4402
Sök

fick lite hjälp förr om billjud och tänkte att kanske nån här vill veta mer så detta kanske hjälper!!

1 142 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Huvudenhet, benämns ofta som stereo, kan va en cd spelare, mp3 spelar osv.

Slutsteg Inget annat än just ett slutsteg, dvs det sista steget i en förstärkare. En vanlig hemma förstärkare består alltid av minst 2 steg, försteg (förförstärkare) och slutsteg (Kraftförstärkare). Ett slutsteg förstärker effekten som man får via lågnivå kablarna från stereon, och man kan helt enkelt spela högre, få bättre ljud osv. Enkelt sagt kan man säga att försteget driver slutsteget, som i sin tur driver högtalarna.

Lågnivå Precis som det låter. På en bilstereo så plockas lågnivå utgången ut mellan försteg och slutsteg. På så vis så slipper man få med störningar som kan komma via stereons inbyggda slutsteg. Alltså är det förstegets signal man plockar ut, och matar ett annat slutsteg med.

Högtalare tja, de flesta vet ju vad en högtalare är. Finns dock i huvudsak i 3delar. Bas, mallanregister och diskant. De olika högtalarna presterar olika ljud. Man brukar säga att en människa hör mellan ca 20-20 000Hz (Ljudsvängningar). 20Hz är en baston och 20 000Hz (20KHz) är en diskant ton.

Man strävar mot att dela upp de olika högtalarna så att alla ljud hörs bra. Tex så kan man ha basen att spela från 20-125Hz, Mellanregistret från 126Hz till 8000Hz, och diskanten från 8001Hz till 20 000Hz.

Har man bara en bas och en diskant, ja då får man kolla upp så att högtalarna går på rätt frekvenser, tex bas 20Hz- 5000Hz och diskant 5001Hz- 20000Hz.

Normalt sett så kan man säga att en diskant lätt tar skada av en baston, medans en bas tåler lite bättre att få en diskant ton, även om detta inte är särksilt optimalt. För att förhindra att diskanten blir försedd med bastoner och tvärtom, så använder man ett såkallat delningsfilter. Ett delningsfilter filtrerar ljudet, och delar upp det till rätt högtalare, så att bas får bas, diskant får diskant, och mellanregister får mellanregister.

Det finns även högtalare som spelar alla toner, ofta är dessa en bas och en diskant som är ihopa byggda, eller så är det en spelciallösning där en högtalare spelar allt. Dessa "budget" lösningar återfinns ofta i apparater där ljudkvaliteten inte är extremt noga, tex klockradios, komradio apparater mm.

Kablar, Det gäller att skilja på kablar och kablar. Det finns i huvudsak 2 sorts kablar, signalkablar och kraftkablar. Strömkabeln som du drar till ditt slutsteg är en kraftkabel, just för att det går elkraft i den. Signalkabel är tex högtalarkabeln, kabeln mellan stereon och slutsteget (lågnivåkabeln). För att ytterligare göra det invecklat så finns det 2 typer av signalkabel, skärmad och oskärmad. En oskärmad ser ut som en vanlig elsladd med 2st ledare och används till tex. högtalaren. En skärmad kabel använder man där man vill undvika störningar, som tex på lågnivån.Den är då försedd med en såkallad skärmstrumpa runt sina ledare. Skärmstrumpan i sin tur är kopplad till jord i varje ände. Anledningen till detta är att tex. en lågnivåkabel, i ena änden har du en stereo som skickar ut en signal, och i andra änden har du ett slutsteg som tar emot en signal. Får man då in en störning från tex en mobiltelefon, bilens elsystem eller liknande, så kommer slutsteget att ta emot denna störning och spela upp den i högtalarna. Har man då en skärmad kabel så ligger sen sk. skärmstrumpan som en "slang" runt den/de vanliga kablarna, och den funkar då som en sköld mot signalerna som stör.

Givetvis finns det andra typer av kablar med, tex fiberoptiska o sånt, men det går jag inte in på här, då det mkt sällan berör bilstereo.

Bra att veta, generellt sett så kan man bara riktningsbestämma mellanregister och diskant. därför räcker det att man har en bas tex. För man kan ändå inte höra varifrån låga toner (bas) kommer ifrån. Därför körs basen ofta i mono.

Mono/Stereo, Stereo, du har höger och vänster sida, du kan höra en person sjunga på vänster sida, och en annan på höger sidam samtidigt som du hör musiken i båda högtalarna. Mono, då har du en eller flera högtalare, men ljudet ur högtalarna är identiskt. Det skiljer alltså inte på höger och vänster.

Watt på högtalare, slutsteg mm., ofta ett mkt bra försäljningsargument. (detta steget är på 1000watt) mm. Det är alltså effekten som går ut till högtalarn, och effekten som högtalan kan tåla innan den går sönder. Problemet här är att alla är inte ärliga. Det finns "äkta" watt och "skrytwatt". Ärliga watt mäts upp i normen DIN eller RMS, i princip allt annat är "skrytwatt", tex MPO, PMPO, RMS peak.

DIN och RMS är hur många watt ett steg kan lämna eller hur mkt en högtalare kan tåla utan att det låter illa. När man tex spelar fullt järn på sin klockradio hemma, så skorrar det och låter förjävligt. Det kallas distortion eller THD (Total Harmonisk Distortion), distortion är ett finare ord för störning. Så ett steg på tex 100W RMS lämnar verkligen 100W utan att det låter illa. Värre är det med mindre nogräknade fabrikanter, ta som ett exempel, jag har köpt ett slutsteg som heter Ullared 5000, som lämnade 1000Watt och kostade 599kr, troligt? nej knappast. Watt kostar pengar, ja, det är sant, så jävligt är det tyvärr. Visst, steget lämnar kanske 1000Watt, men då kanske det är 1000W PMPO. PMPO betyder Peak Music POwer, och är alltså den effekt man kan pressa steget att lämna under 0,5mS. Sen att det under den halva sekunden låter värre än när grannens katt parar sig med ett elstänsel skiter tillverkarn i. De har märkt steget med 1000W för att 1000W låter betydligt häftigare än kanske 150W som steget kanske lämnar RMS. Och tyvärr så går folk på detta. En vanlig svensson tänker kanske "Watt som watt"

Verkningsgrad, nu ska vi se om vi kan förvirra riktigt. Verkningsgrad är ett begrepp om hur "effektiv" tex. en högtalare är. Verkningsgraden mäts ofta i dB och en ökning med 3dB är en fördubblning. Om man kollar på specifikationerna på en högtalare så brukar verkningsgraden stå. På en bas för typ 300spänn så är verkningsgraden kanske 89dB och på en för 500spänn så är den kanske 92dB, och ja, det är så att den för 500spänn låter dubbelt så mkt som den för 300kr. Verkningsgrad kan man se på slutsteg med, men då mäts det i procent, och det man mäter är hur mkt av den tillförda effekten som blir ljud. Låt oss säga att ett slutsteg har 60% verkningsgrad, då blir 60% ljudsignaler till högtalarn ch 40% blir värme, ljus eller nåt annat.

En intressant sak är att om man mäter på ett proffessionellt ljudsystem i en bil, så är det bara ca 1-2% som når dina öron. så om du tillför låt oss säga 1000watt till hela din anlänning, så är det bara ca 10-20watt som når dina öron i form av ljud. Resten blir till värme i kablar, ljus i displayer, rörelse i form av vibrerande nummerplåtar mm.

Sist men inte minst. Har sagt det innan, och säger det igen. Bra och högt ljud kostar pengar. Hellre en bas för 900kr än 3st för 300kr styck.

Hoppas jag redde ut begreppen för dig mer än jag kanske krånglade till dem.

Ja får se om ni lärt er någe nuda!!!!

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
6 september 2007
Måste bara säga: Klockrent för en "Mc Newburger" som mig:P Har lärt mig en massa på detta underbara inlägg. TACK!!!!!! fortsätt gärna med detta.

du kanske har toppkoll på va man ska skaffa för billjud i en 200sx 213? altså specifika märken osv. Hade tänkt mig 4 mellanregister; 6,5:or, 8:or eller 6x9:or. kanske diskanter, får se. sen en eller två basar vora bra också. sedan en pioneer huvudenhet (4 eller 6 kanaler? vet inte vad som är lämpligt), sen antagligen något slutsteg och alternativt ett monoblock för basen/basarna om nu det är nödvändigt. sen dessutom en strömkondensator så inte framlyktorna och restrerande blir ett ofrivilligt disko:P Behöver väl ett delingsfilter också, annars blir det trubbel med diskanterna har jag nu lärt mig:D

Ableton Live

772 Inlägg
6 september 2007
kanon bra inlägg.. har inte sysslat så mkt med ljud just för att det finns så mkt som jag inte vet om det.. smile

och en katt som parar sig med grannens elstängsel.. haha.. låter illa.. big_smile
Senast redigerat av PoulZen (6 september 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
296 Inlägg
6 september 2007
denna sida är grymt bra finns nästan allt där   www.bilstereoipraktiken.se

1 142 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Tokyo-drift skrev:
Måste bara säga: Klockrent för en "Mc Newburger" som mig:P Har lärt mig en massa på detta underbara inlägg. TACK!!!!!! fortsätt gärna med detta.

du kanske har toppkoll på va man ska skaffa för billjud i en 200sx 213? altså specifika märken osv. Hade tänkt mig 4 mellanregister; 6,5:or, 8:or eller 6x9:or. kanske diskanter, får se. sen en eller två basar vora bra också. sedan en pioneer huvudenhet (4 eller 6 kanaler? vet inte vad som är lämpligt), sen antagligen något slutsteg och alternativt ett monoblock för basen/basarna om nu det är nödvändigt. sen dessutom en strömkondensator så inte framlyktorna och restrerande blir ett ofrivilligt disko:P Behöver väl ett delingsfilter också, annars blir det trubbel med diskanterna har jag nu lärt mig:D

Har inte en aning men ja tror de skulle bli bra ljud iallafall eftersom du har sne bakruta så borde ljudet om ja inte har fel studsa in i bilen.....Ja är inte så jäkla high på ljud själv ändå man kan ju men inte mkke alls

Sök