5715
Sök

portad eller sluten till mds x-max 12" basar

elektriker
591 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Hej!

Håller på för fullt med mitt ljudprojekt och har nu kommit till basbygget.

Problemet är att planen från början var att köra basarna i sluten låda som enligt mds ska vara på 30 liter men efter mitt bygge fortgått har jag nu en låda på runt 50L till varje bas.

Så nu funderar jag på att köra dem i portad istället men mds har inget lådförslag för det (verkar som att dem satt samma ritning på både sluten och portad) hmm

Nån som kan få fram vilken volym de isåfall ska ha samt dimension på porten.

Vill även veta vilken skillnad det blir om jag nu skulle köra med sluten låda i denna volym?

väldigt tacksam för svar

Mvh Kim

edit: info om basen finns här http://www.mds.se/?artnr=107012
Senast redigerat av _kimpan_ (2 september 2007)

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
ingen som har lust att hjälpa?

---------------> Kimpan

BilstereoNörd
576 Inlägg
4 september 2007
Om parametrarna stämmer så ska det vara en portad låda, men jag skulle personligen först mäta upp högtalaren för att se om det är något som stämmer..
Med tanke på att inte ens MDS själva har någon basreflex rekommendation så är det ett hopaplock utan någon genomtänkt konstruktion.
Så det är inte pålitligt att räkna efter de parametrarna...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

elektriker
591 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Om parametrarna stämmer så ska det vara en portad låda, men jag skulle personligen först mäta upp högtalaren för att se om det är något som stämmer..
Med tanke på att inte ens MDS själva har någon basreflex rekommendation så är det ett hopaplock utan någon genomtänkt konstruktion.
Så det är inte pålitligt att räkna efter de parametrarna...
// Tommy

jo precis men såg nu att det stod längre ner där att basreflex ska ha mellan 33-55L

Vad blir skillnaden mellan den mindre volymen och den större?

---------------> Kimpan

X40 Nordic
784 Inlägg
4 september 2007
Kolla med totten här på garaget han håller på med någor liknade kanske han kan ge dig ett bra svar på detta..

Sök