5769
Sök

Extra batteri i bakluckan.

3 182 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Har tänkt montera ett extra batteri i bakluckan, har sökt här på garaget efter hur man ska göra o koppla i det men det står så mycket olika,

Nu skulle jag villa ha info om hur jag ska koppla in batterie, ok ifall man behöver nåt rellä som jag har läst om, vart man köper detta rellä nån stanns.

Jag ringde upp MDS på söder i stockholm ok frågade dom hur man ska göra ok fick till svar, det är bara att ta din + kabbel ok dra från batteriet fram till bakluckan ok koppla in batteriet där på ett lämpligt ställe ok sen till steget.ok säkringen ska vara fram i motorumet.

men om man gör så måste man inte ha en säkringshållare bak med.ok hur funkar generatorn då när den laddar upp 2 st baterier.

21 761 Inlägg
10 augusti 2007
Man kan göra som MDS säger, parallellkoppla batterierna med varandra. Alltså dra en pluskabel mellan batterierna och det bakre batteriets jordkabel sätter man ner till lämplig kraftig karossplåt nära batteriet.  MEN!

Det är som du skriver, vid en sådan koppling så ska det sitta säkring i båda ändar på pluskabeln. Helt rätt. Generatorn laddar båda batterierna när man kopplar så där, grejen är det att om man har spelat mycket med motorn avslagen så får generatorn jobba väldigt mycket för att försöka ladda upp båda batterierna.

Det som jag och några andra brukar rekommendera är att sätta ett skiljerelä som separerar batterierna när motorn är avslagen, då dras inte det främre batteriet ur vid spelning med motorn av.

www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … ä+12V+100A  där är en variant av skiljerelä som tål ganska mycket ström kontinuerligt.
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2007)

Sök