Fartkameror

Holksson
20 augusti 2007 · 9 Inlägg

När ni ändå diskuterar fartkameror här så måste jag fråga. Är det tillåtet att sätta upp en egen fartkamera? D.v.s. en privatperson gör en kopia på en fartkamera och sätter upp på vägen utanför sitt hus? Vad gör man sig skyldig till för brott om man gör detta? Vet en som har gjort detta, och det är väldigt irriterande att bara sen den kameran.

Merclone Leg. Spådam
20 augusti 2007 · 816 Inlägg

Holksson skrev:
När ni ändå diskuterar fartkameror här så måste jag fråga. Är det tillåtet att sätta upp en egen fartkamera? D.v.s. en privatperson gör en kopia på en fartkamera och sätter upp på vägen utanför sitt hus? Vad gör man sig skyldig till för brott om man gör detta? Vet en som har gjort detta, och det är väldigt irriterande att bara sen den kameran.

Jag hoppas du skämtar och inte ens funderar över huruvida det är tillåtet eller inte.
Något straff lär det inte bli tal om, med tanke på att det inte går att knyta en pinne med en box på till en viss person, utan polisen/vägverket (vem som upptäcker den först) kommer frakta bort skräpet.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Akka
20 augusti 2007 · 1 174 Inlägg

wh0re skrev:
vadå Fejk? tongue Alla kameror är väl äkta? Men ska man ha hundra kameror på i ett län så kan ni ju tänka er hur mycket jobb det blir med alla kort. Stod i GP om det för ett tag sedan smile Stod att några kameror är på några timmar om dagen ibland liksom. Mer som stickprover...

Som jag har fattat det så är det med dom nya kamerorna att dom kan typ inte ha i gång mer än 700 st samtidigt så dom byter lite då och då. Sedan med dom äldre så är inte alla igång pga att en kamera är för dyr? hmm så dom har inte kameror i alla! Utan mer för skrämsel

soyd
20 augusti 2007 · 1 853 Inlägg

ett bra tips är givetvis att man håller hastigheten... det är om man skulle köra några kilometer för fort av misstag. ex telefonen ringer eller man byter låt på stereon vad som hellst. så jag köpte mig en kamera varnare på mekonomen för 1400 det kan jag rekommendera om man åker runt mycke...

Genuine VeeDub
20 augusti 2007 · 319 Inlägg

Äh! Ner med solskyddet o sträck ordentligt på halsen nästa gång! smile Eller kör med burka......

-Kotten- www.drcljusdal.se
20 augusti 2007 · 679 Inlägg

Abbbby skrev:
KottenV70r du har inget bild som kan styrka detta/visa hur det ser ut när dom är fake ?

Kommer jag ihåd det så skall jag ta ett kort när jag åker hem

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Norde fotointresserad
22 augusti 2007 · 2 307 Inlägg

KottenV70r skrev:

Abbbby skrev:
KottenV70r du har inget bild som kan styrka detta/visa hur det ser ut när dom är fake ?

Kommer jag ihåd det så skall jag ta ett kort när jag åker hem

Passade på att ta kort på det där idag jag när jag körde förbi dom. Som sagt så syns det väl vilken utav kamerorna som är "aktiv" och vilken som inte är det..

http://pici.se/pictures/hPwCrPPAD.jpg

loudness
22 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

tror inte de stämmer heller riktigt, har kört förbi många av båda och glömt bort farten och klarat mig

joska
8 oktober 2007 · 43 Inlägg

Måste kameran blixtra för att ta kort?

Senast redigerat av joska (8 oktober 2007)

Volvo S80 (2008)
golf_fille
8 oktober 2007 · 86 Inlägg

joska skrev:
Har en fråga ang. fartkameror så skriver den här: Om inte kameran blixtrar så har den inte tagit något kort? Stämmer det?

Svar Ja

joska
8 oktober 2007 · 43 Inlägg

Märker man om kameran blixtrar även om det är ljust ? roll Åkte nämligen förbi en kamerna för nån dag sen för fort och är lite nervös. Jag såg då ingen blixt iaf.

Volvo S80 (2008)
EyeLighter
8 oktober 2007 · 381 Inlägg

Ja man märker om de blixtrar även på dagen och även om du har solen mitt i ansiktet så märker man blixten.

Toypon
14 april 2008 · 98 Inlägg

kamerorna slås på om ett visst antal kör för fort under en kort tidsperiod, dvs radarn är alltid aktiv men inte alltid kameran. Iaf enligt en polare till mig på VV. Hur det stämmer med radarvarningen vet jag ej eftersom jag inte har någon...

Crall julgran
14 april 2008 · 214 Inlägg

Har hört att dom skickar böterna till bilägaren om dom inte kan identifiera föraren.
Stämmer detta eller är det rent skitsnack?

Själv tror jag ju inte på det men kan passa på att fråga, om någon har koll.

Rednik
14 april 2008 · 304 Inlägg

Crall skrev:
Har hört att dom skickar böterna till bilägaren om dom inte kan identifiera föraren.
Stämmer detta eller är det rent skitsnack?

Själv tror jag ju inte på det men kan passa på att fråga, om någon har koll.

Skitsnack.. Eller dom kanske skickar bötern men sen kan dom ändå inte bevisa vem som körde så man kommer inte få betala.

Senast redigerat av Rednik (14 april 2008)

Rubbster Rekondare
14 april 2008 · 236 Inlägg

Skaffa dig en laservarnare! Den har hjälpt mig många gånger.. tar på kameraskåpen å allt annat smile

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
Crall julgran
14 april 2008 · 214 Inlägg

Precis tyckte också det verka skumt.
Jag hade ju aldrig betalt böter som kom sådär. Vem som helst kan ju köra runt med en falskskyltad bil t.ex

Dedexter
6 mars 2011 · 8 Inlägg

Jag är fan alltid nojjig när jag åker förbi en kamera, trots att jag ligger i den hastigheten man ska. Är det någon som vet om de där kamerorna kan ta liksom "felaktiga bilder" när man inte kör för fort?, det har aldrig hänt mig men jag har hört "skrönor" om det och jag är själv skeptisk till det.

RD_87 Skrotsamlare
6 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Kamerorna kalibreras varje år har jag för mig. Plåtpoliser borde förbjudas...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Danne_gg KTH Ingenjör;)
6 mars 2011 · 391 Inlägg

Fotar kameran så märker du det... blixten är sjukt! Syns garanterat i dagsljus!

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang