Fartkameror

Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

Körde aningen för fort förbi en fartkamera (av nyare modell) efter en omkörning förra veckan. Såg aldrig att det blixtrade, men kan bero på att jag fällde ner solskyddet när jag noterade kameran. Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) mäter dessa kameror hastigheten vid 75 meters avstånd, och tar bilden vid 15. Det har nu gått 6 arbetsdagar och har inte fått hem någån kändisbild. Någon som vet hur lång tid det brukar ta att identifiera en förare och skicka ut böter? efter hur lång tid kan man andas ut?tongue

olofzzon
18 augusti 2007 · 3 Inlägg

min polare åkte dit på en ny kamera modell. å det tog unger 3 veckor innan han fick nåt på posten.. sad / olofzzon

*The Black pearl*
BMW 330 D (2007)
Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

ojdå...

Med all säkerhet är majoriteten fortkörare bra mycket trafiksäkrare än de söndagsbilister som vinglar fram vid mittlinjen i 60-65 på 90-väg... att sätta upp fartkameror på långa raksträckor känns lite som en blandning mellan ett dåligt skämt och ett desperat försök att sätta dit fler fortkörare genom att knipa folk som kör om men kanske vanligtvis inte kör överdrivet fort.... hmm

Senast redigerat av Ponswe (18 augusti 2007)

Merclone Leg. Spådam
18 augusti 2007 · 816 Inlägg

Fartkamerorna kan inte mäta när det gäller omkörningar. Då skickas det tillbaka två olika hastigheter och kameran noterar det som en felaktiv avläsning och tar därför inget kort.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

Merclone skrev:
Fartkamerorna kan inte mäta när det gäller omkörningar. Då skickas det tillbaka två olika hastigheter och kameran noterar det som en felaktiv avläsning och tar därför inget kort.

Jag är rädd att detta bara gäller om kameran mäter 2 bilar som ligger jämsides, eller fotograferar 2 bilar som ligger jämsides. Men kan ju alltid hoppas att jag låg jämsides med bilen jag körde om när den mätte hastigheten roll

Merclone Leg. Spådam
18 augusti 2007 · 816 Inlägg

Det behöver inte vara precis jämsides, så länge ett av fordonen ligger i fel fil kan kameran inte ge ett entydligt svar, eller avläsning.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

Jo det är sant, men kameran klarar av flera bilar samtidigt som ligger efter varandra. Om den mäter hastigheten vid en punkt då man redan kört om så kan den hantera det. Och naturligt är då att man kört fortare än tillåten hastighet. men precis som du säger, ligger det flera bilar i olika filer, eller tätt inpå varandra så tas ingen bild.

Phaetoon
18 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

På vissa vägsträckor så är det väl bra med kameror, men på raksträckor? Det är ju snarare så att dom orsakar olyckor då, med alla dessa panikinbromsningar osv.
Det är ju inte speciellt bra för naturen heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
blacken
18 augusti 2007 ·

Det finns bara ett sätt att slippa problematiken fartkameror, håll hastigheten. Så ger du inte "storebror" någon anledning att pungslå dig ännu mer.

kevinw Övningskör
18 augusti 2007 · 51 Inlägg

Ponswe skrev:
Körde aningen för fort förbi en fartkamera (av nyare modell) efter en omkörning förra veckan. Såg aldrig att det blixtrade, men kan bero på att jag fällde ner solskyddet när jag noterade kameran. Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) mäter dessa kameror hastigheten vid 75 meters avstånd, och tar bilden vid 15. Det har nu gått 6 arbetsdagar och har inte fått hem någån kändisbild. Någon som vet hur lång tid det brukar ta att identifiera en förare och skicka ut böter? efter hur lång tid kan man andas ut?tongue

Fartkameran du passerade kanske var en "fake", som bara finns för att skrämma. Du sa att du inte såg den blixtra till, och den gjorde kanske inte heller. Jag har för mig att det brukar vara vanligt med fejkade fartkameror, då det kanske kostar en hel del pengar att ha en fungerande fartkamera. Men man vet aldrig!

Senast redigerat av kevinw (18 augusti 2007)

Saab 900c (1987)
BamZe84
18 augusti 2007 ·

Drog en fartkamera utanför Lund på 108 på 90sträckan..de tog säkert en månad innan jag fick hem mitt kändis foto...jag har sån jävla flyt o kom undan genom att dem inte kunde fastställa att de va jag med tanke på jag gäspade precis när jag passerad...och fallet blev nerlagt smile så bara neka ända in i det sista de vinner man på wink

Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

blacken skrev:
Det finns bara ett sätt att slippa problematiken fartkameror, håll hastigheten. Så ger du inte "storebror" någon anledning att pungslå dig ännu mer.

Japp, håller med.. men i detta fall låg det en bil framför och vinglade i 70 (90väg), och började bli kö bakom, hade inte haft läge att köra om på ett tag pga tung trafik i mötande fil.. så kommer jag till en perfekt raksträcka utan möte... borde väl varit med uppmärksam på varningar för kamera, men kunde inte tro att ngn kunde vara så pundad att sätta upp en kamera på det enda vettiga omkörningsstället (ur säkerhetssynvinkel) inom en mils radie..

Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

Phaetoon skrev:
På vissa vägsträckor så är det väl bra med kameror, men på raksträckor? Det är ju snarare så att dom orsakar olyckor då, med alla dessa panikinbromsningar osv.
Det är ju inte speciellt bra för naturen heller.

håller helt med. finns en tanke bakom kameror som jag uppskattar och respekterar, även om jag på det hela är emot kameror som ett sätt att effektivisera "haffandet" av fortkörare genom en utveckling mot ett "storebror ser dig-samhälle"...

pulk
18 augusti 2007 · 143 Inlägg

sällan kamerorna är på. hela vintern där jag jobbade passerade jag 6-7kameror dagligen och nästan ingen med laglig hastighet. laser/radarvarnare i bilen så den pep så jag vet kamerorna var igång och mätte hastighet fast inte aktiverade för att ta kort. men en dag blixtra de efter kanske passerad över 100 gånger för fort. höll ca 120 på 90 då och det var 12maj, inte hört något än så antar kortet inte blev nå vidare med en hand för ansiktet. bör kanske tilläggas att det är mellan kl23:00 och 05:00 som jag åker helt utan trafik på en vanlig riksväg. Så risken att du åkt dit är liten, jag lovar du ser när blixten kommer även med solskyddet nere smile

BMW 323 Ci (1999)
Ponswe
18 augusti 2007 · 9 Inlägg

pulk skrev:
sällan kamerorna är på. hela vintern där jag jobbade passerade jag 6-7kameror dagligen och nästan ingen med laglig hastighet. laser/radarvarnare i bilen så den pep så jag vet kamerorna var igång och mätte hastighet fast inte aktiverade för att ta kort. men en dag blixtra de efter kanske passerad över 100 gånger för fort. höll ca 120 på 90 då och det var 12maj, inte hört något än så antar kortet inte blev nå vidare med en hand för ansiktet. bör kanske tilläggas att det är mellan kl23:00 och 05:00 som jag åker helt utan trafik på en vanlig riksväg. Så risken att du åkt dit är liten, jag lovar du ser när blixten kommer även med solskyddet nere smile

Haha okej wink

-Kotten- www.drcljusdal.se
18 augusti 2007 · 679 Inlägg

Syns ju om dom är aktiverade. Där blixten sitter den övre delen på kameraskåpet ser man en orange ring. Om den är Fake så sitter det en Svart plåt där. kolla nästa gång ni är ute.

Och ja du ser blixten även med Solskydd nere

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Abbbby
19 augusti 2007 · 248 Inlägg

KottenV70r du har inget bild som kan styrka detta/visa hur det ser ut när dom är fake ?

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"
JonasPLind
20 augusti 2007 · 820 Inlägg

vadå Fejk? tongue Alla kameror är väl äkta? Men ska man ha hundra kameror på i ett län så kan ni ju tänka er hur mycket jobb det blir med alla kort. Stod i GP om det för ett tag sedan smile Stod att några kameror är på några timmar om dagen ibland liksom. Mer som stickprover...

Streammen Kalaskillen
20 augusti 2007 · 246 Inlägg

wh0re skrev:
vadå Fejk? tongue Alla kameror är väl äkta? Men ska man ha hundra kameror på i ett län så kan ni ju tänka er hur mycket jobb det blir med alla kort. Stod i GP om det för ett tag sedan smile Stod att några kameror är på några timmar om dagen ibland liksom. Mer som stickprover...

Tror han menar att när en fartkamera är "fejk" så syftar han på att de är bara ett plåtskåp och inget mer, själva kameran är borttagen, för att de kostar för mycket, osv. Men dessa är bara för de äldre modellerna.

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
Norde fotointresserad
20 augusti 2007 · 2 307 Inlägg

Streammen skrev:

wh0re skrev:
vadå Fejk? tongue Alla kameror är väl äkta? Men ska man ha hundra kameror på i ett län så kan ni ju tänka er hur mycket jobb det blir med alla kort. Stod i GP om det för ett tag sedan smile Stod att några kameror är på några timmar om dagen ibland liksom. Mer som stickprover...

Tror han menar att när en fartkamera är "fejk" så syftar han på att de är bara ett plåtskåp och inget mer, själva kameran är borttagen, för att de kostar för mycket, osv. Men dessa är bara för de äldre modellerna.

Inte bara dom äldre modellerna av kameror. Här har vi iaf några av den nyare modellen som är tom vilket syns på det sättet som kottenv70R beskrev..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang