3985
Sök

HJÄLP någonting drar ström Audi A4

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder så drar någonting ström men jag kan fan inte förstå vad det kan vara ? knappast att man vågar använda denna bilen om man ska åka någonstans och stå några nätter..fan vad irriterande alltså..rättså nytt batteri ca1år kan det vara något slags fabrikationsfel på batteriet ? :S eller är det stereon som bara serut att vara avstängd men ligger å drar ändå ?

Mvh Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Student
232 Inlägg
5 september 2007
det är inte så att du kopplat slutsteget så de aldrig sätnger av sig?

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Nja det är ju kopplat ,+ ,- , och remote, alltså så släcks stegets lampor ihop med stereon, men nånting tar ström :S helt kass detta hmm

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
5 september 2007
kan vara glapp på din remote-sladd...Hade samma problem som du beskriver på gamla bilen.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

21 761 Inlägg
5 september 2007
tsdi skrev:
Som rubriken lyder så drar någonting ström men jag kan fan inte förstå vad det kan vara ? knappast att man vågar använda denna bilen om man ska åka någonstans och stå några nätter..fan vad irriterande alltså..rättså nytt batteri ca1år kan det vara något slags fabrikationsfel på batteriet ? :S eller är det stereon som bara serut att vara avstängd men ligger å drar ändå ?

Mvh Emil

Ta loss pluskabeln på batteriet, ta fram multimetern och ställ den i läge för strömmätning (10A eller 20A). Mät mellan batteripol och pluskabelskon om det drar ström när allting är avstängt, glöm inte bort att stänga av eventuella lampor i kupen eller bagage/motorrum.

Om det visar mindre än 1A så kan du välja ett mindre mätområde och mäta igen. Jag vet inte hur många mA din bil ska dra som högst, men bilar med tex larm borde inte dra mer än 50mA i viloström enligt vad jag har förstått. Då borde ju en bil utan larm dra mindre viloström tycker jag.

Visar det att strömmen är högre än tex 50mA så går du vidare till säkringsdosan och tar ur en säkring i taget för att se om tjuvströmmen försvinner.

Är du osäker på ditt batteri så kan du väl enklast testa ett annat istället, förutsatt att det inte finns tjuvström någonstans förstås. I så fall är det meningslöst att ta ett annat batteri. wink

Har du en vanlig bilverkstad eller bilelektrisk verkstad i närheten så kan de nog testa ditt batteri antagligen, de borde ha utrustning för det.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
tsdi skrev:

Mvh Emil

Ta loss pluskabeln på batteriet, ta fram multimetern och ställ den i läge för strömmätning (10A eller 20A). Mät mellan batteripol och pluskabelskon om det drar ström när allting är avstängt, glöm inte bort att stänga av eventuella lampor i kupen eller bagage/motorrum.

Om det visar mindre än 1A så kan du välja ett mindre mätområde och mäta igen. Jag vet inte hur många mA din bil ska dra som högst, men bilar med tex larm borde inte dra mer än 50mA i viloström enligt vad jag har förstått. Då borde ju en bil utan larm dra mindre viloström tycker jag.

Visar det att strömmen är högre än tex 50mA så går du vidare till säkringsdosan och tar ur en säkring i taget för att se om tjuvströmmen försvinner.

Är du osäker på ditt batteri så kan du väl enklast testa ett annat istället, förutsatt att det inte finns tjuvström någonstans förstås. I så fall är det meningslöst att ta ett annat batteri. wink

Har du en vanlig bilverkstad eller bilelektrisk verkstad i närheten så kan de nog testa ditt batteri antagligen, de borde ha utrustning för det.

Tack för ett MYCKET bra svar !

Ska kolla detdär.

En annan sak slog mig, att jag har ett såntdär sketet 4kanaligt gas steg, och det är 16kvadrats kabel vilket är typ det dubbla steget är gjort för, så kablen spretar lite, kan det vara så att en liten flisa från plusen ligger emot höljet som borde vara minus ? och att det på så sätt drar ström ?=

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 september 2007
de kan de vara

21 761 Inlägg
5 september 2007
Håller med, låter inte alls omöjligt. Sånt bör man akta sig för.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Okej tackar ! ska kolla detta under veckan,
Mvh Emil

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2007
När du kollat allt och provat att dra ut säkringar så är nästa steg canbus fel, styrdonen somnar aldrig utan ligger och väntar å ett kommando...

Egenföretagare
2 496 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Okej ! mycket värdefulla svar ! ska kolla allt i helgen om jag hinner, Mvh Emil Edman

Sök