Volvo 360 Ljudbil

MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

Denna tråden kommer handla om förvandlingen av en gammal 360, till ett ljudbygge för tävlingsbruk.
Lite över 2000 kort har det blivit under byggets gång. Vi tänkte därför skapa en byggtråd, med lite "best of" från tiden i garaget...


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/360cut.jpg



Bilen, en Volvo 360 från 1986, inköptes i januari och tanken var aldrig att den skulle bli ett projekt. Dock fanns intresse av att ha en demobil och för att stå ut lite bland alla nyare bilar, passade den bra. Dessutom var den billig och det gjorde inte ont att sätta sågen i inredningen. smile
Vi skissade upp en snabb ritning under en kväll och veckan efter drog bygget igång. Syftet var att ge reklam åt butiken, men också att synas på tävlingar med lite udda märken.
Klassen vi fastnade för, var Advanced 30 Light, en kostnadsbegränsad klass, med max 30 000:- stereoanläggning.

Tråden börjar med bilder från februari, då ombyggnaden startade. Efter vårens tävlingar, bestämde vi oss för att byta lite grejor och bygga om ytterligare, samt att ordna mer med bilens utsida.

Del 1: Byggets start. Bilen i orginalutförande.

Man får inte så mycket för 1700:-. En fungerande bil, med lite hål här och var.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00385.jpg





Lite omsorg med svetsen... Därefter omlackering där det behövdes.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00429.jpg





Inredningen var i gott skick.. Vad nu det spelar för roll om den ändå ska bort smile





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/orginalinredn.jpg






Vita blinkes tillverkades av ett skrotat lysrör, lite värme och lim...




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/blinkers3.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/blinkers8.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/blinkers10.jpg





När rostlagning och annat var klart, startade stereobygget. Vi hade fem veckor på oss att bli klara. Första tävlingen var planerad till Elmia under påskhelgen.

Först passades högtalarna in. Vi använde ett kitsystem från Soundstream, med 6,5" och diskant. Dessa ville vi ha på instrumentbrädan. Bafflar tillverkades och fälldes in och under dessa gjorde vi 3-liters lådor. Detta innebar att instrumenteringen fick byggas om en del för att ta mindre plats.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00164.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00185.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00194.jpg



Nya tavlor tillverkades och tempmätaren fick flyttas till andra sidan för att få plats.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSCC00792.jpg



Lite neon fick ordna belysningen av instrumenten.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00794.jpg




På plats..



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/Instrument.jpg


Baslådan ville vi ha i fram, så den fick anpassas till det utrymme som fanns på högersidan.
Basen, en 10" Soundstream, satttes i en 40-liters bandpasslåda i MDF, som glasfiberarmerades. Porten tillverkades av et 6" avloppsrör, som konades till en tratt som mynnar upp i instrumentbrädan. Större delen av elsystemet fick flyttas och dras om, då säkringsboxen satt just där lådan skulle in...




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00281.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00335-1.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00355.jpg





Lådan skruvades fast från motorrummet och byggdes sedan in i instrumentbrädan.
Uppbyggnaden av brädan skedde mestadels av plaströr, som formades och limmades.
Vi plastade även in förstärkningar och en ny defroster.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00377.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00380-1.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00361-1.jpg





Allt käddes sedan med fleecetyg och glasfiberarmerades.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00396.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00406.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00411.jpg





Lite slip och spackel, förlåt, mycket slip och spackel, sedan vad det dags att klä. Vi valde mörkblå vinyl.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00438.jpg



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00473.jpg




Den nya defrostern.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00512.jpg




Högtalaren på plats.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00486.jpg




Innifrån




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00477.jpg



Färdigklädd...



