6570
Sök

Bygga baslåda till 744

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Hoj!

Har tänkt bygga en baslåda till min 744, där jag ska spela för det mesta techno/trance/dance-musik. Men skulle vilja ha lite tips på vad för typ av låda jag ska bygga (sluten, portad eller bandpass) och vilka tum jag bör ha på baselementen eller kanske rent av baselementet?

Kusinen tyckte att jag skulle bygga en sluten baslåda där två baselement är riktade mot baksätet. Sen skulle jag försöka få så tätt som möjligt runt om lådan, så att det blir som ett slutet rum mellan mellan baksätet och själva lådan. Vad tror ni om det? Jag tyckte det lät som en schyst idé, men jag är nästan helt grön när det gäller billjud.smile

Kom gärna med tips och säg hur ni gjort i era Svenne-40´s.

Ciao!

...tror jag, är dock inte helt 100...

Bessewisser
556 Inlägg
9 augusti 2007
Hallå!

Tyvärr är det svårt att få bra ljud i 740 men det bästa du kan göra är att göra en låda med lutning så du kan lägga den mot baksätet och har du lutning på lådan kan du sätta i 12" element i själva lutningen eller så gör du som jag gjorde och köper 2 - 4 st 10" och bygger en rektangulär låda och riktar basarna upp genom hatthyllan! det bästa enligt mig är att bygga basreflexlådor men sluten är absolut enklast att bygga

//SkyNard

How low

Bärs!
3 456 Inlägg
9 augusti 2007
http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/129776_f4oh3b.jpg
60liter, 2x DLS oa12

http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/129777_qejq6z.jpg
Senast redigerat av Aga_Diff (9 augusti 2007)

Garaget.org peakade 2008.

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaret, SkyNard. Förresten du har ingen bild på bygget?

Aga_Diff, såg najs ut det där. Ungefär så jag tänkt bygga och placera min låda med. smile

Är sugen på någon av de nedanstående elementen, men kan inte bestämma mig så jag tänkte höra med er vad ni tycker:

En Rockford Fosgate 12 tum Punch 1 - 1198:- (hos BRL.se)
En Infinity REF1250W - 1298:- (hos BRL.se)
En JBL GTO1202D - 1298:- (hos BRL.se)
En Kicker Comp 12 - 795:- (hos SLSAudio.se)
En Kenwood KFC-W3011 12" - 795:- (hos Nardik.se)
En GAS ALPHA 1225X - 598:-/st (hos BRL.se) (ev. två likadana element då de är så billiga)

Kom gärna med andra förslag på element i samma prisklass!

Sen skulle jag vilja ha tips om något lämpligt slutsteg, men först måste jag välja baselement. big_smile
Senast redigerat av Pepparkakan (10 augusti 2007)

...tror jag, är dock inte helt 100...

Bessewisser
556 Inlägg
11 augusti 2007
Det såg ut som en bra lista.. Jag skulle nog sattsat på kicker, mutant eller rockford i den prisklassen ;D Håll dig borta från GAS! kör med dubbla Gas 12:or nu eftersom jag har lånat ut min andra låda och mina gammla pyramid 10:or för 100 kr/st spelar dubbelt så bra som GASarna

//SkyNard

How low

2 911 Inlägg
11 augusti 2007
Håll dig till 10" istället så slipper du få problem med lutningen, det är på gränsen att det får plats och vissa element är större så du inte kan få den lutning du behöver då magneten tar i botten.

Satsa hellre på en rolig 10" och bygga en korrekt låda än en 12" som kanske inte får plats och dessutom gör att det låter crap.

Men det beror också på hur kräsen du är, eller om du bara vill ha korvmojjs-dunk.

Sök