1664
Sök

häst på vägen hur kör du?

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
_Glenne_ skrev:
carroll skrev:
JoQe skrev:
Hmm.. det pratas om många som kör som svin förbi hästar. Men ingen som skrivit här? Vågar folk inte eller ser alla på garaget med respekt på hästar och ryttare?

tänk att de låter så bra när man tar upp det här ex. men lik förbannat så kommer de att vara lika dant dag ut o dag in när man rider en liten bit på vägen.....sad

kanske dom flesta här på forumet respekterar hästar och ryttare? tänkt på de wink det här forumet är ju trots allt inte hela världen tongue

Kan också vara så att 99% av alla på detta forumet är bilitresserade, och av min erfarenhet så visar bilintresserade mr hänsyn och omtanke än vanliga svenssons...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

310 Inlägg
4 september 2007
twin_cam skrev:
_Glenne_ skrev:
carroll skrev:

tänk att de låter så bra när man tar upp det här ex. men lik förbannat så kommer de att vara lika dant dag ut o dag in när man rider en liten bit på vägen.....sad

kanske dom flesta här på forumet respekterar hästar och ryttare? tänkt på de wink det här forumet är ju trots allt inte hela världen tongue

Kan också vara så att 99% av alla på detta forumet är bilitresserade, och av min erfarenhet så visar bilintresserade mr hänsyn och omtanke än vanliga svenssons...

Stämmer nog det där med hänsyn.. Om inte annat så vill man ju inte få skador på sin bil. Då tar man ju det lite extra lungt.

351 Inlägg
5 september 2007
nog mest äldre me hatt å ungdomar me nytaget körkort som kör hej vilt å är sura, iallfall dom ja mött, ( obs alla ungdomar är dock inte sånna) för mig får de spela musik när ja möte rdom, så länge de kör lungt eller stannar när ja kommer till häst.

Våga Köra Sänkt

Neerd
1 596 Inlägg
5 september 2007
hästar hör ju inte hemma på vägarna... vet aldrig vad de får för sig, fast man kör sakta kan de få ett ryck o bara dra rakt ut i vägen ju.. ne fi fan hästar ska gå på åker elr i ngn skog. när jag kör förbi dem brukar jag bara släppa gasen hålla bra avstånd och vara med på att bromsa...

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

V4
218 Inlägg
5 september 2007
Har aldrig riktig gillat hästar och deras skötare som tror att de är så "fina" men förstår att inte alla är sådanna och bör därför inte ta åt sig.

Sen så tycker jag det är konstigt att barn kan vara ute och rida på stora hästar på vägen som jag anser vara lika farligt som om någon skulle köra cross/moppe fast de är för unga. Och att bil förarna ska visa så mycket respekt för hästarna på vägen tycker jag är lite konstigt då jag tror att vägen är mest till för bilar och att hästarna/ridaren bör anpassa sig efter det istället, är inte hästen trafiksäker så ta en annan väg.

Men som sagt tidigare ta inte illa upp ala som sköter sina hästar bra smile

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

174 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Beetle skrev:
Har aldrig riktig gillat hästar och deras skötare som tror att de är så "fina" men förstår att inte alla är sådanna och bör därför inte ta åt sig.

Sen så tycker jag det är konstigt att barn kan vara ute och rida på stora hästar på vägen som jag anser vara lika farligt som om någon skulle köra cross/moppe fast de är för unga. Och att bil förarna ska visa så mycket respekt för hästarna på vägen tycker jag är lite konstigt då jag tror att vägen är mest till för bilar och att hästarna/ridaren bör anpassa sig efter det istället, är inte hästen trafiksäker så ta en annan väg.

Men som sagt tidigare ta inte illa upp ala som sköter sina hästar bra smile

jojo, visst det ligger en poäng i det du säger men som vid mitt stall där har vi stallet på ena sidan o skogen på andra.... om man inte vill rida samma väg dag ut o dag in så kan man ta en bit på vägen. det är inga problem för min del då min häst är toktrafiksäker MEN han är fortfarande ett flyktdjur innerst inne o det går inte att tämja bort... detta innebär inte att han blir rädd för bilar, för de händer aldrig, men han kan fortfarande se ett djur i diket o få spel för de...
o sen så är det nog som så att dom som har bilar här på garaget dom är nog lite visar nog mer respekt överhuvud taget till de som finns på vägarna, mer än vad vanliga svensson gör o nu ska vi ju inte glömma att hästen är räknas som ett fordon......

Ford Racing
479 Inlägg
5 september 2007
Sakta som fasn... och håller ut som fasn....

Hästar äger vägarna inte bilarna.)

Ja Just!

174 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
fordelvis skrev:

hästen var ju faktiskt det första fordonet vi hade på vägarna ett tag de ska inte glömmas... wink

1 723 Inlägg
5 september 2007
saktar ner och tar ut svängen då jag kör förbi.

360 Inlägg
5 september 2007
Att vissa personer inte saktar ner eller visar hänsyn åt hästar är nog helt enkelt för att dom har för lite vana med hästar. Samma som om en 3 barns pappa kör extremt sakta i områden där det kan finnas många ungar. Medans dom "unga" kanske gasar på mer (inte alla e klart)

Så förstår dej som har stall och måste krossa vägen. smile

V4
218 Inlägg
5 september 2007
carroll skrev:
fordelvis skrev:

hästen var ju faktiskt det första fordonet vi hade på vägarna ett tag de ska inte glömmas... wink

Hehe, jo det stämmer ju det men då borde nog vv förbjuda detta eftesom det är ett så osäkert fordon tongue

obs detta är ironi för de som inte förstår det!

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

539 Inlägg
5 september 2007
brukar tuta innan omkörning så att hästen blir skrämd och därmed mer uppmärksam och sen brukar jag köra om på högsta varv, acc från 4.000rpm till redline så att man kör om så fort som möjligt = liten risk för olycka.

2 600 Inlägg
5 september 2007
jag ha stor respekt för djur specielt för hästar.

gör som jag kör gubba racer=)

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
5 september 2007
carroll skrev:
fordelvis skrev:

Har ju visserligen ändrat sig en del sedan dess!Kvinnor skall inte stå vid spisen längre, inte städa och ta hand om hus och hem! Kvinnor är lika mycket värda som män och sådant! 
Själv är jag pappaledig!!!??Självrespekt föds man med!!

-Mike-

504 Inlägg
5 september 2007
Garic skrev:
brukar tuta innan omkörning så att hästen blir skrämd och därmed mer uppmärksam och sen brukar jag köra om på högsta varv, acc från 4.000rpm till redline så att man kör om så fort som möjligt = liten risk för olycka.

Så står det i körskolans böcker... wink

HÅRDROCK

Neerd
1 596 Inlägg
6 september 2007
PÅ TAL OM HÄSTAR!! trotoarer är till för människor...var nyss ute och gick och såg en fet jävla häst skit mitt i trotoaren bläää ska man gå där med sin hamburgare får man ta upp skiten efter sig!vidrigt!

Klyphuggare
328 Inlägg
6 september 2007
Beror lite på situation. I skogen eller inne i byn om man kommer med cross eller fyrhjuling så stannar jag och stänger av. Men däremot om nån har släpat ut hästen och är ute på större väg så är det bara att blåsa på.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

2 123 Inlägg
6 september 2007
Lägger mig på varvstoppet, tutar och skriker för fulla muggar såklart big_smile

Neerd
1 596 Inlägg
6 september 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:

hahaha och du lever än;)

2 123 Inlägg
6 september 2007
alex_side skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:

hahaha och du lever än;)

Jag gör ju det, är väldigt uppskattat bland äldre ryttare speciellt : )

Sök