5910
Sök

två batterier

Värmlänning
172 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Tjena. har  läst och åter läst om det här med extra batteri men komme rinte fram till nåt vettigt.  Jag har ett orginalbatteri i bilen och vill ha ett extra nu som hjälper till med strömmen till sterion, tv:n , xbox o all extra eletronik. Jag står aldrig o spelar musik när bilen är avstängd. Behöver jag ett skiljerelä då? och vart kan jag köpa detta? hur kopplas det in?

Värmlänning
172 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
David Carlsson skrev:
Tjena. har  läst och åter läst om det här med extra batteri men komme rinte fram till nåt vettigt.  Jag har ett orginalbatteri i bilen och vill ha ett extra nu som hjälper till med strömmen till sterion, tv:n , xbox o all extra eletronik. Jag står aldrig o spelar musik när bilen är avstängd. Behöver jag ett skiljerelä då? och vart kan jag köpa detta? hur kopplas det in?

Kan någon svara på varför man behöver säkrinbg ifrån det första batteriet och sen en säkring precis innan det andra batteriet? på samma kabel alltså. Har hört detta iaf

275 Inlägg
24 augusti 2007
tänk dig att det blir kortslutning någonstans i mitten av bilen...har du då bara säkring på det ena batteriet så fortsätter ju strömmen  från det andra batteriet att kortsluta efter att säkringen gått.
och det fortsätter att kortsluta tills batteriet är tomt!
= ganska säker brand om du har ett starkt batteri och grov kabel som knappast brinner av i första taget (som du förmodligen har, annars vore det inte stor ide´ )
roll

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

21 761 Inlägg
24 augusti 2007
David Carlsson skrev:

Huvudvitsen med skiljerelä är att se till så att det främre batteriet (startbatteriet) inte ska kunna dras ur när man har strömförbrukare igång med motorn avslagen. En annan sak är att om man har olika storlek, ålder och typ av batteri så brukar det rekommenderas att ha skiljerelä för att det ena batteriet inte ska bli mer urdraget än det andra.

Flera bilstereobyggare kör dock med både olika typ av batteri och olika ålder, det fungerar tydligen bra enligt dem.

Om man inte vill ha skiljerelä utan bara ha dem parallellkopplade med varandra, så rekommenderas det som sagt att ha likadana batterier för att de ska belastas lika mycket och att om det ena är lite sämre så kan det dra ur det bättre batteriet.

Ifall man inte använder skiljerelä så bör man vara extra noga med att kolla hur bra laddade batterierna är, det är svårare att märka om något av dem är dåligt när de är ihopkopplade och då finns risken att man kör ganska länge med halvladdade batterier innan man blir uppmärksam på det.

Batterier mår inte bra av att vara halvladdade ett längre tag, det är svårt att få dem fulladdade igen och de kan dessutom pajja ganska lätt. Speciellt startbatterier är känsliga för det där.

Du måste alltså inte ha skiljerelä, men det är extra viktigt att hålla koll på batterierna ifall man kör utan ett sådant.

Värmlänning
172 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
oki hmm tack så mycket för era svar. Men vad skulle nu hända om jag provar att prallellkoppla dem oxå märker jag senare att det inte blir någe bra. Då måste jag väl kunna köpa ett skiljerelä o koppla in. Eller kan generator ta stor skada? Just nu har jag en 90Amp generator. Ett otima (rött) och ett som satt i när jag köpte bilen.

Värmlänning
172 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
mo_tattoo skrev:
tänk dig att det blir kortslutning någonstans i mitten av bilen...har du då bara säkring på det ena batteriet så fortsätter ju strömmen  från det andra batteriet att kortsluta efter att säkringen gått.
och det fortsätter att kortsluta tills batteriet är tomt!
= ganska säker brand om du har ett starkt batteri och grov kabel som knappast brinner av i första taget (som du förmodligen har, annars vore det inte stor ide´ )
roll

Hmm jo sant. Bra då vet jag.. tack så hemskt mycket

275 Inlägg
24 augusti 2007
David Carlsson skrev:
Ett otima (rött) och ett som satt i när jag köpte bilen.

exakt så har jag haft ett tag nu,  och det funkar kanon...
men visst, kan ju kanske bli problem i längden...
den som lever får se smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

2 655 Inlägg
24 augusti 2007
Optimorna är nästan ännu kinkigare på laddningssidan. De är uppbyggda för "cykliskt bruk" (tål djupurladdningar lite bättre), just det röda Optimat är väl ett startbatteri?
Hursomhelst det jag vill komma fram till är att Optima batterierna är lite känsligare för dålig laddning, det går snabbare att förstöra ett sådant batteri än ett vanligt blybatteri. Likaså gäller det laddningen, de batterierna vill gärna ha en högre laddspänning (runt 14,7-14,8V) för att bli toppladdade.

Att koppla in ett skiljerelä är en ganska smal sak men ska du bara parallellkoppla 2st batterier så behöver du inte ett relä, så länge generatorn orkar hålla spänningen uppe. Det har ju "Dönirettab" redan tagit upp.

Så i ditt fall så skulle jag byta ut Optima batteri mot ett nytt, för extra batteriet blir väl nytt?
En annan sak jag kom att tänka på, vad är det för bil du ska bygga i?

21 761 Inlägg
24 augusti 2007
Streckkoden skrev:
just det röda Optimat är väl ett startbatteri?

Hursomhelst det jag vill komma fram till är att Optima batterierna är lite känsligare för dålig laddning, det går snabbare att förstöra ett sådant batteri än ett vanligt blybatteri.

Jo, Optima RT är startbatteri. Som med alla typer av startbatterier så är det inte gjort för att tåla många djupurladdningar (mer än 50%), då tar det mycket stryk. Vet man att det kan bli lite djupare urladdningar tex pga spelning med stereon när motorn är avslagen, så bör man välja Optima YT.

Optima RT är ju annars ett kraftigt batteri (precis som Maxxima) som mycket väl kan användas när man har en massa stereoprylar, det viktiga är just att det inte ska användas när det finns stor risk för djupa urladdningar.

Men det röda Optima ska inte vara känsligare än andra startbatterier med AGM teknik, har diskuterat detta med en kunnig kille som jobbar med Varta och tidigare har jobbat med Optimabatterier. Optima ska kunna laddas med 14,4V, men 14,7V går ju bra det också.

Däremot när man använder Optima YT för cykliskt bruk så är det tydligen viktigt att ladda med 14,7V istället för 14,4V, batteriet beter sig lite annorlunda just vid djupa urladdningar och då ska man ladda med 14,7V för att få det toppladdat. Det står också i specen för Optima YT.

Kan tänka mig att Maxxima DC har ungefär samma laddningskrav, men det verkar inte stå någonting om detta i infot.
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2007)

2 655 Inlägg
24 augusti 2007
Jämnför man mellan AGM batterierna så ska det inte skilja men mellan vanliga blybatterier så är det en skillnad som är märkbar.
I det stora hela så är det ingen större skillnad mellan Optima och Maxxima förutom tillverkaren. Maxximorna är det märket jag har störst erfarenhet av genom jobbet..
Rent generellt så kan man ladda alla olika sorters batterier upp till runt 14,8V.

När det gäller laddningen på YT så kan det bero på att man ska kunna få bort ev. beläggningar på "plattorna" i cellerna. De brukar man få bort med en laddare som ger lite mer spänning, de är generellt sett pulsladdare som slår bort beläggningarna..

Värmlänning
172 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Optimorna är nästan ännu kinkigare på laddningssidan. De är uppbyggda för "cykliskt bruk" (tål djupurladdningar lite bättre), just det röda Optimat är väl ett startbatteri?
Hursomhelst det jag vill komma fram till är att Optima batterierna är lite känsligare för dålig laddning, det går snabbare att förstöra ett sådant batteri än ett vanligt blybatteri. Likaså gäller det laddningen, de batterierna vill gärna ha en högre laddspänning (runt 14,7-14,8V) för att bli toppladdade.

Att koppla in ett skiljerelä är en ganska smal sak men ska du bara parallellkoppla 2st batterier så behöver du inte ett relä, så länge generatorn orkar hålla spänningen uppe. Det har ju "Dönirettab" redan tagit upp.

Så i ditt fall så skulle jag byta ut Optima batteri mot ett nytt, för extra batteriet blir väl nytt?
En annan sak jag kom att tänka på, vad är det för bil du ska bygga i?

Jag ska ha grejerna i en golf III (se galleri) Börjar bli lite mycket nu med tv, xbox, slutsteg o högtalare. Jag spelar aldrig med bilen avslagen så jag hoppas inte batterierna kommer att dra ur sig

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
Så länge som batterierna inte blir mycket urdragna, då bör det gå bra. Huvudsaken är att generatorn klarar av alla strömförbrukare, precis som Streckkoden skriver, annars kommer batterierna inte att bli uppladdade på ett bra sätt. I så fall spelar det ingen roll om du sätter flera batterier, de kommer så småningom att bli urladdade ändå.

Ha koll på batteriernas laddstatus och gör underhållsladdning emellanåt, på det sättet undviker du att batterierna råkar ut för skadliga djupurladdningar.

Värmlänning
172 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så länge som batterierna inte blir mycket urdragna, då bör det gå bra. Huvudsaken är att generatorn klarar av alla strömförbrukare, precis som Streckkoden skriver, annars kommer batterierna inte att bli uppladdade på ett bra sätt. I så fall spelar det ingen roll om du sätter flera batterier, de kommer så småningom att bli urladdade ändå.

Ha koll på batteriernas laddstatus och gör underhållsladdning emellanåt, på det sättet undviker du att batterierna råkar ut för skadliga djupurladdningar.

mm tack så mycket... fasen så snällt av er att ge mig tips!

Sök