5717
Sök

Frågor om ohm samt SL-A1500+2st TS-W307D2

3 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Jag är relativt ny på billjud då jag tidigare bara fokuserat mig på de yttre.
Men har nu köpt en ny bil, en crx och blev sugen på skaffa lite ljud i den.
Funderar på ett SL-A1500 monoblock efter de jag läst om det och funderade på dessa basar Pioneer TS-W307D2  http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli … hp?iId=518
eller http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli … hp?iId=517
På den första står det 2Ω, och den andra i 4Ω, vilket passar SL-A1500 bäst?

Och dehär med Ohm, kan någon vänlig själ förklara vad det är? Har för mig de är nåt med motstånd, men de är ungefär allt;S

Vad tror ni? Har ni nåt annat förslag på antingen steg eller basar?
Tyvärr har ja en "fattigstudentbudjet" på ca 4000 kr för steg o basar, framsystem och huvudenhet har jag redan.
Har redan byggt en baslåda (sluten, ca 100L) med dubbla 12" hål så de är 12er jag letar efter.

Ps, har provat söka men söker du på "ohm" så kommer de upp ett par trådar;)

MvH Joel

10 287 Inlägg
31 augusti 2007
Kolla här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=55253

Fler som undrar om TS-W-basen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Tack, basen verkar ju bra.
Dock kvarstår frågan jag hade om Ohm, ingen här på forumet som kan förklara vad det innebär? Vilken av pioneerbasarna spelar "bäst" ihop med steget (SL-A1500), de som är på 2Ohm eller de som är på 4Ohm? Förutom Ohmet;S och priset så verkar basarna vara ganska identiska..

Tacksam för svar!
MvH Joel

21 761 Inlägg
2 september 2007
Varje högtalare har en eller flera talspolar som består av koppartråd som är upplindad på en rulle, det finns alltid en viss resistans (likströmsmotstånd) i koppartrådar. Ljudsignalerna som förstärkaren skickar till högtalaren består av växelspänning, när den spänningen går igenom koppartråden i talspolen så blir det en impedans (växelströmsmotstånd).

Beroende på hur talspolen är lindad så blir det olika impedans, tex 2 Ohm eller 4 Ohm etc. Högtalare med dubbla talspolar kan man koppla på olika sätt för att impedansen ska passa bra till slutsteget, det är lätt att utnyttja steget fullt ut.

Sinus Live-A1500 ger bra med effekt, men har inte så bra kontroll på basarna enligt flera som har testat steget. Mycket effekt för pengarna ska det tydligen vara, prisvärt. Det tål att lastas ner till 1 Ohm, men det blir mer kontroll om man lastar ner till 2 Ohm.

3 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
Tack för ditt svar!
Kan väll inte påstå att jag förstår allt nu men har dock iaf en aning om vad det är:)

Sitter det ett reglage på steget där jag ställer in vilka Ohm jag vill spela i?
T.ex. om jag köper 2 st Pioneer 12er som står att de spelar i 2 Ohm, räcker de med att jag bara kopplar in dem som vanligt i steget och ställer in på 2Ohm?
Eller blir det automatiskt olika Ohm om jag använder 1 eller 2 basar?
Har för mig att om jag tar båda pluskablarna från två basar och två minus och tvinar ihop dem och kopplar på som vanligt så ?sänks? Ohm talet?

Många frågor, och kanske inte det lättaste att förstå vad jag menar, gör knappt det själv:S
MvH Joel

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 september 2007
Du kan inte ställa "ohm" tal på ett steg, utan vad som händer är följande!

Du har 2st basar på vardra 2ohm, lägger du dem i serie så får du en last på 4ohm & om du parallelkopplar dem så får du en last på 1ohm.

Det är alltså du som bestämmer ohm talet genom de basar samt koppling du gör gentimot steget.

Mailar du mig så ska jag skicka dig kopplings schema på hur du kopplar basarna.
calle@carbonize.se

Good luck!

Sök