3489
Sök

Extra batteri med monoblock?

13 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Har ett SPL Dynamics DIG-1450 monoblock steg (d-klass).
1000rms watt vid 1 ohm.
har även ett lite mindre 4 kanalssteg till högtalarna i bilen.
till detta har jag en 1 farads kondensator.
När jag vrider upp volymen rejält så går säkringen på pluskabeln rätt lätt.
Har satt i 60A säkring nu, men låter det lite väl stort? Kan något ta skada av det?
Kanske ska satsa på ett extra batteri?

66 Inlägg
16 augusti 2007
60A låter väl inte för stort iaf, 60 x 14.4 = 864 W. Så om ditt steg är på 1000 W + det andra steget så är ju inte 60 A för mycket iaf, snarare lite klen om du kör bägge stegen på samma strömkabel.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

2 655 Inlägg
16 augusti 2007
60A är klent för att driva 2st steg.. Visserligen så drar klass-D stegen lite mindre än AB stegen. Har du sett över jordkablarna i bilen, originalkablarna är inte mycket att hänga i (h)julgranen.. Likaså bör du göra en koll på generatorn, så den orkar med att ladda bägge batterierna.

658 Inlägg
16 augusti 2007
Går säkringen så beror det inte på att du har för klent batteri utan snarare för klen säkring till stegen. Kolla vad varje steg är avsäkrat för och addera dessa så ser du vad kabeln behöver vara avsäkrad. Sen gäller det ju att kabeln är tillräckligt grov för att klara strömmen och avståndet..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

21 761 Inlägg
16 augusti 2007
Bassteget jobbar i 2 Ohm gissar jag, då kan det ge ut 800WRMS. Strömförbrukningen vid strömtopparna kan bli runt 65-70A om verkningsgraden är 80%, redan där så kan alltså enbart bassteget dra mer ström än vad säkringen är gjord för. Pioneer GM6200F kan dra upp till 25-30A vid 4 Ohm om verkningsgraden är 60%.

Tillsammans kan strömmen uppgå till 90-100A om du kör med full RMS-effekt från båda stegen, även om du inte kör för fullt så överstiger strömmen säkringens tålighet.

Sätt större säkring men se till att strömkabeln är tillräckligt grov, minst 21mm2 bör den vara för att inte få för mycket spänningsfall vid höga ljudnivåer. En 21mm2 kabel kan säkras med upp till 100A säkring också.
Senast redigerat av Drönirettab (16 augusti 2007)

Sök