2245
Sök

häst på vägen hur kör du?

Neerd
1 596 Inlägg
6 september 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
alex_side skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Lägger mig på varvstoppet, tutar och skriker för fulla muggar såklart big_smile

hahaha och du lever än;)

Jag gör ju det, är väldigt uppskattat bland äldre ryttare speciellt : )

hahaha kan tänka mig det... lol

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2007
Ligger en travskola eller vad det nu heter vid jobbet så vägen är full med skit och det skvätter upp sådär härligt på både min och kundbilar när det regnar. Hästar är stora och enligt mej opålitliga (flyktdjur stod det nåt om) så jag hatar dem så jag skiter egentligen i hur hästen tycker om mej och min körstil...    MEN!

"Hästtjejerna" blir iaf glada och hälsar när man smyger förbi på hög växel och i låg fart så jag tycker det är en bra ide big_smile
Däremot finns det en "kärring" på samma ställe som blänger som om "vadå ska det vara bilar här på vägen" även att man tagit det väldigt lugnt. Detta resulterar i högre fart och låg växel... Jag blir så förbannad på otacksamhet!

Så ni som rider, tacka OM/NÄR någon tar det lugnt förbi...
Senast redigerat av bumpe (6 september 2007)

helt galen
388 Inlägg
7 september 2007
Många i den här tråden verkar ha väldigt vettiga åsikter. Jag har själv både häst och bil, och det är långt ifrån alltid jag tycker att det är kul att möta/köra om en annan häst, många hästar är inte så städade i trafiken att det känns bra, men å andra sidan lär de sig aldrig om de inte tränas.

Respekten ska fungera åt både håll, bilisurer ska vara försiktiga och underlätta när de passerar häst samtidigt som vi ryttare måste vara försiktiga, medvetna om vad vi gör, hålla oss till kanten, träna våra hästar vettigt samt använda reflexer så att vi syns i tid!

Varför åka fort när man kan åka brett?

helt galen
388 Inlägg
7 september 2007
carroll skrev:
Master PH skrev:
Bor i närheten av en hästgård som föder upp dressyrhästar och jag har väl inte direkt positiva erfarenheter från dem. Nu har iof herrgården bytt ägare så detta handlar till stor del om de förra ägarna.

exempel.. 

1.

Var ca 16år vid tillfället. Möter ägaren av herrgården i skogen när jag och en polare är ute och kör cross/moppe. Vi står på ganska bra och möter hästen precis efter ett krön. Vi stannar och slår av motorerna varpå vi får en utskällning för hur vi kör och får frågan va vi gör i skogen och "härjar". Kärringen på hästen är väldigt otrevlig men får snabbt svar på tal när kompisen frågar vad i helvete hon gör i HANS skog. Ingen kommentar från kärringen som bara rider vidare....

2.

2 hästar rider i bredd på vägen när jag möter dem med bil. Antar att dom ska vika undan och rida hästarna i led istället, för det är uppenbart att vi inte kan mötas på den smala vägen, 2 hästar vs Dodge Ram Prospector = no good idea. Vi möts, dom stannar och kollar typ på mig som om jag skulle dela på bilen och morpha förbi, slutar med att jag får krypköra förbi halvägs ner i diket med högra hjulparet och dom kollar på mig precis som jag är dum i huvudet.

Kan också tillägga att jag alltid saktar ner när jag möter hästar och kör så sakta/ljudlöst jag kan förbi. Slår på parkeringsljus för att inte blända hästarna i onödan om det är mörkt. Oftast får jag inte ens en nickning eller vink som signalerar tack.

Hur reagerar ni hästägare på sånt här? Är inte ni förbannade över att det finns idioter till hästägare som ger er dåligt rykte?

det måste jag få säga att de är hemskt, men detta låter som exemplariska dressyrryttare.... dom är ju så mycket finare än oss andra...
själv så rider jag aldrig i bredd, eller jo visst gör jag de men inte på den stora vägen exempelvis o jag ser till att vi flyttar oss så vi är i ett led om de kommer en bil.....

Protest! Jag är dressyrryttare, men min häst är ffs tränad på allt, till och med flygplan, lastbil, BÅT som står på tomgång mitt på land, buss i linjetrafik osv. Det där är idiotkärringar!!! Kör över dem! (skämt, men visst fan vill man ha väck dem).

Varför åka fort när man kan åka brett?

905 Inlägg
7 september 2007
Hur är det egentligen om hästen skulle sparka in en billdörr då man passerar räknas det som föraren av bilens fel eller hästryttarens vfel? (kankse redan varit upp missade nån sida)

själövklart sakatar man ner då man möter en häst man vill ju inte göra hästtjejen sur, dom är ofta fina wink

139 Inlägg
7 september 2007
Jadu, växlar ner till 2an och plattan i bott + att du hänger dig på tutan och drar ner rutan och skriker FJORTIS! Eller? lol

Nejdå, bromsar in och tar det varsamt förbi hästen/hästarna för att inte skrämma dom såklart! kan ju bli riktigt otäcka olyckor annars smile
Senast redigerat av Westher (7 september 2007)

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 september 2007
saktar ner till 30 när jag ser en häst. om det är lungt på vägen stannar jag och släpper förbi dom.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Fundersam
126 Inlägg
7 september 2007
Honken_ skrev:
Beror lite på situation. I skogen eller inne i byn om man kommer med cross eller fyrhjuling så stannar jag och stänger av. Men däremot om nån har släpat ut hästen och är ute på större väg så är det bara att blåsa på.

njaaa... blåsa på hoppas jag inte du gör.. det kan vara en unghäst som tränas i trafiken och blåser man på där kan den bli skrämd och oftast får man en trafik rädd häst där.. Och det är inget kul!

Girls don´t like boys, girls like cars and money!

1 436 Inlägg
7 september 2007
Håller dem undan så gör jag det. Annars blir det bara lugn körning halva vägen, och fullstamp precis efter hästen. Men som sagt, håller dem undan så gör jag det med.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Pfffft
906 Inlägg
7 september 2007
200 knyck huvudet ut genom rutan visslandes och skrikandes samtidigt som jag ligger på tutan... höhö.. nej fy fan.. jag vänder hellre än att köra föri ett sånt monster :S

Umadbro?

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
7 september 2007
Tega skrev:
En sak som retar mig är när folk rider på högtrafikerade vägar eller inne i stan.
Finns absolut ingen anledning för hästar att uppehålla sig där. Kan sluta riktigt illa.
Detta har jag sett alldeles för många gånger.

Min flickvän har egen häst och rider ofta, och hon delar denna åsikt med mig.

För att återgå till frågan: Jag tar alltid hänsyn till hästar och ryttare på vägen naturligtvis.

Jo visst kör man förbi lugnt, med avstånd å så....men ja, vad fan har dom där att göra på vägarna egentligen?

En gång Volvo, Alltid Volvo

778 Inlägg
7 september 2007
kör lung hastig hetet med varv stopet i ettan tongue hahahaha

ne skoja jag kör 30km/T då typ tongue

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 september 2007
har läst och skrivit i tråden tidigare men något som jag kan hålla med folk om är.

Man får fan i mig skylla sig själv om man kommer med en häst mitt inne i centrum..då är det dom som är inne hos oss och inte tvärtom..ser jag en som rider mitt i centrum så inte fan lägger jag mig i 20km/h och kryper förbi..dom får skylla sig själva såklart.

Kan tilläggas att jag inte heller gasar fullt men jag kör som vanligt förbi iallafall.

Däremot ute på landsvägar osv så kör man ju självklart förbi lugnt.

Edit, om jag mött någon som nån här skrev uppe tidigare ridandes i bredd hade jag klivit ur bilen och snackat vett med klapp träna..

Respekt går åt båda hållen och inte enbart från förare till ryttare.

Använder man det som finns innanför pannbenet så tar man knappast in en häst i centrum om man inte behöver..vilket man i min stad INTE behöver..

"Liberty of thought is the life of the soul"

83 Inlägg
7 september 2007
Man kan aldrig säga att en häst är trafiksäker!! ALDRIG!!!!! som skrivet, dom är flykt djur.. dom kan vara våra gullegullesnuttepluttar men den instinkten kommer aldrig gå ur dem.. Hästar ska inte vara i stan eller på hårt trafikerade vägar! Ryttare ska visa respekt, mot bilister, och mot hästen! Varför utsätta sig själv och gullegullesnutteplutten för riskerna som finns på vägarna. Visst man kan spy på tråkiga ridvägar och att rida samma väg hela tiden, men vill man rida i en annan skog, -Kör dit hästen i transport!!!
Min kompis red sin 100% trafiksäkra häst på en trafikerad väg, hästen 100% trafiksäker lever inte längre. Hon blev skrämd, börjar skena.. Min kompis hade inte en chans att få stopp på det 100% trafiksäkra stoet som flydde för sitt liv. Blir påkörda av en kille som försöker stanna sin bil... Min kompis skadar ryggen, ligger på sjukhus, får börja sjukgymnastik för att kunna gå igen.. Hästen avlivas på plats.. frambenen är av, hela sidan av buken har öppna sår, blod överallt... killen i bilen, Helt jävla förstörd.. min kompis, förlorade sin häst sin bästa vän. Varför ta risker.. ingen lek det här med hästar... Jag älskar mina hästar, men har enorm respekt för dem, jag vet att jag inte kan kontrollera alla situationer, jag vet att när min gamla häst lägger huvudet på min axel ooch njuter när jag kliar honom på halsen, hans ögon är nästan stängda..Så är han alltid beredd att fly, det är den instinkten som gjorde att dom kunde klara sig från rovdjur i naturen...
Senast redigerat av volvo945a (7 september 2007)

har kontroll

273 Inlägg
7 september 2007
Jag brukar försöka ta hästjävlen med dörren big_smile

*ironi*

nä men kommer man på en landsväg och det dyker upp en sån sak så håller man ju igen lite på gasen och håller avstånd i sidled, måste ju va rädd om bilen.
Senast redigerat av ArizonaEagle (7 september 2007)

83 Inlägg
7 september 2007
För övrigt är jag så less på hur ridsporten har utvecklats.. Iafl bland tävlingsryttare... Ser hästar i hagarna solen skiner det kanske regnade lite när dom släpptes ut på morgonen, men klockan 12 skiner solen 25grader varmt i solen.. hästen står där med sitt fina täcke.. Hade jag då stått med jacka på mig hade jag dött.. men hästar klagar aldrig dom lider i det tysta.. Dom accepterar att små tjejer/killar och vuxna drar dem i munnen, tar i från dem allt som va naturligt för dom.. Låser in dem i boxar om nätterna, slår på skor på deras hovar, sadlar dem, ger dem massa kraftfoder istället för grovfoder, tar ut dem i trafiken.. listan är lång. Menar inte att alla hästmänniskor är dumma i huvudet det finns massor med folk som är sååå himla bra med sina hästar men det finns dubbelt så många som inte borde ha häst.. nu håller jag mig inte till tråden... bara va tvungen o skriva d här...
Senast redigerat av volvo945a (7 september 2007)

har kontroll

174 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Volvotjej84 skrev:
Protest! Jag är dressyrryttare, men min häst är ffs tränad på allt, till och med flygplan, lastbil, BÅT som står på tomgång mitt på land, buss i linjetrafik osv. Det där är idiotkärringar!!! Kör över dem! (skämt, men visst fan vill man ha väck dem).

då måste jag få säga de att de finns alltid udantag som bekräftar regeln o du är säkert ett av dom!!!! wink

Skogs Arbetare
413 Inlägg
7 september 2007
tjejen har häst och själv på tävlingsnivå, man kan ju säga att dom flesta som skrivit i detta inlägg verkar antingen puntade, skryter, ska verka macho eller rent utav dumma i huvet....

Go For It!!

174 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
volvo945a skrev:
Man kan aldrig säga att en häst är trafiksäker!! ALDRIG!!!!! som skrivet, dom är flykt djur.. dom kan vara våra gullegullesnuttepluttar men den instinkten kommer aldrig gå ur dem.. Hästar ska inte vara i stan eller på hårt trafikerade vägar! Ryttare ska visa respekt, mot bilister, och mot hästen! Varför utsätta sig själv och gullegullesnutteplutten för riskerna som finns på vägarna. Visst man kan spy på tråkiga ridvägar och att rida samma väg hela tiden, men vill man rida i en annan skog, -Kör dit hästen i transport!!!
Min kompis red sin 100% trafiksäkra häst på en trafikerad väg, hästen 100% trafiksäker lever inte längre. Hon blev skrämd, börjar skena.. Min kompis hade inte en chans att få stopp på det 100% trafiksäkra stoet som flydde för sitt liv. Blir påkörda av en kille som försöker stanna sin bil... Min kompis skadar ryggen, ligger på sjukhus, får börja sjukgymnastik för att kunna gå igen.. Hästen avlivas på plats.. frambenen är av, hela sidan av buken har öppna sår, blod överallt... killen i bilen, Helt jävla förstörd.. min kompis, förlorade sin häst sin bästa vän. Varför ta risker.. ingen lek det här med hästar... Jag älskar mina hästar, men har enorm respekt för dem, jag vet att jag inte kan kontrollera alla situationer, jag vet att när min gamla häst lägger huvudet på min axel ooch njuter när jag kliar honom på halsen, hans ögon är nästan stängda..Så är han alltid beredd att fly, det är den instinkten som gjorde att dom kunde klara sig från rovdjur i naturen...

så som jag har de i mitt stall så kan jag bara rida ut åt ett håll, o de är det hållet så vägen måste korsas/ridas en liten bit på.
dom har nämligen plöjt upp min åker som jag red väldigt mycket på...

red en liten bit på denna väg samma dag som jag gjorde att jag skapade denna tråd pga att jag blev omkörd av rent ut sagt idioter.... dom kunde inte sänka farten o kunde knappt flytta sig nåt i sidled... då fick jag den iden.... o uppenbarligen så kan de ju inte vara nån från den vägen som har sin bil här på garaget... wink

174 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Tompa_Vax skrev:
tjejen har häst och själv på tävlingsnivå, man kan ju säga att dom flesta som skrivit i detta inlägg verkar antingen puntade, skryter, ska verka macho eller rent utav dumma i huvet....

va????
okej, nu är de väl jag som är "dum i huvet"

Sök