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00513.jpg




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00520.jpg



Diskanter i A-stolparna




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00553.jpg





Till apparaterna tillverkades en panel i MDF som sedan kläddes i svart vinyl.
I denna placerades huvudenheten från Alpine, en 7" LCD skärm, DVD spelare och fläktreglage.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00663.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00704.jpg






Runt växelspaken, en konsoll som anpassades efter panelen och bilen. Även denna kläddes i svart vinyl, med en ram i blått.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00740.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00753.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00847.jpg




Längre bak, runt handbromsen, tillverkades en konsoll med plats för powerblock och kondensator.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00757.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00872.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00876.jpg





Dörrsidorna tillverkades på samma sätt som instrumentbrädan. En låda på c:a 8 liter konstruerades på varje dörrsida. I dörrarna monterades sedan ett par 8" midbasar från Soundstream.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00246.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00256.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSCC00444.jpg




Även dessa kläddes i mörkblå vinyl.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00611.jpg




Förstärkarna placerades i sidostyckena i baksätet. Ett monoblock till basen och en fyrkanals till ljudet. Panelerna sågades upp och fick acrylglasfönster. Dessa kläddes i svart vinyl.
Fläktar installerades i b-stolparna för kylning.
Delningsfiltren sattes i skidluckan i mitten av sätet.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00908.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00895.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/frstrkareh.jpg


Det blev en hel del kablar. Vi använde robotslang som skydd och allt skruvades fast. Finns inget tråkigare än glapp och kortslutningar, så här slarvades inte smile


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00777.jpg


Plaströr användes på de ställen kablarna går genom plåten.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00781.jpg


Systemet drivs av ett Stingerbatteri som klarar det mesta.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/batteriklart.jpg

Till sist, lite bilder från den färdiga installationen, som den såg ut i början av sommaren.

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/Amperetest.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/Multimedia.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/klar12.jpg

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/bagagebildhger.jpg

Och det resulterade i en andraplats på Elmia.

http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/Pokal.jpg

Nu är bygget igång i sin andra fas. Lägger upp dessa byggbilder nästa gång smile

Senast redigerat av MTR (5 augusti 2007)

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Drönirettab
4 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Imponerande bygge. Gillar konstruktionen av bandpasslådan, finurlig. Skulle aldrig ens komma på tanken att gör så.

Visst blev basljudet väldigt tight och precist tillsammans med övriga systemet?

Rednik
4 augusti 2007 · 304 Inlägg

Ser riktigt bra ut!
Får det plats med en skärm där handskfacket var?

MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

Drönirettab skrev:
Imponerande bygge. Gillar konstruktionen av bandpasslådan, finurlig. Skulle aldrig ens komma på tanken att gör så.

Visst blev basljudet väldigt tight och precist tillsammans med övriga systemet?

Det är en speciell lösning, men det fungerar fint. För tävlingsbruk, behövs den egentligen inte, då det sitter 8" i dörrarna, som klarar att leverera den lilla subbas domarna vill ha. Men för eget bruk pumpar den trevliga mängder tryck smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

Rednik skrev:
Ser riktigt bra ut!
Får det plats med en skärm där handskfacket var?

Ja, det får plats en 15" skärm utan problem.. Men platsen är upptagen numera. Det kommer du se på kommande bilder byggnationen som pågår nu. smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

Spoilerbygget:

Här kommer lite bilder på när spoilern byggdes. Den är gjord av plaströr, fogskum och glasfiber. Den byggdes i fyra steg. Först gjutning av framsidan, sedan baksida, fastgjutning i stötfångare och sist sidor mot hjulhus.
Hela spoilern tog c:a 15 timmar effektiv tid att bygga.

Formen byggdes upp genom att värma till rör som fästes på bilen.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00007A.jpg

Detta är VP-rör, den typ som används vid elinstallationer. Billiga och enkla att jobba med. De har också fördelen att den feta ytan inte fäster speciellt bra i polyester, så efter gjutningen var det bara att dra bort formen.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00009-1.jpg




Tyg spändes över rören och sedan glasfiberarmerades allt och fick härda på plats.
Stagen i mitten, tjänstgjorde som stabilistering under gjutningen. De sågades av när plasten härdat.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00016.jpg



Tejpen på bilden förhindrar också polyestern att fästa i tyget. Det är vanlig maskeringstejp, med en lite fetare yta.
Framsidan gjöts på plats, för att få bra passform.


