antennproblem

ivor
7 oktober 2005 · 1 Inlägg

hej jag har monterat in en ny sterio i min gamla bil det var en iso anslutning i den nya men inte i den gamla så jag fick köpa på mekonomen men de hade inte en färdig till min bil så jag fick koppla ihop kablarna med en kabelsko  så jag har fått igång sterion men när jag satte in antennkabeln så blev det ett störningsljud (kommer med jämna mellanrum) det är likadant om bilen är igång eller inte det låter bättre om den inte är i men då blir det brusljud när jag kör och det blir dåliga mottagningsförhållande vad kan felet vara? på mekomomen sa de att jag inte behövde bry mig om kabeln som heter "connect to power antenna or remote control for amplifter" är det så ? jag har aldrig hållit på med bilsterio förr så jag kan inte alla namn och uttryck vore tacksam för enkla svar  tackar på förhand ivor

parayaCar
7 oktober 2005 · 424 Inlägg

"connect to power antenna or remote control for amplifter" är bara en kabel som ger en signal om att stereon är igång och då ditt slutsteg ska starta igång eller din antenn ska hissas upp. Denna kontakt ska inte vara nödvändig för att radio ska fungera om du inte har en motordriven antenn som måste hissas upp ektroniskt.

angående ISO-kontakter så är universal det ända jag träffat på, har inte hört talas om ISO-kontakter som är anpassade för just en bilmodell?

bruskjud kan uppstå om stereon jordar genom antennen istället för genom jorden. Kontrollera att jorden är korrekt ansluten.

/paya

**// Toyota \\**
Xoff Volvo tönt... =)
7 oktober 2005 · 2 344 Inlägg

parayaCar skrev:
"

angående ISO-kontakter så är universal det ända jag träffat på, har inte hört talas om ISO-kontakter som är anpassade för just en bilmodell?


/paya

jo, det kan finnas... då e det iso i ena änden å "bilens original" i andra...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
TCB
7 oktober 2005 · 129 Inlägg

men är de radio störningar och sånt så kan det ju va att antenn anslutningen eller nåt liknande är jordad emot karossen de får dom inte va...så vare på min iaf när ja montera motorantenn hehe

novaland
7 oktober 2005 · 99 Inlägg

Två saker...   

1. Om du inte använder anslutningar av koaxial-typ så kan du räkna med störningar. Skärmen är ju just till för att skydda mot störningar och är ganska viktigt i en så störd miljö som instrumentpanelen på en bil.

2. Har du antennförstärkare? Om du inte har det är ju bilstereon tvungen att använda dom sämsta mottagningssignalerna och förstärker därmed störningarna. Om du har en antennförstärkare kan stereon plocka ut dom fräscha sändningarna (och skita i kanaler som typ Voice of Hip-hop) wink  Nä, men antennförstärkare e en bra sak och jag tippar på att det e det du inte har som orsakar det som känns som störningar (bara för svaga signaler helt enkelt).

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang