Optima batteri! ! ?

Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Tjo!

Har sökt en del på forumet och fått en del hjälp ang optima.

Jag har en og9-3 år-01. Vilket optima skall man ha då? Vad är det för storlek på batteriet, så att det får plats? Kan man köra mellan 80-100 ah? Eller måste man hålla sig på orginalets 62ah eller vad det är?

Är det någon skillnad på röd och gul optima?

Vad mer behöver jag tänka på? Ska beställas i veckan nu som kommer så hade varit gott om man kunde få svar på allt man ska tänka på då om just denna bil.

Tacksam för snabba svar!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Fredrik89 Bilmekaniker
12 augusti 2007 · 274 Inlägg

optima röd funkar utmärkt.. 62Ah är batteriets kapacitet.. den klarar 62A under 1h (timme) eller 1A under 62h.. allt är hur man räknar...  vi har flera optima röd i våra jordbruks maskiner  och dom drar en hel del ström när man startar dom.. nog mest en smaksak

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Fredrik89 skrev:
optima röd funkar utmärkt.. 62Ah är batteriets kapacitet.. den klarar 62A under 1h (timme) eller 1A under 62h.. allt är hur man räknar...  vi har flera optima röd i våra jordbruks maskiner  och dom drar en hel del ström när man startar dom.. nog mest en smaksak

Tell me more smile Du verkar veta en del ändå..Om du vet mer..kan man köra med 90 Ah då?

--Lev i går som det vore i morgon--
Herr_Talladega V.I.P
12 augusti 2007 · 286 Inlägg

Braather skrev:

Fredrik89 skrev:
optima röd funkar utmärkt.. 62Ah är batteriets kapacitet.. den klarar 62A under 1h (timme) eller 1A under 62h.. allt är hur man räknar...  vi har flera optima röd i våra jordbruks maskiner  och dom drar en hel del ström när man startar dom.. nog mest en smaksak

Tell me more smile Du verkar veta en del ändå..Om du vet mer..kan man köra med 90 Ah då?

Självklart kan du köra med ett 90Ah batteri men ju mer Ah desto större blir batteriet. Så det som begränsar är platsen där du har batteriet.

Lupocrille
12 augusti 2007 · 51 Inlägg

Röda optima är startbatterier...

Gula byggda för att klara djupa urladdningar gång på gång som tex bilstereo...

Oranga är en hybrid av gult och rött allså hyffsat på urladdnings fronten och bra startbatteri men de e ju dock en kompromiss av båda värdar...

Blåa är för marint bruk...

Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Okey... så jag har ju en ganska så stor stereo med två steg...Har alltid trott att de drar som fan med ström, å så är nog fallet...

Ska jag då köra med rött eller gult?

--Lev i går som det vore i morgon--
Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Sanny skrev:

Braather skrev:

Fredrik89 skrev:
optima röd funkar utmärkt.. 62Ah är batteriets kapacitet.. den klarar 62A under 1h (timme) eller 1A under 62h.. allt är hur man räknar...  vi har flera optima röd i våra jordbruks maskiner  och dom drar en hel del ström när man startar dom.. nog mest en smaksak

Tell me more smile Du verkar veta en del ändå..Om du vet mer..kan man köra med 90 Ah då?

Självklart kan du köra med ett 90Ah batteri men ju mer Ah desto större blir batteriet. Så det som begränsar är platsen där du har batteriet.

Å fan..det är såpas...då kanske man ska sätta det i bagaget:) Vore ju itne fel med ett större..

--Lev i går som det vore i morgon--
Lupocrille
12 augusti 2007 · 51 Inlägg

Du kan ju köra med rött utan problem...
Men tanken e ju att du ska ha dig ett gult om man ska vara noga men de skilljer ju en del i pris så kör på de du tycker bäst om...

Men om man ska dra de till de yttersta så e de gult som gäller...

Amazon_123GT Driifter;)
12 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

stort gult e väl bra till stereon de klart.. o de fukar väl o starta din bil me de me för d ede ju så pass ny så den e ju förmodlien lättstartad

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
airflow Avstängd
12 augusti 2007 · 653 Inlägg

men ska du stå still o "dunka" så är det gula nog bäst fast även det röda är riktigt jävla bra hehh men ska du bara köra runt o lyssna på musik kan du ju lika väl ha nåt vanligt batteri;)

Jag har rätt i vad jag än säger.
Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

SAnnigen är det att farsan hade en kund som ordnar detta batteri..Så det som behövs är att jag kommer på vliket mått o vilket jag ska ha..Det röda eller det gula...Klart man lyssnar på en del musik då bilen inte är i gång med..Men det har inte funkat så bra med det nu,.efter ca 10 min så har bilen varit död..Så dåligt batteri har jag nu utan tvekan..plus att jag undarar om det läcker ström någon annan stans..Så det är ju skönt att Inte kunna köra bilen i en dag å kunna starta den efter en eller två dagar... men det går knappt nu..Så då kanske man ska statsa på det röda batteriet?

--Lev i går som det vore i morgon--
Amazon_123GT Driifter;)
12 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

fördelen med ett optima är väl att de e gelé batteri o  kan alltså monteras upp o ner om man nu känner för de och så har de lägre inre resistans och detta gör att de lämmnar ström fortare än vanligt batteri alltså skitbra till steg o basar då de vill ha mkt tröm och de fort.. de går ju annars köpa nåt stort vanligt o köra konding men de skadar ju inte med ett optima.. sen är de väl lite nackdel me gelé batteri för kör du de tomt så de e noll kräm e dom jävligt kinikiga på o få ström i igen svårt o få de laddat ...


det är det ja läst mig till men de kan ju va ett par fel där nåstans me

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Drönirettab
12 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Braather skrev:
Tjo!

Har sökt en del på forumet och fått en del hjälp ang optima.

Jag har en og9-3 år-01. Vilket optima skall man ha då? Vad är det för storlek på batteriet, så att det får plats? Kan man köra mellan 80-100 ah? Eller måste man hålla sig på orginalets 62ah eller vad det är?

Är det någon skillnad på röd och gul optima?

Vad mer behöver jag tänka på? Ska beställas i veckan nu som kommer så hade varit gott om man kunde få svar på allt man ska tänka på då om just denna bil.

Tacksam för snabba svar!

//Jonas

Man kan sätta dit så stort batteri som passar i batterihyllan, bara det inte är för högt eller brett och att det har rätt polställning. Hur plus och minuspol sitter alltså.

Optima RT är ett startbatteri, som Lupocrille skriver, och finns i olika storlekar. Den vanligaste storleken brukar heta RT 4.2. och är "bara" på 50Ah, men klarar ändå att starta stora motorer.

Optima YT finns också i olika storlekar och den vanligaste varianten brukar heta YT 4.2 och är på 55Ah. Är som sagt bra till bilstereo eftersom det tål djupa urladdningar, men det duger bra som startbatteri också.

Det oranga batteriet däremot är i princip samma som det röda, ett startbatteri. Tror att det bara finns i en storlek, men det tillverkas inte längre vad jag vet iaf.

Optima BT är gjort för båtar och liknande, finns både som startbatteri och djupcyklingsbatteri.

Drönirettab
12 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
fördelen med ett optima är väl att de e gelé batteri

AGM batteri, inte GEL. Verkar kanske petigt, men det är en viss skillnad mellan de sakerna.

Alla AGM och GEL batterier ska ha elektroniskt styrda laddare som går över till någon form av underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat, annars finns risk att batteriet kan bli överladdat och om det händer många gånger så kan batteriet förlora mycket syra så att det pajjar.

Det röda Optima går bra att använda till bilstereo, men då ska det inte finnas risk att det dras ur mycket. Om den risken finns så ska det gula användas istället.

Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2007)

Amazon_123GT Driifter;)
12 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

okej .. vad innebär AGM då? så lär man sig nåt nytt:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Men då kanske man måste mäta sig fram vilken storlek man har på det man har i nu..Så det platsar exakt? För det finns väll i alla olika storlekar ja.. Så 62Ah är orginal på min..Så nere i 50ah nästan..hmm.. vill ju helst inte ha mindra än 60 i alla fall.. Å det röda är väll kanske det man ska köra på då.. Det är itne lätt då man itne vet så mycket om dom..Men det lär ju ialla fall fungera så mycket bättre än de orginal som sitter i bilarna?

--Lev i går som det vore i morgon--
Amazon_123GT Driifter;)
12 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

börja med o mäta hur stor plats bredd höjd längd du får plats me på orginal platsen om du ska ha det där.. sen när de e klart letar du reda på ett optima med så många ah som möjligt som får plats.. så hade ja gjort

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Streckkoden
12 augusti 2007 · 2 655 Inlägg

Stirra dej inte blind på Ah, utan ett original batteri till din Saab bör ligga på runt 550A CCA (starteffekt) Optima batterierna bör ligga på runt 800A CCA. Är inte helt pålåst om just Optima batterierna, säljer mest Maxxima batterier.. Så det jag vill komma fram till är att ett 55Ah batteri kan vara ett bättre startbatteri än ett 62Ah batteri.. Underbart va?? smile

Drönirettab
12 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
okej .. vad innebär AGM då? så lär man sig nåt nytt:P

Absorbed Glass Matt, syran sugs upp i tunn glasfiberväv som sitter mellan blyplattorna. GEL batterier har vanliga plattor, men där har man satt i Kisel (?) så att syran blir som gele. Både AGM och GEL är rekombinationsbatterier, de är helt slutna och återbildar gasen inuti batteriet till vatten igen.

På det sättet tar inte syran slut, om batteriet inte blir överladdat förstås. I så fall öppnas säkerhetsventiler så att lite grann gas kan pysa ut för att inte det ska bli för stort tryck inuti batteriet, på det sättet blir batteriet säkrare än ett vanligt "vått" batteri.

Nackdelen är att man inte kan fylla på vatten igen, fast det kan man ju snart inte heller på de flesta moderna batterier heller.

Braather (none)
12 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Nu börjar polleten falla ner smile Tusen tack för alla svar..

Men finns det mer å komma med så fyll ut bara smile

För vet någon just ang Saab så är det bara å skriva på EN gång.. : )

/J

--Lev i går som det vore i morgon--
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang