9076
Sök

Ska använda 2 batterier för att få ut fler Ampere timmar, hur ska jag koppla?

Ovejävel!
261 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Tänkte ha det "vanliga" batteriet framme vid motorn och det andra bak bredvid reservhjulsbaljan på min 745:a. Självklart med en säkring mellan batterierna. Kan jag använda mig av ett "vanligt" batteri och ett gel batteri? Och hur ska jag dra polerna så det inte blir 24V? (tillfälligt hjärnsläpp)

Kör du så dör du!

1 503 Inlägg
16 september 2007
Du ska koppla batterierna parallellt för att behålla spänningen 12 volt samt höja Amperetimmarna. Parallellt= + till + och minus till minus (minus till chassi på båda).

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
16 september 2007
Ang. om det går att köra med ett "vanligt" batteri och ett gel batteri så går det bra. Jag använde mig även utav ett relä som skiljde batterierna åt när bilen var avstängd. På så vis kunde jag alltid starta bilen efter jag poppat och motorn varit frånslagen.

En annan sak är generatorn kommer att få ladda bra mycket om du åker med bilen samt poppar, eftersom den då ska ladda upp båda batterierna som töms dels utav stereon och den vanliga elektroniken. Detta kan resultera i en trasig generator. Vet inte hur mkt din orkar ladda..sen vet jag ju inte hur stor stereoanläggning du satsar på heller smile

Ovejävel!
261 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Vad hade du för relä o hur kopplade du det? Generatorn jag har nu e på 90A men har en sprillans på 140A som ska monteras inom  kort. Eller skulle det funka med bara ett bra gel batteri istället för 2 st.
Jo mitt system drar en del ström serru, har bränt ett par 100A säkringar men kör med en 140 A nu o det funkar. Stegen som e bryggade ligger på 2400W Rms st i 1Ohm. Basarna e på 1500W st.
Bilder på ljudet finns på min pres.
Har 2 kondingar på vardera 1F.

Kör du så dör du!

1 503 Inlägg
16 september 2007
Ok, du kör med rediga grejer smile Du kommer ju antingen inte att åka och poppa för 140 A hela tiden så den större generatorn borde ju räcka. Ang. relät så köpte jag det utav Streckkoden här på garaget. Pm:a och fråga vet ja wink

Kör du enbart med ett gel-batteri så finns ju risken att det inte går att starta bilen sen efter du poppat med avstängd motor..

Ovejävel!
261 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Yes, har köpt skit innan men tröttnat på det nu. Sen att det e MDS som alla tycker e skit. Welcome and listen! pure digital. Baslådan kostade mig 24K o värd varenda krona.
Och ja, jag har spelat med avstäng motor, 2 min tills stegen slog ifrån smile
Sen köpte jag en C-tec 25000. Mumma!
Tack för tips o idèerna.

Kör du så dör du!

21 761 Inlägg
16 september 2007
www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … ä+12V+100A

Där är ett exempel på skiljerelä som är kraftigt. Sedan antar jag att det är AGM batteri som du har/tänker ha, inte ett GEL.

Ovejävel!
261 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Där har vi det jag söker! Tack.
Kom precis hem från Brl. Dom sa också att jag inte skulle ha ett gel battteri utan ett sånt annat. Dom skulle få in en ny modell som var på 95Ah istället för 75 som dom hade nu.
Störigt när det blinkar när man vill dra på lite ljud sad Men när lönen blir det andra bullar av... smile
Tack för alla bra tips o idèer jag fått.

Kör du så dör du!

21 761 Inlägg
16 september 2007
Ok, antar att det är Banner RunningBull som de har. Verkade så när jag kikade på deras hemsida. Det är ett bra batteri iaf, tål tuffa tag och ger mycket ström. Att du har en C-TEK gör ju att du inte behöver vara rädd för att förstöra batteriet med fel laddning heller.

782 Inlägg
16 september 2007
har du två generatorer så stoppa dit båda (borde få plats och det är bara lite stag som måste fixas och en längre rem) och koppla in 140 amp till batteriet i skuffen (köp biltemas lastbilsbatteri på 140 amp för en tusenlapp eller vad det kan kostar så kommer du ganska billigt undan). med dubbla generatorer så behöver inte 140 amp generatorn hjälpa till med ström till bilen och eftersom stereo batteriet inte har något med det andra elsystemet att göra så slipper du blinkande lampor och du slipper skjuta igång bilen efter ett par minuters spelande med motorn avstängd.

Ovejävel!
261 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Det mina vänner, det e såna svar jag vill ha. Fan va mycket kunnigt folk på sidan som vill hjälpa till. Tack för det allihop! roll

Kör du så dör du!

Sök