Några Jägare på garaget?

blacken
6 september 2007 ·

Brink88 skrev:
Jagar gör man på många sätt, det är en hobby som alla andra en del har sina bilar som hobby andra har jakten som hobby. Och som något skrivit tidigare. Hade inte det bedrivits älgjakt så hade desto fler bilar varit jägarna med personskador som följd. Det finns inget mer avkopplande än att komma ut i skogen en tidig höstmorgon och sätta sig, göra en liten brasa och bara vänta och njuta av tystnaden. Och de flesta jagar för att få del av köttet som är mycket mycket finare än vad som säljs i affärerna.
Jag förstår mig inte på dom som är emot jakt bara...

Att ta jakten som en hobby är ha fel attityd till det hela. För det är ju ändå en form av avrättning man utövar. Argumentet att det blir mera trafikskador ifall älgjakten inte hade bedrivits, kan man ta med en stor nypa salt. Om folk som är ute och kör tog det lite lugnare skulle problemet inte vara så stort.

Senast redigerat av blacken (6 september 2007)

_Wallis_
6 september 2007 · 4 506 Inlägg

Började med jägarexamens kursen i måndags big_smile

Kan du andas kan du dö.
Brink88 President över Brinkland
6 september 2007 · 465 Inlägg

blacken skrev:

Brink88 skrev:
Jagar gör man på många sätt, det är en hobby som alla andra en del har sina bilar som hobby andra har jakten som hobby. Och som något skrivit tidigare. Hade inte det bedrivits älgjakt så hade desto fler bilar varit jägarna med personskador som följd. Det finns inget mer avkopplande än att komma ut i skogen en tidig höstmorgon och sätta sig, göra en liten brasa och bara vänta och njuta av tystnaden. Och de flesta jagar för att få del av köttet som är mycket mycket finare än vad som säljs i affärerna.
Jag förstår mig inte på dom som är emot jakt bara...

Att ta jakten som en hobby är ha fel attityd till det hela. För det är ju ändå en form av avrättning man utövar. Argumentet att det blir mera trafikskador ifall älgjakten inte hade bedrivits, kan man ta med en stor nypa salt. Om folk som är ute och kör tog det lite lugnare skulle problemet inte vara så stort.

Ja kanske det men, jakten är mest till för att det inte ska bli allt för stora skador på skogen, när djuren betar på plantor och sånt, det ger jävligt stora skador på skogen!

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Overmann
6 september 2007 · 167 Inlägg

Att jaga hade inte funkat som hobby för mig.
Jag dödar helst inte djur även om det har hänt ett par gånger och jag inte har några problem med att göra det om jag måste.

Men jag skulle inte kunna klaga på någon som har det som hobby. Min hobby går trots allt ut på att smälta polarisarna, få öknar att växa och göra redan rika oljebaroner i mellanöstern med tveksam människosyn ännu rikare.

Tvivlar inte en sekund på att jakten behövs om vi vill att naturen runtomkring oss skall se ut som den gör idag. Men man kan givetvis diskutera om man vill det.

BMW 635 CSi (1987)
Beeveel
6 september 2007 · 312 Inlägg

funderar på att ta jägar examen sen när jag blir äldre .. skjuter just nu lerduvor.

och den här tråden skulle väll andå va till för oss som va jakt intresserade? LR ???
ni som INTE gillar jakt behöver väl inte skriva... o det handlar inte alls bara om att skjuta skjuta skjuta... en kompis till mej följde med sin farsa ut på ett pass en gång... gissa vad det kom ! en lokatt asså yikes det e sånt man vill se djur o natur ffs! det handlar om att vara i naturen .. om man sen får med sen nått hem .. så tycker iaf jag att det e okej , bara man håller jakten på en lagom nivå .   

så nu har ni hört min åsikt iaf.. vissa kommer hata mig andra kanske kommer tycka jag har rätt , men det e iaf vad jag tycker ^^ smile

mvh / beeveel

Senast redigerat av Beeveel (6 september 2007)

Life is what you make it. And if you don't make it who's gonna make it for you?
fredda_king Fotograf
6 september 2007 · 1 319 Inlägg

Overmann skrev:

Android skrev:
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på. Skulle väl vara om de frivilligt ställde sig med halsen lägligt placerad i en guillotin. Pang-chock-död hinner aldrig bli särskilt traumatiskt för djuret. Skadeskjutningar ser jag isf som det största problemet men det är väl inte särskilt vanligt? (förutom när det gällde björnar som man tyvärr läste om i tidningen idag)

vad var det du läste då?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
fredda_king Fotograf
6 september 2007 · 1 319 Inlägg

tycker det är så kul att läsa om jakt från folk som alldrig har varit utan för stml och stora städer:) neröver där det bara finns råddjur:) mot för en annan som har både varg och björn som går inne i byn här hemma. ingen som har sina djur ute eller nå längre. samma vad gäller rovfåglar så vart en hundtagen i granbyn förraåret då den var i hundgård. klart som fan att man kan skjuta djur. pappa och en bekand har då jagat björn iveckan hitils 3st björnar fälda:)  sen till slut måste jag fråga vad äter man för kött om det inte kommer från nått djur som har levat var en som skrev tidigare.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Overmann
6 september 2007 · 167 Inlägg

fredda_king skrev:

Overmann skrev:

Android skrev:
Anser fortfarande inte att det är några egentliga argument då man kan stå i skogen utan bössa och (troligtvis) lösa beståndet på andra sätt...

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på. Skulle väl vara om de frivilligt ställde sig med halsen lägligt placerad i en guillotin. Pang-chock-död hinner aldrig bli särskilt traumatiskt för djuret. Skadeskjutningar ser jag isf som det största problemet men det är väl inte särskilt vanligt? (förutom när det gällde björnar som man tyvärr läste om i tidningen idag)

vad var det du läste då?

Stod något i stil med att bara 10 av 14 skjutna björnar hittas i gävleborgs län (minns inte exakt men det var något i den storleksordningen). Var mkt skadeskjutning på ett flertal ställen.

BMW 635 CSi (1987)
blacken
6 september 2007 ·

Brink88 skrev:

blacken skrev:

Brink88 skrev:
Jagar gör man på många sätt, det är en hobby som alla andra en del har sina bilar som hobby andra har jakten som hobby. Och som något skrivit tidigare. Hade inte det bedrivits älgjakt så hade desto fler bilar varit jägarna med personskador som följd. Det finns inget mer avkopplande än att komma ut i skogen en tidig höstmorgon och sätta sig, göra en liten brasa och bara vänta och njuta av tystnaden. Och de flesta jagar för att få del av köttet som är mycket mycket finare än vad som säljs i affärerna.
Jag förstår mig inte på dom som är emot jakt bara...

Att ta jakten som en hobby är ha fel attityd till det hela. För det är ju ändå en form av avrättning man utövar. Argumentet att det blir mera trafikskador ifall älgjakten inte hade bedrivits, kan man ta med en stor nypa salt. Om folk som är ute och kör tog det lite lugnare skulle problemet inte vara så stort.

Ja kanske det men, jakten är mest till för att det inte ska bli allt för stora skador på skogen, när djuren betar på plantor och sånt, det ger jävligt stora skador på skogen!

Det problemet har vi själva köpt på oss.

Senast redigerat av blacken (6 september 2007)

fredda_king Fotograf
6 september 2007 · 1 319 Inlägg

Overmann skrev:

fredda_king skrev:

Overmann skrev:

Vet inte om det finns några så mkt humanare sätt att lösa det på. Skulle väl vara om de frivilligt ställde sig med halsen lägligt placerad i en guillotin. Pang-chock-död hinner aldrig bli särskilt traumatiskt för djuret. Skadeskjutningar ser jag isf som det största problemet men det är väl inte särskilt vanligt? (förutom när det gällde björnar som man tyvärr läste om i tidningen idag)

vad var det du läste då?

Stod något i stil med att bara 10 av 14 skjutna björnar hittas i gävleborgs län (minns inte exakt men det var något i den storleksordningen). Var mkt skadeskjutning på ett flertal ställen.

okej... kompisen vart björnriven förraveckan tänkte om det var nått om det som stog..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Hagelind
6 september 2007 · 177 Inlägg

fredda_king skrev:
tycker det är så kul att läsa om jakt från folk som alldrig har varit utan för stml och stora städer:) neröver där det bara finns råddjur:) mot för en annan som har både varg och björn som går inne i byn här hemma. ingen som har sina djur ute eller nå längre. samma vad gäller rovfåglar så vart en hundtagen i granbyn förraåret då den var i hundgård. klart som fan att man kan skjuta djur. pappa och en bekand har då jagat björn iveckan hitils 3st björnar fälda:)  sen till slut måste jag fråga vad äter man för kött om det inte kommer från nått djur som har levat var en som skrev tidigare.

Haha Rådjuren som finns söder över jo mkt vanligare i södra sverige men nog fan har vi oxå rådjur som springer runt knutarna då och då...  lite OT men jo det är sant som du säger o det är skönt o vara i skogen o göra en brasa o lite sånt. Ett stort + till alla oss jägare ska ta jägarexamen i år när den kursen börjar här uppe i Haparanda.

Fredrik.Gustavsson
6 september 2007 · 2 123 Inlägg

Kan man få klassas som jägare om man dricker jäger ?
Nej, jag är inte jägare men kan tänka mig att det är skönt att vandra i naturen och kolla på djur i sin naturliga miljö, men att skjuta är jag inte så mycket för. Möjligen att skjuta kolvar, det kan säkert vara kul : )

v8rickard Gammelbilsnörd
7 september 2007 · 450 Inlägg

Jag har inte ngt emot folk som inte gillar det jag gör eller vad jag tycker men då skall man bannemej hålla sig te sina principer.
För jag hoppas verkligen att ni som klankar ner på jakten/jaktintresset inte själv går o norpar kött i ICA affären??? Vet ni hur slakt av kyklingar i Sverige går till? Djuren åker på ett transportband hängandes uppochned för att sedan få sitt huvud avskuret av en vass klinga.

Bubbaman Byfåne
7 september 2007 · 368 Inlägg

Jägare här med. Har dock inte blivit så mycket jakt dom senaste åren. Gick mest med hund under rådjursjakten och jag har inte riktigt fastnat för Vildsvinsjakten. Får se hur det ser ut med jobbet i år, skulle vara kul att komma ut lite i skogen igen.

Planen på att köpa hund finns också. Nån annan som sitter med jakthundarplaner?

Koffert
7 september 2007 · 3 Inlägg

Fallskärmsjägare..

Toyota Hilux 3.0l "Worktruck" (2010)
hedley Saaboholic
7 september 2007 · 3 129 Inlägg

Journath skrev:

hedley skrev:
man ska inte jaga om det inte är för föda, finns då ingen anledning till det, bara för att stärka sitt ego? och sen går man jägare och klagar över att det kommer fram björn och varg och att dessa också ska skjutas? men va fan tänker man med, dom spiller ju ut rester över vilt de dumma asen, klart som fan att rovdjuren passar på då liksom.

Skulle jag få höra om en jägare som sköt ex varg skulle den jägaren vara en död jägare.

Tycker allt är överdimensionerat och orealistiskt när man ser till snacket och attityden mot naturen osv.

Det är okej att jaga för att det behövs men inte för att man känner för att skjuta lite då kan man gå till en bana istället.

Inga på hopp tack.. Du bor garanterat i en stad och inte på landsbyggden i norrland där det finns varg och björn vid hus knuten.

jag bor i en stad..men hela min släkt bor i norrland på landsbygden, så jag vet mycket väl vad jag pratar om. min farsa, min farmor, farfar kusiner etc alla där uppifrån..har vart där MÅNGA gånger och hyffsat länge.

Man ger fan i vilt som björn och varg. Finns nåt som heter fridlyst men det verkar många glömt.

Den här på garaget som har skjutit en varg träffar jag gärna personligen irl för en riktig diskussion istället för att gömma mig bakom en burk. Dock inte rekomenderat p.ga starkt hat xD

/Bevara det sanna vildlivet i sverige istället för gnälliga fjollor som skiter ner sig och springer efter bössan så snart dom ser rovdjur.

Senast redigerat av hedley (7 september 2007)

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
7 september 2007 · 3 129 Inlägg

fredda_king skrev:

Overmann skrev:

fredda_king skrev:

vad var det du läste då?

Stod något i stil med att bara 10 av 14 skjutna björnar hittas i gävleborgs län (minns inte exakt men det var något i den storleksordningen). Var mkt skadeskjutning på ett flertal ställen.

okej... kompisen vart björnriven förraveckan tänkte om det var nått om det som stog..

hur lyckades han bli riven av en björn..?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Journath Jägare
7 september 2007 · 172 Inlägg

Björnar är farliga djur och kan bli aggresiva om dom känner sig trängda. även oproveserat kan dom atackera. Då kanske du kan förstå att bo i jämtland och barn gör att man inte är så försjust i björn.

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
bjompa
7 september 2007 ·

hedley skrev:

Journath skrev:

hedley skrev:
man ska inte jaga om det inte är för föda, finns då ingen anledning till det, bara för att stärka sitt ego? och sen går man jägare och klagar över att det kommer fram björn och varg och att dessa också ska skjutas? men va fan tänker man med, dom spiller ju ut rester över vilt de dumma asen, klart som fan att rovdjuren passar på då liksom.

Skulle jag få höra om en jägare som sköt ex varg skulle den jägaren vara en död jägare.

Tycker allt är överdimensionerat och orealistiskt när man ser till snacket och attityden mot naturen osv.

Det är okej att jaga för att det behövs men inte för att man känner för att skjuta lite då kan man gå till en bana istället.

Inga på hopp tack.. Du bor garanterat i en stad och inte på landsbyggden i norrland där det finns varg och björn vid hus knuten.

jag bor i en stad..men hela min släkt bor i norrland på landsbygden, så jag vet mycket väl vad jag pratar om. min farsa, min farmor, farfar kusiner etc alla där uppifrån..har vart där MÅNGA gånger och hyffsat länge.

Man ger fan i vilt som björn och varg. Finns nåt som heter fridlyst men det verkar många glömt.

Den här på garaget som har skjutit en varg träffar jag gärna personligen irl för en riktig diskussion istället för att gömma mig bakom en burk. Dock inte rekomenderat p.ga starkt hat xD

/Bevara det sanna vildlivet i sverige istället för gnälliga fjollor som skiter ner sig och springer efter bössan så snart dom ser rovdjur.

håller me dej helt å hållet...

en annan sak är ju att många tycker man ska skjuta björn, varg å lodjur för att dom river eller har ihjäl tamdjur å även råddjur..

tycker man så, så borde man även tycka att man ska skjuta ihjäl bilister som kör ihjäl djur efter vägarna, då bilarna har hjäl mer djur än någon annan.

wink

Overmann
7 september 2007 · 167 Inlägg

Journath skrev:
Björnar är farliga djur och kan bli aggresiva om dom känner sig trängda. även oproveserat kan dom atackera. Då kanske du kan förstå att bo i jämtland och barn gör att man inte är så försjust i björn.

Jag är förvisso en dum sta'bo (även om jag bott på landet i skåne, så räknas det nog inte med norrländska mått mätt) men jag kan tycka att man får acceptera ett viltbestånd, då även stora rovdjur, om man bosätter sig i naturen. Är såklart lätt för mig att tycka en massa om att det är fint att kunna se björn och varg i det vilda utan att behöva ta konsekvenserna men jag är genrellt sett för mångfald. Media kanske blundar för problemet men jag kan inte dra mig tillminnes att jag ser många, om ens några , rapporter om barn som blivit attakerade av björn eller varg varje år.

Senast redigerat av Overmann (7 september 2007)

BMW 635 CSi (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang