tyckte var konstigt inte kommit upp förrän nu)..bah..
Aja..ska försöka höra mig runt hos mekaniker och närmare på bilprovningen.

Ha det alla gött all som läser!
Vill börja jobba med bilen redan igår...aahh..så jäkla taggad!
Senast redigerat av SrMount (25 juli 2007)

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

1 207 Inlägg
25 juli 2007
Hehe, min Civic=epa liknelse gick inte hem hos alla ser jag.. tongue
Menmen, för att ponera hur tråkig inredning galanten har så kan man ju jämföra med en likadan bil från samma år, i detta fall en VW passat.

http://195.149.144.149/images/07/0701676423.jpg
Galant
Notera: billig plast-trä imitation och sätesklädsel som ser ut som de tidigare japanska bilarna.

http://195.149.144.149/images/81/8105055184.jpg
Passat.

Detta var lite oschysst jämförelse med tanke på att passaten var lite dyrare men min brors passat kostade runt 40k och ser likadan ut fast den är helsvart.
Senast redigerat av maco (25 juli 2007)

427 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
maco skrev:
Hehe, min Civic=epa liknelse gick inte hem hos alla ser jag.. tongue
Menmen, för att ponera hur tråkig inredning galanten har så kan man ju jämföra med en likadan bil från samma år, i detta fall en VW passat.

http://195.149.144.149/images/07/0701676423.jpg
Galant
Notera: billig plast-trä imitation och sätesklädsel som ser ut som de tidigare japanska bilarna.

http://195.149.144.149/images/81/8105055184.jpg
Passat.

Detta var lite oschysst jämförelse med tanke på att passaten var lite dyrare men min brors passat kostade runt 40k och ser likadan ut fast den är helsvart.

Rätt okej liknelse, fattar inte vad de tänkt när de gjort den där inredningen. Iofs ska jag väl klä om bilen också som ett projekt i det senare skedet. Men ska lära mig sy först. Jäkalr vad jag har beslutsångest.. Kan inget få ett ljus att gå upp för mig???
Någon annan bil?? Ett argument som knäcker allt annat???

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
26 juli 2007
PAM Styling hittar du inte för att det inte finns. smile

PAM Tuning heter företaget. Gå in på www.fcd.se så finns det lite av deras grejor där.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
26 juli 2007
406 3,0a, röstar jag på med oz superturismo 18"  å ca 0,9 - 1 L per mil skulle jag tippa på smile våran C5 3,0a med automat tog ca litern tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

2 122 Inlägg
26 juli 2007
vad du än gör köp inte en peugeot... de är jobbiga att meka i, de lättaste problemen kan bli ett av de svårare!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

502 Inlägg
26 juli 2007
http://www.pam-tuning.com/

Pam's egna sida...finns en del fina saker

Dock é Civic bäst:D

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

427 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Kirre:
Okej ,har hört med en polare som är rätt bra på bilar och han säger att de flesta tillverkare har många dumma lösningar. Även att Peugeot inte är värst. Men är det verkligen så illa??
De planer jag har för bilen är ju främst styling. Har helst tänkt skippa mekande, men det rår man ju sällan på.
Det som är planerat utvändigt/motor är:
Plocka bort den mesta plåten och rengöra!
Kjolpaket
Sänka
Vinge (ev.)
Scoop
Splitters
Lambodörrar om jag orkar (finns ju färdiga till civic)
Angeleyes
Varselljus (kanske inte på 406:a)
Öppet omflyttat luftfilter
Bromsskivor och ok
Stålomspunna slangar
Lack + ventilkåpa + motorrum

Senare projekt:
Chip
Piggyback (ev.)
Starkare länkarmar och spindelleder

Sen är det ju främst invändigt. Är det något av ovanstående som blir jätteproblem med fransosen (förutom lambodörrar om jag inte hittar kit)??

Vilot:
Jo har redan hittat den och några schyssta delar.

Lite spånande jag hade förut var även på en 9-5:a 2.0T/2.3T då de är så lätta att trimma och härliga att köra. Det som är tråkigt är ju att 50% av alla svenska stylister stylar SAAB.

aja...

//Erik
Mitt Projekt!
Sponsorer sökes!

304 Inlägg
27 juli 2007
Det ser ut som att ditt hjärta vill köpa en 406:an. Kör på det då! big_smile

P.S. Civic är bäst! wink

I have my own race...

Sök