7219
Sök

Hur många volt, startmotor & stereo

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Hejsan.
Jag köpte en voltmätare idag, och nu undrar jag hur många volt startmotorn behöver för att dra igång bilen (vill helst inte testa wink )
Sen undrar jag när stereoprylarna börjar ta stryk av för låg spänning.
Tack på förhand, Mvh Marcus.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

4 554 Inlägg
28 juli 2007
allt på bilen är anpassat för 12volt sen drar alla olika saker olika mycke ström
du bör inte köra bilstereo under 10volt iaf vet inte riktigt var gränsen går men varför ens prova:P starta bilen när du börjar bli ororlig för att de ska sjunka för lågt

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
loudness skrev:
allt på bilen är anpassat för 12volt sen drar alla olika saker olika mycke ström
du bör inte köra bilstereo under 10volt iaf vet inte riktigt var gränsen går men varför ens prova:P starta bilen när du börjar bli ororlig för att de ska sjunka för lågt

Ja, men jag köpte den för att se när det börjar bli dags att stänga av, och då är det runt 10 volt då smile Startmotorn borde gå då.
Tack för svaret smile

21 761 Inlägg
28 juli 2007
Det man kan säga är att när man belastar batteriet med 25A och spänningen sjunker ner till 10,5V, så har man dragit ur batteriet vääldigt mycket. Det räknas som en 100% urladdning faktiskt. Detta sätt att mäta görs för att räkna ut batteriets reservkapacitet, RC, och är en alternativ angivelse till Ah som brukar stå på startbatterier ibland.

Om du spelar stereon på låg volym så att den bara drar några A, så kommer nog kanske inte startmotorn att orka dra runt motorn om spänningen har sjunkit till 10,5V. Den kanske kan göra det, men då går det segt.

I vilket fall som helst så bör man inte spela så att spänningen sjunker ner till 11V på normal volym, både batteri och slutsteg riskerar att ta mycket stryk då.

Låt batteriet stå i vila över natten och mät spänningen sedan, om spänningen är ca 12,2V så är batteriet bara 50% laddat om det är ett vanligt batteri. Då bör man ladda upp det för att det ska må bra. För att bilbatterier rent allmänt inte ska ta för stor skada så bör de inte dras ur mer än till hälften, speciellt startbatterier.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det man kan säga är att när man belastar batteriet med 25A och spänningen sjunker ner till 10,5V, så har man dragit ur batteriet vääldigt mycket. Det räknas som en 100% urladdning faktiskt. Detta sätt att mäta görs för att räkna ut batteriets reservkapacitet, RC, och är en alternativ angivelse till Ah som brukar stå på startbatterier ibland.

Om du spelar stereon på låg volym så att den bara drar några A, så kommer nog kanske inte startmotorn att orka dra runt motorn om spänningen har sjunkit till 10,5V. Den kanske kan göra det, men då går det segt.

I vilket fall som helst så bör man inte spela så att spänningen sjunker ner till 11V på normal volym, både batteri och slutsteg riskerar att ta mycket stryk då.

Okej, så inte under 11.. Tycker du jag ska investera i en Amepere mätare också? När jag ändå är igång liksom.

21 761 Inlägg
28 juli 2007
En Amperemätare har egentligen ingen större funktion i anläggningen tror jag, Voltmätare är viktigare. Jag kan inte säga hur lågt man kan låta spänningen sjunka medan man spelar, det beror ju på hur mycket som anläggningen drar.

Spänningen varierar hela tiden när man spelar musik, det bästa är att låta batteriet vila ett tag och se när spänningen har stabiliserat sig hur många Volt det är. Digital mätning ger mer pålitliga mätvärden än ett analogt visarinstrument.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Jo, men nu får jag 2st tomma hål i nya mätarhuset som jag kanske ska fylla upp så jag köper nog en amperemätare.
Okej men det blir analogt för mig eftersom det passar bättre in med bilens övriga instrument. Tack så mycket för hjälpen i alla fall.

Sök