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00022.jpg



Fogskum användes till att fylla upp skarven. Ytterligare ett lager glasfiber gjöts ovanpå detta.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00164A.jpg



Spoilern gjöts sedan fast i stötfångaren. För att få den att fästa i stötfångarens plast, borrades massor av små hål som polyestern kunde rinna in igenom.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00165.jpg




Hål för extralampor och en del gjutning på sidor och kanter.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00186.jpg




Stötfångaren förlängdes ända bak till hjulhuset.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00186-1.jpg




Ett galler i "luftintaget" och lite anpassning av nummerskyltshållaren.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00202A.jpg




Spackling och slipning...  och mer spackling och slipning...




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00169.jpg




Grundfärg och provmontering




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/SVFA-1.jpg




Lackering




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00014.jpg




Färdigt resultat.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00047a1.jpg



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00046a1-1.jpg



Fronten är inte inpassade på dessa bilder...



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00049.jpg



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/360photshop.jpg



Nu pågår gjutning av sidokjolar.. Ett litet smakprov...




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00160.jpg

Senast redigerat av MTR (5 augusti 2007)

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Rednik
4 augusti 2007 · 304 Inlägg

Snyggaste Volvon som finns wink

chrizz Administratör
4 augusti 2007 · 11 783 Inlägg

Måste säga att jag är lite imponerad. Ser fram emot fler bilder!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Kirre
4 augusti 2007 · 2 122 Inlägg

ner med en b23 turbo motor eller en b23 weber motor och du får den fränsate 360in

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

Kul att ni gillar bygget smile

Kirre: Det finns redan en 340 med en BMW V-12 motor, så den kampen ger jag mig inte in på smile



Del 3.. Det pågående bygget:



Här kommer lite bilder på det nuvarande bygget.. eller snare ombyggnationen.

Anledningen till att vi bygger om, var att förstärkarna vi använde var aningen för billiga i konstruktionen. De hade ingen tomgångsström, vilket resulterade i att de lät ganska torrt på de låga volymer bedömningen sker på. Dessutom saknade vi en del justeringsmöjligheter för att få till ljudet som vi vill ha det.
Vi tyckte också att inredningen var lite för diskret och tråkig. Det ska väl också tilläggas att det roligaste med billjud är själva bygget. smile


Basporten i instrumentbrädan är nedfräst och istället för ett tomt hål, ska där sitta ett 6,5" galler istället.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00119a1.jpg




Den tomma ytan på högersidan ska nu användas till förstärkaren. Brädan har gjutits på en aning och har nu lite mjukare former.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00113.jpg





På vänstersidan har två extramätarhål och en låda för equalizers tillverkats och gjutits fast.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00110.jpg





Instrumentbrädan är numera klädd i neongul vinyl. Den ser lite blek ut på bilderna, med det beror på dålig telefonkamera.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00053.jpg




Båda förstärkarna ska bytas ut. Bilden visar monoblocket på plats i bakstycket. Denna är från Alpine och är digital. Den levererar 600w i 2 ohm.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00010.jpg




Mittpanelen är strippad från vinyl och numera lackerad i pianolack.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00018b1.jpg




Även sidostyckena bak har klätts om i gul vinyl och svart nappa.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00015b1.jpg




Dörrsidorna har fått en smärre omgjutning, där en del veck har tagits bort, samt ett reliefmärke placerats mitt på dörren.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00025c1.jpg





Dessa är också klädda i gul vinyl och nappa. Det kommer bli aluminiumlister i övergången.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00041.jpg





Alla ramar runt apparater och tillbehör blir svarta respektive gula. Här en bild på powerblocket.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00046.jpg




Förstärkaren på plats med en svart ram runt sig.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00022-1.jpg




EQ och dörrsida på plats. Eftersom instrumentbrädan svällt en del under ombyggnaden, sitter numera också elhissar, då veven inte gick hela varvet länge.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00020-1.jpg





Dörrhögtalarnas lådor är nu portade och elementen ersatta med ett annat märke.





http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00018.jpg




Konsollen runt växelspaken är också nylackerad och ramen klädd i vinyl. Även växelspaken är aningen ombyggd, så det blir kortare växellägen.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/MittkonsollLackeradurklippt.jpg


http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00014d1.jpg







Delningsfiltren siter numera i vänster bakstycke, eftersom det blev en plats ledig då vi satte ena förstärkaren fram.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00055.jpg




Konsollen runt handbromsen inrymmer fortfarande kondensator och powerblock, men har modifierats en aning, fått brytare till elhissarna och lackerats svart.




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/konsoll2cut.png




Extramätarna ska visa statusen på förstärkaren fram




http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00002.jpg





En bild på hur det ser ut nu. Ratten är inte bestämd ännu. Vi har fyra att välja bland.
Bygget börjar närma sig slutet. Vi väntar på delar från ett par leverantörer, men förhoppningen är att stereon ska vara klar till Vallåkraträffen.



http://i164.photobucket.com/albums/u14/Katamanjaru/DSC00004.jpg




Det var allt för denna gång smile

MVH

BAE

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Kirre
4 augusti 2007 · 2 122 Inlägg

vem ha sagt att du ska köra ifrån nån de är ju bara för att de ska se bra ut...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
decib3L Körv
4 augusti 2007 · 3 535 Inlägg

WOW! Verkligen... WOW!

Truckdriving Man
_Spawned_ Maskinförare
4 augusti 2007 · 1 163 Inlägg

grymt snyggt bygge.. all creds till dig/er.. ser framemot en fortsättning..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
VictorD Med Jetplan i generna
4 augusti 2007 · 413 Inlägg

Oh du jävel vilket jobb big_smile Riktigt coolt! Kommer följas noggrant smile

Mvh. Victor

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
spraYcanE TeamWCR.se
4 augusti 2007 · 533 Inlägg

jag är grymt imonerad. har en fråga om spoilern bara. du skrev att ni använde fogskum när ni tillvärka den. men såg ingen bild på ngt fogskum, när använde nu fogen ??

terazzi
4 augusti 2007 ·

fan vad najs big_smile hatar volvo och e ingen bigfan of ljudbilar heller.. men denna va ju ball och bygga på wink våga gå sin egen väg smile

Kalle_Ponken
4 augusti 2007 · 1 752 Inlägg

Fy satan vilket grymt bygge!big_smile ni verkar vara riktigt duktiga ni som håller på!! Ni ska ha stor cred o hoppas att ni fortsätter i samma takt o anda som ni görsmile

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
MTR
4 augusti 2007 · 341 Inlägg

spraYcanE skrev:
jag är grymt imonerad. har en fråga om spoilern bara. du skrev att ni använde fogskum när ni tillvärka den. men såg ingen bild på ngt fogskum, när använde nu fogen ??

Det fattades en bild..  Den är numera infogad i delen om spoilerbygget.

Kul att så många läser och uppskattar tråden.

Uppdatering kommer ske när vi kommit lite längre på bygget.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Grabber Dagdrömmare
4 augusti 2007 · 2 836 Inlägg

Att det är ljudbygge gör inte saken konstigt men bilen....?
Det är inte många som tar sig an sådana bilar som en 360!
Imponerande bygge o snyggt blev det med!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Keps_nille
5 augusti 2007 · 271 Inlägg

Riktigt jävla häftigt. När detta projekt är klart är det ett måste med en film, gärna på ljudet big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang