3682
Sök

båtkörkort för eller emot?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 augusti 2007
MrTobias skrev:
Ni som tror att det gäller alla har ju fått de här om bakfoten. De här gäller dom som kör båt. Precis som förarbevis för snöskoter gäller de som kör skoter. Att man ska få båtkörkort om man tagit bilkörkort innan -08. Va? Vad finns det för logik i de?! Missförstånd!

vet inte jag men jag hittar inte nånstans i tråden där nån har skrivit det, men därimot har nån skrivit att man borde slippa båtkörkort om man tog förarbevis innan 2008 smile

eller har jag missat nått inlägg?
Senast redigerat av _Glenne_ (7 augusti 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
MrTobias skrev:
Ni som tror att det gäller alla har ju fått de här om bakfoten. De här gäller dom som kör båt. Precis som förarbevis för snöskoter gäller de som kör skoter. Att man ska få båtkörkort om man tagit bilkörkort innan -08. Va? Vad finns det för logik i de?! Missförstånd!

givetvis gäller de bara de som ska köra båtar över 7meter eller fortare än 10knop och det har inget med andra kökort att göra utan detta gäller de på vatten

1 297 Inlägg
7 augusti 2007
Hehe okej då var det väl jag som läste fel smile

Kettunen
7 augusti 2007
Min är under 7 meter men kan ju lova att jag inte kör några 10 knop

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
MrTobias skrev:

vet inte jag men jag hittar inte nånstans i tråden där nån har skrivit det, men därimot har nån skrivit att man borde slippa båtkörkort om man tog förarbevis innan 2008 smile

eller har jag missat nått inlägg?

läste med de någonstans och ja dom nämnde att man kunde få de utan ubildning om man hade mycke vana sen innan eller t ex emot att man gjort förarbevis eller div. skepparexamen

4 299 Inlägg
7 augusti 2007
Tycker att körkort på sjön e enn riktigt bra idé. Att sätta en 30-åring bakom ratten i en båt som aldrig kört båt förut är nästan som att sätta en 10-åring bakom ratten i en bil å låta honom köra vart han vill. Så om de blir körkort på sjön så tycker jag att det ska ingå körlektioner också.

Har sett många olika typer av skador på båtar, framförallt ser jag för många som har för mycke pengar å självförtroende som köper alldeles för stora båtar. Så körkort på sjön e väldigt bra tycker jag.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
7 augusti 2007
Det är väl bättre på båtar på 10+m och som går i 30+ knop. För visst ska man ha något sorts förarbevis. Men svårt ska det inte behöva vara. Men skilja på några enkla saker och visa att man klarar ett sjökort.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Det är väl bättre på båtar på 10+m och som går i 30+ knop. För visst ska man ha något sorts förarbevis. Men svårt ska det inte behöva vara. Men skilja på några enkla saker och visa att man klarar ett sjökort.

30knop och fortare är 50km/h på vatten tycker du man ska få färdas på väg i 50km/h och fortare utan nått slags körkort?

nä 10knop är rätt fort på vatten för att vissa inte ska hinna tänka innan de sker en olycka

4 571 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tycker det inte är någon bra ide.

Jag har kört vår båt sedan jag var 15 år och vi använder den väldigt ofta för att åka vattenskidor efter, tycker det känns onödigt att ta ett körkort när vi har minst en halv mil åt varje håll av öppet vatten där det aldrig passerar andra båtar

EDIT: En liten kurs på lokala biblioteket på ett par timmar utan prov skulle jag kunna gå med på.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
Poon skrev:
dallelito skrev:
tycker det kan vara vettigt... iaf nån form av certifikat att man gått en utbildning om sjövett:) inte nödvändigtvis med prov och uppkörning, men iaf en kurs eller föredrag..

Det finns ju redan, förarbeviset! =P

jo men det är för båtar över 9meter eller va det är och har ingen hastighetsgräns det finns många båtar under 9meter som gör bra många knop.. det är inte direkt lätt att få stopp på vatten när man har hastigheten.. finns ingen broms tongue

12meter oavsett knop = Skeppar examen

Rylander
7 augusti 2007
ILarsaI skrev:
Den regeln som finns nu är skepparexamen för att få föra båtar över 12 X 4m, båtar över 9m finns det ingenting om.

Nu får vem som helst sätta sig i en racerbåt med Mercruiser 300hk, +60 knop helt ensam och köra lagligt utan någon erfarenhet. Det är faktiskt ganska konstigt att det inte finns några som helst begränsningar alls.
Det är många båtar ute på sjön om man håller sig i farleden och fartbåtar (eller alla) måste iaf lära sig grundläggande väjningsregler och inte köra slalom mellan långsammare båtar.

Jag är nog för ett enklare "körkort", på runt 10 timmar studie så alla lär sig det viktigaste väjningsreglerna, man över bord, ta ut en kurs, vett och etikett.

Förarbeviset kommer säkert att gälla som giltigt körkort i framtiden, det är tur man har det. tongue

Ska finnas kurser för Sjövett.. jag har iaf diplom för det.. men minns inte vilka som höll i det hela hmm

FreddeK
7 augusti 2007
jag är för...drabbar inte en vanlig svennson då dom flesta utflyktsbåtarna ligger runt fem meter. och har man en större båt så har man ju ett stort intresse så då kan väl inte ett kort skada! dessutom åker man ju längre sträckor i en större båt och inte till närmaste vass för att leta upp storgäddan.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
30knop och fortare är 50km/h på vatten tycker du man ska få färdas på väg i 50km/h och fortare utan nått slags körkort?

nä 10knop är rätt fort på vatten för att vissa inte ska hinna tänka innan de sker en olycka

Kan säga att jag inte är så hajj på hur fort en knop är, därför drog jag till med 30 wink
Men köper du en ny vanlig moped (inte eu) så går den nästan i 50. (ville bara anmärka dig wink )
Nä men visst jag kan inte så mycket om båtar men 10 knop låter väääldigt fattigt.
//Marcus smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
loudness skrev:

Kan säga att jag inte är så hajj på hur fort en knop är, därför drog jag till med 30 wink
Men köper du en ny vanlig moped (inte eu) så går den nästan i 50. (ville bara anmärka dig wink )
Nä men visst jag kan inte så mycket om båtar men 10 knop låter väääldigt fattigt.
//Marcus smile

nä de låter inte så mycke men tänk så att man upplever hastighet helt annorlunda på vattnet
200km/h i en bil är ju inte så farligt i dagens läge.. 200på sjön är äckligt fort

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2007
Håller med. Men dom borde töjja på gränsen till max 20 knop istället för 10 kommer man inte så lågnt på sad

C H E V R O L E T <3

1 997 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tycker det är ett bra förslag. Finns tillräckligt med folk på sjön som inte vet hur man hanterar situtioner med väjningsregler osv. Framförallt så behöver många lite vett så att man inte bara "brötar" på med sin båt bara för att man har störst.

Jag har varit på sjön genom hela min uppväxt och köpte mig en egen styrpulpet i höstas och då var det ju rätt självklart att man tog förarbevis:) Så man hoppas ju på att det ska gälla som framtida båtkörkort!

4 571 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
nästa år kommer införa båtkörkort för båtar över 7meter eller som går fortare än 10knop

Freddeponken skrev:
jag är för...drabbar inte en vanlig svennson då dom flesta utflyktsbåtarna ligger runt fem meter. och har man en större båt så har man ju ett stort intresse så då kan väl inte ett kort skada! dessutom åker man ju längre sträckor i en större båt och inte till närmaste vass för att leta upp storgäddan.

Det är inte bara längden det gäller även hastigheten om du läste

10 knop=18.52 kmh

Det kommer man ju upp i med en vanlig träeka med utombordare.

Så detta kommer att drabba "medelsvennson" mer än ni tror

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
min segelbåt som är 5meter med 5hk motor gör max 5-6knop, har du en 20hk motor på en lätt plasteka så är 20knop ganska rimligt

Sleeper
3 084 Inlägg
7 augusti 2007
Så jävla för man kan bli för det finns jävligt många idioter på sjön, sen ser man småungar som far runt och leker med sina föräldrars båtar mest hela tiden. Fattar inte varför det tar så lång tid att införa.. dessutom så är det ju svårare att köra en båt än en bil.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Kanotist
58 Inlägg
7 augusti 2007
Absolut! Åtminstone väjningplikt och "förstånd" borde folk lära sig. Det är inte coolt eller häftigt att bränna förbi ekor i 40 knop på 15 m avstånd!

Min eka går 9,3 knop med en 6hp marino 4-taktare för den delen. smile

Hastighetsskyltar är rekommendationer

Sök