Shell V-Power

liquisole
21 mars 2009 · 1 237 Inlägg

JohnnyN skrev:
Nån som vet om det finns V-power att köpa i Finland då? big_smile Har inte sett det nånstans tongue Skulle vara intressant att prova tanka min Calibra full med V-power och se om det gör någon skillnad från 95 oktanig bensin smile

Jepp det finns på shell-stationerna, har själv testat det i tidigare bilar, tyckte det gick "renare" samt att bilen drog mindre bränsle.

Sushikocken Sleeper
21 mars 2009 · 3 084 Inlägg

Denethor skrev:
Vattenbilen - Lämpligen brandbilar eller liknande, har elektrolysmetoden i bilen direkt, syretankar, om det är den bilen jag tänker på, att driva en bil MED vatten rent är omöjligt om du inte har en trycksatt tank och turbin, men då blir det samma problem som med luftbilen.
Problemet med ovanstående är att det är både dyrt, platskrävande och inte speciellt energieffektivt, plus att det inte är så smidigt med att bilen ena stunden väger 2 ton, andra stunder väger 1 ton, förmodligen skulle det krävas specialdämpare av svindyr karaktär.

Du har inte alls samma problem med vatten som med luft, eftersom vatten inte går att komprimera winktongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 mars 2009 · 2 252 Inlägg

http://www.killerrons.com/images/vp_small.jpg

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
caromania Forummoderator
21 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Sushikocken skrev:

Denethor skrev:
att driva en bil MED vatten rent är omöjligt om du inte har en trycksatt tank och turbin, men då blir det samma problem som med luftbilen.

Du har inte alls samma problem med vatten som med luft, eftersom vatten inte går att komprimera winktongue

Trycksätta tanken är inte samma sak som att komprimera vattnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
R1kard V-Power
21 mars 2009 · 1 186 Inlägg

Jag har märkt skillnad på alla bilar jag har testat med. Motorn går mjukare och finare, gnäller inte när det varvas lite. Sen effekten är väl marginell.

Tänker tanka V-power på alla mina bilar jag bryr mig om så länge det finns!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
jes
21 mars 2009 · 582 Inlägg

kanske för att vi har snik V-POWER i sverige. i tyskland har dom högre oktan på sin v-power finns även v-power diesel!!!

hej
Sushikocken Sleeper
21 mars 2009 · 3 084 Inlägg

caromania skrev:

Sushikocken skrev:

Denethor skrev:
att driva en bil MED vatten rent är omöjligt om du inte har en trycksatt tank och turbin, men då blir det samma problem som med luftbilen.

Du har inte alls samma problem med vatten som med luft, eftersom vatten inte går att komprimera winktongue

Trycksätta tanken är inte samma sak som att komprimera vattnet.

ahh en trycksatt tank kommer då fungera jävligt dåligt då om det inte är ett enormt expansionskärl, eller om man hettar upp tanken men då är det ju ganska meningslöst. du kommer iaf få riktigt dålig körsträcka

fast och andra sidan kan man ju ställa ett enormt badkar på taket och ha en regnkraftdrivenbil smile ett litet mina vattenkraftverk

Senast redigerat av Sushikocken (21 mars 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 mars 2009 · 10 427 Inlägg

jes skrev:
kanske för att vi har snik V-POWER i sverige. i tyskland har dom högre oktan på sin v-power finns även v-power diesel!!!

Brittiska Fifth Gear testar V-power diesel, vanlig diesel osv:

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp … osh+Diesel

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
jes
21 mars 2009 · 582 Inlägg

steifan skrev:

jes skrev:
kanske för att vi har snik V-POWER i sverige. i tyskland har dom högre oktan på sin v-power finns även v-power diesel!!!

Brittiska Fifth Gear testar V-power diesel, vanlig diesel osv:

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp … osh+Diesel

funkar ju bra.finns det inget test med luftfilter så man får tyst på det!!

hej
caromania Forummoderator
21 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Om man inte orkar kolla på klippet så kommer de fram till att V-power diesel ger 161bhp och vanlig diesel 155bhp på testbilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 mars 2009 · 2 307 Inlägg

V-power gjorde underverk på min gamla Jagga den gick mkt jämnare och det kändes som om den hade fått 15 hk till eller nått.

Gör dock ingen som helst skillnad på den nya.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
enpatte
22 mars 2009 · 498 Inlägg

Min chippade s4 går märkbart bättre på v-power.
Tyvärr märks också den ofta skiftande kvalitén på 98, vetefaan om de inte spär ut den med 95 ibland.

soyd
22 mars 2009 · 1 853 Inlägg

Kör bara v-power jag med så ofta jag kan. Dock har jag 5 mil enkel till närmaste källa så... men ska bunkra lite i sommar satt man har smile

Bilen drar mindre och är mycket rappare... det är inte mycket dyrare. v-poweren ligger alltid 85öre över shells andra bensin. så tankar du 50 liter så är v-poweren 50kr dyrare per tank.

men det är lätt värt dom 50kr extra, det kostar då v-poweren håller en jämn kvalitet.

