Frontsystemet slår ifrån!

Syyhn Calibra Is The Shit!
24 augusti 2007 · 662 Inlägg

Det är så att mitt frontsystem slår ifrån när basen slår till (när jag spelar högt).. Det har funkat tidigare att spela högt o de har aldrig varit några problem... Vet inte varför den börjar dumma sig nu... Jag har ett caliber steg på 2000w som driver 2 mds fanatic 12". Och ett rockford punch40 som driver mitt front system (just nu bara 2 dörrhögtalare på 6.25").. Behöver lite tips...

/syyhn

/// SyyHn
TT-Avant
24 augusti 2007 · 6 851 Inlägg

dåligt batteri, dålig generator som inte klara ladda ditt batteri, glapp i någon kabel, klena ström kablar el. jord?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Syyhn Calibra Is The Shit!
24 augusti 2007 · 662 Inlägg

Batteriet är de nog inget fel på... Kan stå en halv dag o spela med bilen avstängd och sen få igång den utan problem sen... Kablarna är jag mest inne på men har inte sett nått fel än... Klena är dom iaf inte...

/// SyyHn
Zairon Tyskstuk.se
24 augusti 2007 · 630 Inlägg

Testa med annat batteri. Under Action meet stod jag o spelade, och efter ett tag så dog basen när jag spelade, men jag hade ström. Hade även laddare inkopplad. Men tror det är för lite "kräm" i batteriet... typ att det finns volt men inte ampere eller nått sånt. Skadar ju inte att testa iaf smile

Syyhn Calibra Is The Shit!
24 augusti 2007 · 662 Inlägg

Hmm men mitt batteri är nästan sprillans nytt...

/// SyyHn
strid_1985
24 augusti 2007 · 141 Inlägg

beror antagligen på det som Zairon säger. har typ samma problem, första tio min kan man inte sitta ibilen typ men sen så blir batteriet sämre och sämre men har inga problem att starta. kan bero på att batteriet inte orkar pumpa ut tillräckligt med ström tillräckligt fort.

boxarhandsken
24 augusti 2007 · 311 Inlägg

samma för mig.. då strömmen börjar ta slut så stoppar jag in batteriladdaren och då spelar dom på igen..

Pv med preppad b20..
Volvo L3314 "Valp" (1962)
Volvo 142 (1969)
Syyhn Calibra Is The Shit!
25 augusti 2007 · 662 Inlägg

Okej.. Ska väl testa göra rent batteripolerna iaf.. Såg idag att de ärjat lite på dom... Bara hoppas på de bästa:D

/// SyyHn
Zairon Tyskstuk.se
25 augusti 2007 · 630 Inlägg

Kolla om steget slår om till Protection, eller om det bara dör. Är det batteriet så ska det slå om till protection, om jag inte har helt fel... det är ju nån form av skyddskrets som skyddar steget från att få för lite ström... Har du tillräkligt tjocka kablar för övrigt? är JORDEN bra? alltså har du slipat bort färg från jordpunkten så du får bra med kontakt.
Det många inte tänker på är att jorden är minst lika viktig, om inte viktigare, som plusen.

Syyhn Calibra Is The Shit!
25 augusti 2007 · 662 Inlägg

Zairon skrev:
Kolla om steget slår om till Protection, eller om det bara dör. Är det batteriet så ska det slå om till protection, om jag inte har helt fel... det är ju nån form av skyddskrets som skyddar steget från att få för lite ström... Har du tillräkligt tjocka kablar för övrigt? är JORDEN bra? alltså har du slipat bort färg från jordpunkten så du får bra med kontakt.
Det många inte tänker på är att jorden är minst lika viktig, om inte viktigare, som plusen.

Jaa jag vet att jorden är minst lika viktig som plusen.. Den ska vara lika grov som plusen... Och ha bra kontakt... Ska kolla mer på de idag... Ska nog dra om till en annan jordpunkt... Men jag återkommer om jag hittar felet.. Tackar så mycket för era svar..

/// SyyHn
Drönirettab
25 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Ett litet tips: Plocka fram multimetern och gör spänningsmätningar på olika ställen, då kan du se ganska lätt ifall du har problem med dålig spänning. När du gör mätningarna så är det lämpligt att börja med batteripolerna och polskorna, om den mätningen är bra så kan du mäta vid stegets kopplingsplint för strömkablarna.

Det är viktigt att mäta just vid själva kopplingsplinten på steget, om du sätter mätpinnen på karossytan där steget är jordat så kan det ju vara bra där men kanske dåligt vid kopplingsplinten. Sedan får man inte ta för givet att den grova pluskabeln alltid har bra kontakt i tex säkringshållare eller på batteripluspolen.

Mäter du på rätta ställena så kan du som sagt se ganska snabbt om spänningen är bra eller dålig, då kan du utesluta den biten iaf.

Jo, naturligtvis ska du spela på hög volym när du gör mätningarna. Men det förstod du förstås. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 augusti 2007)

Syyhn Calibra Is The Shit!
25 augusti 2007 · 662 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ett litet tips: Plocka fram multimetern och gör spänningsmätningar på olika ställen, då kan du se ganska lätt ifall du har problem med dålig spänning. När du gör mätningarna så är det lämpligt att börja med batteripolerna och polskorna, om den mätningen är bra så kan du mäta vid stegets kopplingsplint för strömkablarna.

Det är viktigt att mäta just vid själva kopplingsplinten på steget, om du sätter mätpinnen på karossytan där steget är jordat så kan det ju vara bra där men kanske dåligt vid kopplingsplinten. Sedan får man inte ta för givet att den grova pluskabeln alltid har bra kontakt i tex säkringshållare eller på batteripluspolen.

Mäter du på rätta ställena så kan du som sagt se ganska snabbt om spänningen är bra eller dålig, då kan du utesluta den biten iaf.

Jo, naturligtvis ska du spela på hög volym när du gör mätningarna. Men det förstod du förstås. smile

Hehe så hade jag inte riktigt tänkt men de ska testas.. Haha jaa jag fattade att jag skulle spela på hög volym dåbig_smile Lite hänger jag med iaf:D

Thx:D

/// SyyHn
Drönirettab
25 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Hehe, jo det var inte menat att göra dig löjlig. Bara ett förtydligande. smile

Det där sättet att mäta tycker jag fungerar bra, då kan man snabbt leta fel på strömmatningen.

Senast redigerat av Drönirettab (25 augusti 2007)

Syyhn Calibra Is The Shit!
25 augusti 2007 · 662 Inlägg

Hehe neej då de är ingen fara.. De finns säkert folk som inte hade fattat de...

/// SyyHn
Syyhn Calibra Is The Shit!
2 september 2007 · 662 Inlägg

Okej... Nu har jag mätt upp strömmen på stegen... Remote, Ground och 12v.. Men allting verkar okej... Vad är de som är fel:S:S

/// SyyHn
Syyhn Calibra Is The Shit!
2 september 2007 · 662 Inlägg

Outlaw skrev:
Har du tillräckligt mycket kräm i batteriet!??
Vad består front systemet av??
Kör du kondensator på frontsystemet!? Om inte pröva det! Den lagrar ju ström så de e konstant flöde till slutsteget...
Hur många steg kör du??

Batteriet levererar 13,5.
Frontsystemet är just nu bara på 2 dörrhögtalare.. Inget tungt att driva.
Nae jag har inte kondensator..
Jag har 2 steg... Ett som driver basarna o ett som driver frontsystemet..

/// SyyHn
Drönirettab
2 september 2007 · 21 761 Inlägg

Har du även mätt spänningen på slutstegets kopplingsplint där strömkablarna sitter när du spelar högt?

Zairon Tyskstuk.se
2 september 2007 · 630 Inlägg

Hmm, jag kom på yttligare en sak som kanske kan hjälpa...

En kompis hade en golf 2, och när han vred på nyckeln så klickade det bara. Vi antog att batteriet va dött, men vi mätte och det va 12v. Minns inte vad vi gjorde men jag tror vi fick använda starthjälp. Vet inte exakt men tror batteriet levererade 12 volt, men inte tillräkligt med ampere för att bilen skulle orka starta. Det kan ju vara fel på ditt batteri.

Har du startkablar så kan du ju kanske koppla loss + och jord från ditt batteri, koppla på startkablarna och dra dom till batteriet i nån polares bil. funkar det att lira på det sättet så är det ju ditt batteri det är fel på! Hoppas det löser sig för dig!

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
2 september 2007 · 764 Inlägg

om batteriet leverar 12V men ~0A är batteriet slut.. P=U*I - alltså Effekt=Spänning*ström P=12V*0A=0W smile

Drönirettab
2 september 2007 · 21 761 Inlägg

Det är därför man alltid ska mäta batteriets polspänning vid belastning, då får man reda på i vilket skick batteriet är i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang