5890
Sök

Val av bra framsystem!

312 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Skulle höra om någon här vet om det är någon enorm skillnad mellan JBL GTO och JBL Power framsystem när det gäller 5" högtalarkit. GTO serien ligger på runt tusenlappen medans Power kostar kring 2600kr. Jag vill ju ha bra ljud i framsätet och när jag redan har JBL's T595 (6,9) i hatthyllan så kan jag ju inte ha sämre framsystem right? Så då måste jag såga ut nya hål i dörrarna för 5" högtalare, och frågan är då. Vore det smart att bara göra hålen för 4" större och trycka dit Power högtalarna? Såvida det inte tar i rutan på en volvo 240. Eller vore det smartare att köpa GTO 4" och sen såga nya hål där nere för Power högtalarna? Monterings djupet är 56mm på Power grejjorna. Det går ju att göra en snygg monteringsram så dem sticker ut mer... Sen undrar jag även om jag måste köpa värre slutsteg till högtalarna, har just nu ett MDS Dynamic 5-kanaligt av nyaste serien och kostade mig kring 4000kr så det borde väl räcka och spela bra?

264 Inlägg
27 augusti 2007
Skulle tippa på att du klarar dig med GTO, eller ska du tävla i finljud eller?? Kan säga att GTO låter bra iaf!!

312 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Jag vill ha riktigt bra ljud i min bil. Vill inte ha som alla andra. Och helst ska det vara JBL. Funderar på att sälja min JBL Power 12" för att ha råd med framsystem och sedan köpa dubbla 12" senare ;D

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 augusti 2007
Då bör du nog satsa på det dyrare kit. systemet, det billigare är lite skrikigt enligt inlägg jag läst..
Sen för att matcha högtalarna så är det även lämpligt att byta steget..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

312 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Steget är nyköpt så det vill jag ha kvar. Många som köra samma märke på högtalarna även om slutstegen är av andra märken. Även dem super seriösa har det så. Kollat lite på JBL's GTO 5,25or för 1400kr på BRL samtidigt som jag kikade på Infinity Reference för 1800kr på BRL. Funderar på något av dem, och eftersom det är något fel med ena JBL T595an ja köpte förra veckan så kan jag säkert få dem utbytta mot Infinity 6,9or. Det är som en liten gummilist under gallret som tar i upphängningen, vetefan om det har någon negativ åverkan men ändå. Gallret är inte löstagbart om man inte våldar så ja kan som inte ta lös den biten där. Är något slags lim som funkar som list eller nå.

Stor skillnad på JBL GTO och Infinity Reference 5,25" tror ni? Köper jag JBL så har jag råd med sån där dämpmatta som proffs använder. Och BRL killen sa att GAS billigaste högtalare, med sån där matta slår alla högtalare i ljudkvalitet även om dem kostar flera tusen.

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 augusti 2007
Det låter som en unik dämpmatta...haha

Dämpmattan dämpar vibrationer och skrammel i tex dörren, ljudet påverkas lite i midbasen så att den blir lite fastare och fylligare..
Alltså inget som kan få enkla högtalare att låta som för flera tusen...

Ja det är absolut inget fel att blanda märken på högtalare och slutsteg m.m.
oftast har de super seriösa valt att göra så för att vissa märken har bra högtalare vissa har bra slutsteg.

Allt beror på vilken klass du vill ha på ditt ljud.. Det är ju du som ska vara nöjd!
Lyssna på de högtalarna som du nämner och avgör själv vad du tycker låter bäst.
Det är inte säkert att det är de dyraste som du tycker låter bäst.

Sen om du vill ha riktiga referenser på bra ljud så är det bättre att kolla in vad de som tävlar i SQ använder för att få ett vinnande ljud. Annars får du mest förslag på vad som helst, från folk som inte hört något annat än det de själva har..

Enklast är att lyssna fram det du tycker låter bra och skita i vad andra tycker..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

312 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
De har du nog rätt i BAE. Blir nog ändå till att köpa JBL GTO serien för tillfället, det flesta som dunkar på i stan har bra basar men original högtalare hehe. Hade dock suttit fint med ett komplett JBL Power system, men T595 är ju GTS så då får GTO passa bra.

Sök