4402
Sök

skulle vilja veta om det är nån som har erfarenhet av vega 15" eller proson 10" funderar nu på zachry BX-P12 också¨

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
hejsan... sitter och kollar runt på lite basar osv, och tänkte höra mig för lite

är det nån som har erfarenhet av denna vega 15" och vet hur dom låter osv?!
http://www.stockholmsdelen.se/mobilefid … p;Itemid=1

tänkte ev ha en sån i skuffen, eller bygga 4st 10" proson basar, alltså proson tiorna som finns på den här sidan http://www.fynda.se/

jag vet att cerwin vega är riktigt bra grejjer, har haft en vega 15" förut som lät så in i helvete men nu så har jag ingen erfarenhet av just dem där HED serien, och det är den jag undrar om nu smile

så vad tror ni låter bäst, 1st cerwin vega 15"  eller 4st proson basar?!?  det rör sig om ungefär samma pengar så att, och steg har jag som klarar av vegan och proson basarna så oroa er inte för det! smile

tack på förhand smile
Senast redigerat av _Glenne_ (13 september 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

3 149 Inlägg
10 september 2007
Är säker på att Vega 15 håller längre än 4 proson när man spelar rejält och använder prylarna iaf.

514 Inlägg
10 september 2007
Har kört med Vega bas(ar) förr. Spelar väldigt bra faktiskt för att vara 15" som vanligt så är det ju viktigt med en riktigt byggd låda osv.

Edit: Är gamla "Vega" serien på basar jag hade oxå. Men kan inte tänka mig att dessa ska vara nå sämre smile
Senast redigerat av Ormfn (10 september 2007)

old volkswagens never die they just get lower

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
joo det tror jag med faktiskt eftersom vega är riktiga grejjer smile skulle igentligen vilja ha dubbla vega 15" men tror inte jag har råd med det smile får se senare om man köper ljud eller om man köper nått annat roligt för pengarna, men det som är aktullt nu är ju att få lite info om dessa 2 olika basar smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Ormfn skrev:
Har kört med Vega bas(ar) förr. Spelar väldigt bra faktiskt för att vara 15" som vanligt så är det ju viktigt med en riktigt byggd låda osv.

Edit: Är gamla "Vega" serien på basar jag hade oxå. Men kan inte tänka mig att dessa ska vara nå sämre smile

näe hade också den äldre vega 15"... vegaline hette den va? hmm jaa den med röd dubble upphägning på, den lät bra som fasen faktiskt, fick taket att fladdra friskt iaf tongue

21 761 Inlägg
10 september 2007
Vegaline 154 antagligen. Fanns i 8 Ohm också, hette 158.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vegaline 154 antagligen. Fanns i 8 Ohm också, hette 158.

jaa så hette den, lät ruggigt bra om man skickade på den mkt effekt smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
föresten, om...låt oss säga att jag funderar på att köpa 2st sånna där vega 15", hur stor behöver lådan vara då?? för jag förmodar att den blir rätt stor och det kan bli knivigt att få ner den i scorpan eller?? smile

2 911 Inlägg
11 september 2007
Vega tycker jag inte är vad det var för 10 år sedan, men funkar nog.

För 2st 15"? ptja, räkna med 200-250 liter om de ska låta någorlunda bra, beror lite på spec. på basarna också.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
okej, själv är man ju ingen höjdare på att räkna ut lådor osv, men en 200-250liter kan ju alldrig få plats i scorpan? 

näe har ju haft några äldre vegor och dom har låtit bra, en vegaline 15" och en vegaline 8" har man haft, och dom har jag varit impad av må jag säga smile

2 911 Inlägg
11 september 2007
~200 liter kan jämföras med t.ex. 64 x 95 x 40 cm, så får du ett hum om hur stort det är.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
hmm var alltså inte så farligt stort som jag trodde endå då, kanske går att få ner i scorpan endå smile

Tomten
1 065 Inlägg
Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
hehe jaa men då blir det ju så lita plats i bilen tongue  näe baksätet vill jag nog ha kvar tongue

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
~200 liter kan jämföras med t.ex. 64 x 95 x 40 cm, så får du ett hum om hur stort det är.

jag var ut och mätte lite i skuffen nyss, och med dom där måtten så är det inga problem att få in lådan i skuffen... kanske till och med går att bygga större låda... eftersom du sa att det borde vara nånstan mellan 200-250liter och måtten du angav var ju till en låda på 200 liter som jag fattade det?? smile

nu måste man bara överväga om man ska köpa basar eller skoter tongue

21 761 Inlägg
11 september 2007
CV:s egna förslag per bas är 54 liter slutet och 85 liter basreflex avstämt till 33 Hz. Det är relativt högt Qts på basarna och då är jag lite osäker på hur rappt och exakt basen spelar i basreflex, men det kan nog andra svara på. Rejält tryck ska de kunna ge iaf.

Om du gör basreflexlåda så är det bäst att dela upp lådan i separata mindre lådor så att basarna spelar oberoende av varandra, sätt två 4" rör som är 41cm långa i vardera kammare och sätt dämpmatta på väggarna.

Rören kan kortas av sedan om du vill, för att ändra ljudkaraktären. Bara att prova sig fram.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
okej, tack så mkt! smile   joo jag brukar alltid bygga mellanvägg i lådorna när jag bygger dom, tycker det brukar låta bäst då smile

21 761 Inlägg
11 september 2007
85 liter är nettovolymen, varken bas eller rör är inräknade.

905 Inlägg
12 september 2007
kolla på prosons 12" istället, mycket ljud för liten peng. haft mina proson 12 i över 2 år nu och dom håller då än. spelare bara bättre och bättre smile och ja dom har fått smaka på lite högre volym också.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
12 september 2007
HAr aldrig hört prosons basar men har en hemmabio reciever från dom.. Och den funkar klockrent!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Sök