11492
Sök

Nybörjar hjälp med högtalarköp

5 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Hej

Jag har aldrig riktigt blivit så insatt i det här med ljud (ohm, watt, rms, volt och alla dessa begrepp förvirrar lite). Nu har jag köpt en 18 års bil och i den sitter en bilstereo av märket Blaupunkt (jag tänker möjligtvis i framtiden köpa en ny med stöd för USB), den ger 4 kanaler på 25 Watt RMS.

Jag har kollat runt på en massa webshops och sådär... Men det är ju så svårt att veta vad man ska köpa och vad man behöver.

I bilen sitter nu 2st 4" högtalare som är värdelösa och som jag gärna ersätter med två st nya bättre 4"are.

Jag tänkte om någon kunde ge mig lite tips om hyffsade grejer som går att beställa.

Detta är vad jag vill ha:
-Längar till en lösning med alla produkter och delar som behövs på en budget runt 1500-3000kr
-Ett ljud som ger hyffsat bra dunka dunka bas smile (behöver och ska inte vara det dyraste och allra allra bästa).

Som sagt... vore snällt om någon kunde tipsa om någon lösning som ger hyffsat bra ljud... tänkte man kunde t.ex. ersätta de två 4"arna och sedan ha någon bas på hatthyllan eller trunken (beroende på priser).

Tacksam för svar!

264 Inlägg
25 juli 2007
köp julas 6x9or  (300 watt) å sätt i hatthyllan.
dom räcker gott å väl om man inte e så kräsen på kända märken.
dom har bas så du klarar dig, å om du tycker d e för lite, så koppla ett slutsteg på dom
dom kostar 300 kr.

funkar mkt bra.
Senast redigerat av txi (25 juli 2007)

5 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Du menar denna? http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … _id=SE-610

Det är ju också en sak... är det meningen att man ska montera in dem där i hatthyllan? Helst skulle jag inte vilja göra hål på den fint bevarade hatthyllan.

Men om vi säger såhär då: Jag har ett 7.1 system till min dator som jag bl.a. brukar spela musik i och jag tycker den ger ett helt okej basljud som duger för mig!

Detta är specifikationerna:

Specifications

Power:
            92 Watts total RMS power

-         Front / Rear satellites : 8 Watts RMS per speaker
            (Measured @ 10% THD @ 1kHz, one channel driven)
    -         Center satellite : 20 Watts RMS
            (Measured @ 10% THD @ 1kHz, one channel driven)
    -         Subwoofer : 24 Watts RMS
            (Measured @ 10% THD @ 1kHz)
            184 Watts peak power
Signal-to-Noise-Ratio:
            80 dB
Overall Frequency Response:
            40 Hz to 20 kHz

Med andra ord kanske jag inte alls behöver ha så dyra saker. Kan någon gärna tipsa om några bra 4" och något som ger tillräckligt med bas på en 25W kanal som man kan ha på hatthyllan eller i trunken.

164 Inlägg
26 juli 2007
det finns antaligen 5000 personer på garaget som kan mer om bilstereo än jag. Men så här tycker iaf jag. Ska du få mycke bas, är det 6x9-tummare i hatthyllan som gäller, eller en baslåda. Men baslåda med slutsteg kostar ju lite mer än 6x9tummar. Å andra sidan...25 watt är väldigt väldigt lite om du ska få ut max ur 6x9:or! 50 watt är på gränsen, så 25 kommer inte bli så bra.

Ett tips är att kolla efter typ "hatthylle-paket"..det brukar innehålla två 6x9:or och ett passande slutsteg, ofta för inte mer än 1500 kr totalt. Otroligt prisvärt faktiskt. En baslåda med steg får du nog räkna med minst 2000 för, men då är de ändå absolut inget speciellt.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 juli 2007
Tänk på att bilen bullrar i basens frekvens så du behöver lite extra för att det ska höras när du kör med bilen..
Det finns aktiva (inbyggd förstärkare) baslådor för ca 1400kr.
Sen byta ut dina 4" mot ett par bättre...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

164 Inlägg
26 juli 2007
Jo precis, det nämnde jag aldrig. Som Tommy säger så finns det aktiva baslådor också, rent ljudmässigt är väl oftas en vanlig baslåda med externt slutsteg bättre. Men självklart finns det bra aktiva också!

Men fundera mer på det där med 6x9:or tycker jag. För med bara två 4tummare som spelar ljusa toner, kommer du får dra upp volymen rejält för att det ska höras bra, speciellt om du kör fort såklart. med 6x9:or också, kommer du inte bara få bas, utan även högre volym på ljusare toner också.

Kan nästan garantera till 100 % att du kommer tycka det är för mycket bas, om du bara har två 4tummare och en baslåda. Du kommer vilja ha mer diskant (ljusa toner).

Som tommy nämnde så bullrar det i bilen med dova/låga toner. Dom kommer till viss del, överrösta dina små 4tummare, har du dessutom baslåda, kommer den överrösta dom ljusa tonerna ännu mer. Ett tips smile!

5 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Låter som bra tips... Gillar ändå idén med 6x9or... Kanske inte är så farligt att göra hål i hatthyllan ändå... är 18 års bil och billig sådan... smile

Hittade denna t.ex.: http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D30449

Vad sägs om den?

Men sen tar jag gärna emot alla slags tips ni har bara det blir att landa på max 3000-4000kr... för jag kan ingenting om detta nästan... lite kan jag men som sagt... svagt med kunskap i området.

Så tipsa på bara...

Edit: hittade även: http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D27584

Är den bättre än den ovan jag länkade?
Senast redigerat av Louie89 (26 juli 2007)

164 Inlägg
26 juli 2007
ok har läst lite om dom olika system. Det verkar som om http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D30449 har bättre aningen bättre högtalare, men lite sämre slutsteg. Och http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D27584 har definitivt bättre slutsteg! Svårt att säga faktiskt, båda högtalarna ser bra ut på pappret, men det andra slutsteget är definitivt bättre. Jag skulle satsa på alternativ två!

Det konstiga var att högtalarna i alternativ ett kostar 799 kr och dom andra kostar tydligen 1199. Det sjuka är att dom första är mycket bättre! dessutom är det ur MDS GP-serie, vilken är dyrare och bättre. Classic-serien är basic, inget speciellt.
Men jag skulle ändå välja alternativ två, det mycke bättre slutsteget väger upp!

Gör du en snygg installation blir det snyggt, tänk bara på att förstärka hatthyllan, den kommer bågna av vikten från högtalarna.
Jag och pappa satte in 6x9:or i hans mazda 626 för nått år sen (mds fanatic). Vi sågade till en tunn MDF-skiva å skruvade fast med blanka- släta "bultar" i hatthyllan, såg lite ut som att den va fastnitad (som på gamla tåg och fartyg).
Vi fäste den självklart på undersidan så den inte syntes ovanifrån smile. Det blev SKITbra ljud i den bilen kan ja lova. Så med 6x9:or kommer du inte bli besviken!

5 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Tack för tipset och hjälpen.

Såhär står det i min instruktionsbok över cd-spelaren:

Teknisk data

Förstärkare
Uteffekt               4x25 watt sinus
                          enligt
                          DIN 45 324 vid
                          14,4 V
                          4 x 45 watt
                          musik

Förstärkare ut
4 kanaler             3 V

Vad betyder egentligen allt detta?

210 Inlägg
30 juli 2007
det betyder kort och gott att förstärkaren lämnar 4*25 Watt och vid 14,4 Volt 4*45Watt

5 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Och hur vet man när det är 14,4 Volt?

Eller enklare, vad kan man då koppla i utan bekymmer? tongue

210 Inlägg
30 juli 2007
alltså... i bilar har man 12Volt, men generatorn laddar upp till 14Volt.
stereon kan alltså arbeta mellan dessa volttal, alla högtalare som du kopplar in är ju alltså då inte beroende av vilken ström man har i bilen krasst sätt.
ett par vanliga högtalare hos tex BRL eller MDS som är avsedda till framsystem fungerar alldeles ypperligt, däremot så kan du inte koppla in en bas direkt på stereon då den behöver mer effekt (watt)

371 Inlägg
31 juli 2007
Louie89 skrev:
Hej

Jag har aldrig riktigt blivit så insatt i det här med ljud (ohm, watt, rms, volt och alla dessa begrepp förvirrar lite). Nu har jag köpt en 18 års bil och i den sitter en bilstereo av märket Blaupunkt (jag tänker möjligtvis i framtiden köpa en ny med stöd för USB), den ger 4 kanaler på 25 Watt RMS.

Jag har kollat runt på en massa webshops och sådär... Men det är ju så svårt att veta vad man ska köpa och vad man behöver.

I bilen sitter nu 2st 4" högtalare som är värdelösa och som jag gärna ersätter med två st nya bättre 4"are.

Jag tänkte om någon kunde ge mig lite tips om hyffsade grejer som går att beställa.

Detta är vad jag vill ha:
-Längar till en lösning med alla produkter och delar som behövs på en budget runt 1500-3000kr
-Ett ljud som ger hyffsat bra dunka dunka bas smile (behöver och ska inte vara det dyraste och allra allra bästa).

Som sagt... vore snällt om någon kunde tipsa om någon lösning som ger hyffsat bra ljud... tänkte man kunde t.ex. ersätta de två 4"arna och sedan ha någon bas på hatthyllan eller trunken (beroende på priser).

Tacksam för svar!

kolla in vad gas har för grejjer.. det finns billigt och bra. jag har själv ett par 5,25" från gas som spelar bra som fan. och dom var inte dyra.. du kan ju en titt på deras prylar. Lycka till!

Sök