/mvh soyd

mYGeL
22 mars 2009 · 1 338 Inlägg

kör också på V-power så ofta jag kan..
Känns som den blir piggare nästan så jag tycker den låter lite annorlunda när man drar på tongue
men säkert bara inbillning..

när jag vill vara extra cool lägger jag i lite oktan booster i tanken cool

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Ejan
22 mars 2009 · 648 Inlägg

kör enbart V-power i Integran...skiljer inte många kronor mot 98oktan på en tank....Motorn går som tidigare nämnts mjukare och känns smidigare än med 98 samt att den går lite lite snålare.

itouch
22 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Kör också enbart v-power i min r32. Märker dock ingen jättestor skillnad men tester visar ju att den smörjer lite bättre så smile

outlaw1984
5 juli 2009 · 13 Inlägg

Jag har gjort ett halv ansträngt test med V-power. Så här har jag gjort:

1) Kört slut på bensinen så långt jag vågat
2) Fyllt upp tanken, nollställt trip/färd-dator.
3) Kört "som vanligt" tills jag haft 1/4-dels tank kvar, noterat mätningar.
4) Fortsatt köra så långt jag vågat, detta för att späda ut den nya bensinen så lite som möjligt med den gamla.

Omgång 1, V-Power
Kördsträcka: 410 Km
Förbrukning enligt dator: 9,7/100km
Körstil: +++
Not: Omständigheter gjorde att fick många korta körningar, det var det som knäckte snittet.

Omgång 2, 95
Körsträcka: 430km
Förbrukning enligt dator: 9,4/100km
Körstil: +

Omgång 3, V-Power
Körsträcka: 460 Km
Förbrukning enligt dator: 8,8/100km
Körstil: +

Körstil är hur "oekonomiskt" jag har kört, jag kört normalt upp en tank på 1½-2 veckor, så det varierar en del hur man kör under den tiden. Främst med avseende på korta körningen.

Sen är det ju så att Shell har en lista med bilar som ska kunna nyttja V-power:    http://www.shell.com/home/Framework?sit … 50826.html min bil är en av de.

Jag får det till att bli ungefär lika mycket. Om det nu är så att v-power ska ha renande effekter på motorn så kan det kanske vara värt att tanke det någon gång ibland. Vidare så märkte jag att "kallkörning" tog ganska hårt på snittförbrukningen, om man nu kan räkna en utomhus temperatur på som minst 15+ grader som kallkörning, däremot höll den sig mycket bra i motorvägskörningen, tror jag var nere i så lågt som 6,9. Nu blev ju det längsta jag körde med den ~70km i en omgång, så på längre körningen så kanske det blir ännu bättre.

Slutsats:
Ska du köra långa sträckor så blir det förmodligen några kronor billigare med V-power. Om man sen dessutom tror på att den har extra renande effekt på motor så finns det enligt mig ingen anledning att köra på annat, med den aktuella körstilen.

Ska man däremot köra mer korta än långa sträckor så blir det nog dyrare med V-power. Ska göra nytt test till vintern och se ifall det blir skillnad när man har lite lägre utomhus temperatur.

Ang ifall man får mer motorkraft, bilen kändes lite snabbare, speciellt vid låga varvtal, eventuellt kan det vara möjligt att köra på lägre varvtal med V-power än normalt. För egen del så ska jag nog alltid köra på V-power framöver.

FLindgren
5 juli 2009 · 5 089 Inlägg

Nollställde du boxen när du hade kört tomt på tanken? för den är väll inställd på den *gammla* bränslet och tar sin tid innan dne fattar att det är bättre skit i?tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
outlaw1984
5 juli 2009 · 13 Inlägg

FLindgren skrev:
Nollställde du boxen när du hade kört tomt på tanken? för den är väll inställd på den *gamla* bränslet och tar sin tid innan den fattar att det är bättre skit i?tongue

Japp, nollställde förbrukningmätaren direkt efter tankning via menyn.

Wanegardh Asgammal medlem.
5 juli 2009 · 2 246 Inlägg

outlaw1984 skrev:

FLindgren skrev:
Nollställde du boxen när du hade kört tomt på tanken? för den är väll inställd på den *gamla* bränslet och tar sin tid innan den fattar att det är bättre skit i?tongue

Japp, nollställde förbrukningmätaren direkt efter tankning via menyn.

Nollställa förbrukningsmätaren och nollställa boxen är två helt skilda saker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang