1711
Sök

billiga tips till effekt ökning BMW 325

81 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Har en Bmw 325 E30 -89, har Kn luftfilter, kalllufts insug och värmeborttagare vid filtret, har bytt rör för högre flöde.

Ja, nu till trim delen.
Jag har inte mycket pengar att leka med, så jag letar efter billiga och bra tips för trimining, och inte så avancerade, är en nybörjare wink

Tack på förhand!

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

1 661 Inlägg
3 september 2007
Chip isåfall, men jag litar inte riktigt på det som står om dem. Annars är det inte mkt som ger nån skillnad på din bil.

2 652 Inlägg
3 september 2007
du får givetvis göra som du vill men räkna med 1000kr \hk vid sugtrimmning . kan läsa mer om de på autopower.se

81 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Tack för dom fina råden wink

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
precision skrev:
du får givetvis göra som du vill men räkna med 1000kr \hk vid sugtrimmning . kan läsa mer om de på autopower.se

Född komiker eller?
Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Utan att turbokonvertera så kommer du aldrig få ut den kraft du vill (vad jag tror) chip med tur kan ge 10 ärliga hk annars som redan sagts, 1k=1hk, tro mig de kostar så mycket. DET ÄR SÅ!

.......
2 655 Inlägg
4 september 2007
GTI-95 skrev:
Utan att turbokonvertera så kommer du aldrig få ut den kraft du vill (vad jag tror) chip med tur kan ge 10 ärliga hk annars som redan sagts, 1k=1hk, tro mig de kostar så mycket. DET ÄR SÅ!

visst de e svårt att få ut mycke hk för lite pengar utan turbo men de går ju om man har lite kontakter. har föresten ett chip som ger 19 ärliga hk till min, ska köra bilen på rullande till sommarn så då kommer de ju papper på skiten så då får man väl se;)....

186 Inlägg
4 september 2007
Wezzli skrev:
precision skrev:

Född komiker eller?

troligtvis inte...de första hk är billigast...men tror inte du får 50hk under 50k till en sugmotor..kanske om du gör ALLT själv..men porta toppen å byta kammar å greja är inte gratis...

obs att detta är något jag läst mej till..men 1000kr/hk är något jag hört förr..

mitt tips till dej som vill trimma är troligtvis turbo/kompressor..de ger mest för pengarna..alternativt att hänga i en s50b30 morot.

mvh

Masterworks
4 september 2007
Du borde lätt kunna plocka ut ca: 50 - 75 hk med gas! smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 september 2007
Chip är inga 10hk utan +ca10% av org. effekten på suggisar!  Ca187hk på din Bimmern.
Kamaxlar, kolvar osv med det kostar. http://www.motornord.se/system/webshop. … ;HSID=3054

Hade en 525 med samma motor, med chip o kam gav det strax över 200hk.

Alternativ byta motor till en nyare 24v 6:a på 192hk(M50B25) eller 2,8:a på 193hk(M52B28 -kom 95) o chippa den då kommer du över 200hk iaf (210-220hk) men då vore det bättre med ännu större spis! http://www.akgmotorsport.com/e30v8.html
Senast redigerat av Grabber (4 september 2007)

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Chippa en sugmotor och tro att du ska få effekt? Orkar inte ens gå in på den diskussionen. Folk är olika när de gäller trim, om man får 10% ökning och är nöjd så visst, grattis du har chippad sugmotor, tro inte du kan "tävla" nu bara.

.......
2 655 Inlägg
4 september 2007
sen lägger ja hällre typ 8000kr extra å sugtrimmar min motor en hel del än att hålla på att riskera att åka fast i flygande eller byta motor och hela skiten vid varje bes.......

761 Inlägg
4 september 2007
Ja, trimma sugisar är svindyrt.. Ett alternativ är kanske att turbokonvertera,, men i detta avlånga skitland så har vi något som kallas SBP och då behöver man ju även en "besiktningsmotor"..

Sen är det inte alltid så att grövre rör ger högre effekt,, varken på insug eller avgas. Toyoyta har te.x T-Vis.. och detta är för att få liknande flödeshastigheter på olika varvtal,, detta gör att man får ett lite bättre vridmoment, framförallt på lägre varv, där det verkligen behövs. Så att byta inloppsrör behöver inte nödvändigtvis vara bättre om det är grövre. precis samma med avgas,, 3" behöver inte ge mer effekt än 2½"..

Det kan ju så klart ge lite att mappa motorn för E85,, men räkna med saftiga bränslekostnader..

Men under 1000:-/hk lär man inte komma på sugisar=(

sen lägger ja hällre typ 8000kr extra å sugtrimmar min motor en hel del än att hålla på att riskera att åka fast i flygande eller byta motor och hela skiten vid varje bes.......

Hmm, vad ska du med alla 8 hästar till:lol:tongue
Senast redigerat av Markus_MR2 (4 september 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 688 Inlägg
4 september 2007
Har inte en aning om hur mycket pengar killen har att lägga på trim, men en trimkamaxel+chip avsett för kamaxeln och bättre flås i avgassystemet kan nog ge runt en 20-30hk? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

10 287 Inlägg
4 september 2007
Priset per hästkraft är ju givetvis inte kontinuerligt eller konstant på något sätt utan beror på många saker. Man kan säkert komma upp till 1000kr/hkr om man vill sugtrimma en 525 till - låt oss säga - 350Hkr (som sugis: ingen gas, ingen överladdning).
Men nöjer man sig med existerande lösningar typ annan kam, annat grenrör, porta och putsa på toppen så hamnar man säkert under 1000 kr/hkr.

Priset beror dessutom på vad man kan göra själv och hur billigt/dyrt man får tag på grejor. Låter man en duktig motorbyggare bygga rubbet inkl funktionsgaranti och mappning så kostar det.

Jag hävdar dock att några 10% effektökning med chip på sugmotor är extremt ovanligt och beror i så fall på att motorn är mer eller mindre strypt i orginalutförande som tex vissa nyare 140Hkr Volvomotorer.

Det finns desutom någon slags tro att man kan addera försäljares uppgifter: dvs "15 hkr med chip" + "10 Hkr med grönt runt luftfilter" + " 15 Hkr med raka rör med 5" utblås" = 40Hkr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.

Man vet aldrig, före man vet

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Lätta på bilen, ut me allt onödigt skit, racing däck det hjälper också.

10 287 Inlägg
4 september 2007
Jag räcker härmed upp handen.

Min Volvo tog jag i mitt sista steg från 360Hkr till 443Hkr och detta steg kostade mig runt 120.000 kr.

/Göran

Wezzli skrev:
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
4 september 2007
Och dessutom då:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Läs igenom Inlägg 1. Där har ni en "kortfattad sammanfattning" om sugmotortrimnig mm.

/Göran

(Groucho Marx).

2 652 Inlägg
4 september 2007
Wezzli skrev:

född komiker =)gå in o kolla på olika sidor hur mkt hk fok fått ut o hur mkt de kostat . så ser du själv .
sen får vi se vem som e komiker

Sök