9515
Sök

Hjälp med mina nya diskanter!

...!!!???
257 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Hej, för någon dag sedan så köpte jag ett par nya diskanter från MDS, APX T1 heter dom.
Så idag tänkte jag ta och koppla in dom, och det gick väl bra.
Men sedan skulle jag testa dom. Inte bra.
Till en viss nivå låter dom riktigt bra, men när man spelar högt och på vissa frekvenser så knastrar dom och låter riktigt riktigt dåligt.

Jag har kopplat dom tillsammans med två 5,25" på stereon, men det borde väl inte göra nåt? Med i paketet fick jag också två små "saker" som jag tror är kondensatorer.
Dom är små och har ett långt och ett kort ben.

På dom står det: 3,3uF50V
                         CD71(M)+85C
                         3,3uF50V

Skulle jag ha haft med dessa för att få bättre ljud?
Och hur kopplar jag i så fall in dom?

905 Inlägg
4 augusti 2007
om du bara kopplar diskanterna parralellt med 5,25 så blir det juh fel, då spelar juh diskanterna alla frekvenser inte bara dom höga. följde det inte med nån beskrivning till diskanterna?

...!!!???
257 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Nä, jag fick inte med någon beskrivning alls!
Och jag testade att koppla bort 5,25":orna, men det lät fortfarande inte
bra. Behöver jag nåt delningsfilter för att få bort de lägre frekvenserna?

Eller är de två "sakerna" nåt som jag ska sätta som nåt slags motstånd?

2 600 Inlägg
4 augusti 2007
ett delningsfilter är ett måste tycker jag i alla fall=)

gör som jag kör gubba racer=)

210 Inlägg
4 augusti 2007
alltså, ett delningsfilter för att filtrera bort alla frekvenzer som inte skall till diskanten behövs om du dragit kablarna direkt till stereon nu. dom "grejorna" du fick med är detta filter. min gissning är att dessa skall monteras i serie med + kabeln till diskanten för att filtera bort rätt ljud. ta gärna en bild på hur dom "grejorna" ser ut för att få ett bättre svar

...!!!???
257 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaren.

Så här ser dom ut...ursäkta om bildkvalitén inte är den bästa.
http://i17.tinypic.com/6cfaq04.jpg

Ska jag alltså sätta dom här i serie med diskanternas plus-kabel?

6 851 Inlägg
4 augusti 2007
Ja du skall sätta dem i serie på + kabeln.

...!!!???
257 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Okej, perfekt! smile

Men spelar det någon roll vilket ben som kommer närmast diskanten?
Alltså om det kortare ska vara närmare eller det långa?

16 197 Inlägg
4 augusti 2007
de långa benet från stereon å de korta mot högtalaren..  om du nu inte redan spelat sönder dina diskanter vill säga.. spelar du diskanter utan nån som helst delning så går dom sönder jätte lätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

...!!!???
257 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
om du nu inte redan spelat sönder dina diskanter vill säga.. spelar du diskanter utan nån som helst delning så går dom sönder jätte lätt.

Vafan...dom sa ingenting om nåt sådant på MDS när ja köpte dom.
Han i kassan sa att det bara var att köra!
Och inga instruktioner fanns det heller.

Hoppas att dom inte är sprängda nu då...annars blir det väl mycket jobb med garanti m.m.
m.m.
Kan man kräva att byta diskanterna p.ga att de på MDS informerade för dåligt?

16 197 Inlägg
5 augusti 2007
tveksamt.. fast de ska väl stå i nån form av bruksanvisning om hur man ska koppla dom.

garantier gäller ju inte vid handhavandefel som de heter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

BilstereoNörd
576 Inlägg
5 augusti 2007
Men efter som det inte finns nån handhavar information med i paketen så kan de inte påstå att det är handhavarfel!
De är troligtvis inte vana vid att det finns kunder som hör att det låter illa wink
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 631 Inlägg
9 augusti 2007
Ompa2000 skrev:
om du nu inte redan spelat sönder dina diskanter vill säga.. spelar du diskanter utan nån som helst delning så går dom sönder jätte lätt.

Vafan...dom sa ingenting om nåt sådant på MDS när ja köpte dom.
Han i kassan sa att det bara var att köra!
Och inga instruktioner fanns det heller.

Hoppas att dom inte är sprängda nu då...annars blir det väl mycket jobb med garanti m.m.
m.m.
Kan man kräva att byta diskanterna p.ga att de på MDS informerade för dåligt?

Köper man enbart ett par lösa diskanter så vet man väl förhoppningsvis vad man gör... Frekvensomfånget står säkert angivet på förpackningen så det blir nog svårt att hävda att "dålig info".

Men jag undrar ju hur du kopplat, du behöver ju filter för mellanregistret också?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 171 Inlägg
9 augusti 2007
Delningsfiltret måste dessutom vara konstruerat tillsammans och för högtalarna, annars blir det ju aldrig bra.

Fast man kan ju undra hur bra bilhögtalarkittillverkarna är på att göra delningsfilter med tanke på hur kasst det mesta låter.

Köper man ensamma diskanter så bör man nog ha koll på hur man dimensionerar delningsfilter och vad det är för diskant man behöver, annars får man använda färdiga kit med mellanbasar och diskanter. Chansen att en ensam kondensator utgör ett välanpassat delningsfilter för ett tvåvägssystem är nära noll.

Sök