6194
Sök

Djupet i Baslådan?

425 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Spelar djupet i baslådan någon roll?, basen bygger 16cm innåt i lådan så med den lådan jag har tänkt o bygga blir det 16cm till väggen

MVH// Anton

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
15 september 2007
sprox skrev:
Spelar djupet i baslådan någon roll?, basen bygger 16cm innåt i lådan så med den lådan jag har tänkt o bygga blir det 16cm till väggen

MVH// Anton

allting beror helt på vad det är för tum på basen och hur många liter lådan är på, vad jag har hört, 3 12"or ska ha en lådvolym på 110L om det är en sluten låda, mycket större om den är portad.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
15 september 2007
Hur stor lådan ska vara beror på högtalarens parametrar, inte hur många tum högtalaren har.

Det bör finnas några cm mellan högtalarens magnet och bakre vägg, annars kan inte talspolen kylas av ordentligt när man spelar högt. På många baselement så är det ett hål i mitten på magneten, det är för att luften ska kunna kyla av talspolen när konen rör sig.

Om magneten ligger för nära bakre väggen så blockeras lufttillförseln och kylningen blir dålig, dessutom kan vissa oljud uppstå pga att det blir "för trångt" för luften att flytta sig mellan ventilationshålet i magneten och bakre väggen.

425 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Lådan är i rätt storlek ca 42 liter sluten, det var det dom sa på Totalljud.se i alla fall

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Sök