5544
Sök

Vad ska man ha för olja i växällådan på en volvo 960?

Saabmuppen
27 juli 2007
Trådstartare
Ska byta olja i min volvo 960 automat, men jag vet inte vad jag ska välja för olja? Vissa säger att Red Line är klart den bästa andra mobil. En kompis tycker att det är slöseri med pengar och att jag ska köpa olja på Lantmännen eller vad dom nu heter dom säljer ju olja till traktorer och sånt han har det i sin camaro och den fungerar hur fint som helst säger han. Men vad ska man nu ta är det samma skit vad man än köper? Jag vill ju tro att Red Line är bättre än ex biltema. Någon som kan detta bra roll

Smålänning
7 887 Inlägg
27 juli 2007
Biltema är ju samma som statoil = Hyfsad olja.

Men ATF-olja i allmänhet är väldigt fin olja, så så länge du köper ett etablerat märke, typ Mobil, esso, shell, statoil m.fl, så är det ingen fara.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saabmuppen
27 juli 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Biltema är ju samma som statoil = Hyfsad olja.

Men ATF-olja i allmänhet är väldigt fin olja, så så länge du köper ett etablerat märke, typ Mobil, esso, shell, statoil m.fl, så är det ingen fara.

så då är det onödigt att köpa red line olja för 1300:-? fast atf olja ligger väl på 100-200:- litern vilket märke man än väljer så länge man inte tar biltema då

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
Bättre att du tittar på kvalitetsmärkningen än på vem som tillverkat oljan. API-GL4 -GL-5 m.m.

YEAH!!!
559 Inlägg
21 april 2009
finns ju två olika, från castrol, D3 och nån annan med helsyntet nånting, nån som har en aning vilken man ska ha ?

V o L v o

Sök