Amerikansk Muskelbil

beta
17 september 2007 · 804 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

Nej, ska man verkligen få raggarna att kräkas så får man stoppa i en 20B-wankel med turbo. Fast å andra sidan är risken de blir knäckta då då de kan med lite skills får ut närmare 1000hk. lol

FL3JM Inga konstigheter
17 september 2007 · 2 064 Inlägg

baaki skrev:

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

Nej, ska man verkligen få raggarna att kräkas så får man stoppa i en 20B-wankel med turbo. Fast å andra sidan är risken de blir knäckta då då de kan med lite skills får ut närmare 1000hk. lol

Problemet med wankelmotorer är att dom inte har något vrid. Så 1000hk wankel mot en 1000hk 6.2L HEMI, tja, det är nästan taskigt att jämföra. wink
Jänkarbilarna väger ju mycket, så wankeln skulle få det lite jobbigt så att säga. :]

Senast redigerat av FL3JM (18 september 2007)

beta
18 september 2007 · 804 Inlägg

FL3JM skrev:

baaki skrev:

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

Nej, ska man verkligen få raggarna att kräkas så får man stoppa i en 20B-wankel med turbo. Fast å andra sidan är risken de blir knäckta då då de kan med lite skills får ut närmare 1000hk. lol

Problemet med wankelmotorer är att dom inte har något vrid. Så 1000hk wankel mot en 1000hk 6.2L HEMI, tja, det är nästan taskigt att jämföra. wink

Mjo, men nu är ju wanklen bara på 2liter, så v8:an är otroligt ineffektiv. Tänk ifall man byggt en wankel på 6-8l med så man får samma volym som v8;orna. Då hade det börjat bli intressant.

Fredrik.Gustavsson
18 september 2007 · 2 123 Inlägg

FL3JM skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

amsc skrev:

Hmm håller nog fasen med dig där, Ialla fall på Dodge Magnum och Dodge Ram SRT10

Fast jag gör inte det, muskelbilar är för mig jänkare från 65-C:a 80.
Dom nya är ju lika plastiga som Japanarna, det enda som skiljer är ju att dom fortfarande vill ha sina V8:or fast dom låter ju inte ens manligt längre : /

Dom FÅR inte låta "manligt" i orginalskick. Du ska höra hur min kärra låter nu dock. big_smile Har fixat electrical cutouts, dvs jag kan öppna och stänga ett spjäll som sitter precis efter katten. Det låter sjukt mäktigt när HEMI'n får sjunga ut ordentligt, allt i bilen skakar som om man hade en fet baslåda.

Jag tycker du har fel angående nya och gamla bilar. Menar du att du inte skulle klassa dessa kärror som muskelbilar:

Dodge Charger 2006 SRT8
http://www.dancewithshadows.com/auto/im … harger.jpg

Dodge Challenger 2008
http://www.partstrain.com/images/The_Au … ept-12.jpg

Chevrolet Camaro 2008
http://www.emotor.se/nyheter/bilder/1731-1.jpg

Chevrolet Corvette Z06
http://www.allcarwallpapers.com/wallpap … 06-204.jpg

Dodge Viper SRT10
http://www.motorauthority.com/wp-conten … _small.jpg

OSV OSV...

Du kan ju knappast påstå att dom där bilarna inte är muskelbilar? smile

Faktiskt kan jag ta, är ju bara plastiga kopior av 60talets charmiga plåtskal.
Men visst har dom muskler, ingen tvivel om saken.
Men för mig är det inte muskelbilar, läs för mig.
Har full förståelse för er som tycker det är så men det är inga "riktiga" muskelbilar i mina ögon.
Vill själv ha en Mustang 93-01 eller en Firebird/Trans Am 93-01.
Tycker dom är snygga men det är fortfarande för mkt plast för att vara en muskelbil i mina ögon wink

FL3JM Inga konstigheter
18 september 2007 · 2 064 Inlägg

baaki skrev:

FL3JM skrev:

baaki skrev:
Nej, ska man verkligen få raggarna att kräkas så får man stoppa i en 20B-wankel med turbo. Fast å andra sidan är risken de blir knäckta då då de kan med lite skills får ut närmare 1000hk. lol

Problemet med wankelmotorer är att dom inte har något vrid. Så 1000hk wankel mot en 1000hk 6.2L HEMI, tja, det är nästan taskigt att jämföra. wink

Mjo, men nu är ju wanklen bara på 2liter, så v8:an är otroligt ineffektiv. Tänk ifall man byggt en wankel på 6-8l med så man får samma volym som v8;orna. Då hade det börjat bli intressant.

Ja men det är ju helt olika typer av motorer. Hade du dessutom byggt en wankel på 6 liter hade den inte varvat lika högt som den gör nu, och då hade den varit ännu mer kass. Dessutom kan jag inte tänka mig att en t.ex 600 hästars wankel håller särskilt länge, jämfört med en HEMI V8 på 6.2L som klarar av det med en klackspark, utan några som helst modifikationer innuti motorn.

Vilken sportbil kan du köpa idag som har wankel och bra prestanda? (Alltså standard-bil, inte en racingbil med 787B-wankeln.)

Senast redigerat av FL3JM (18 september 2007)

Fredrik.Gustavsson
18 september 2007 · 2 123 Inlägg

FL3JM skrev:

baaki skrev:

FL3JM skrev:

Problemet med wankelmotorer är att dom inte har något vrid. Så 1000hk wankel mot en 1000hk 6.2L HEMI, tja, det är nästan taskigt att jämföra. wink

Mjo, men nu är ju wanklen bara på 2liter, så v8:an är otroligt ineffektiv. Tänk ifall man byggt en wankel på 6-8l med så man får samma volym som v8;orna. Då hade det börjat bli intressant.

Ja men det är ju helt olika typer av motorer. Hade du dessutom byggt en wankel på 6 liter hade den inte varvat lika högt som den gör nu, och då hade den varit ännu mer kass. Dessutom kan jag inte tänka mig att en t.ex 600 hästars wankel håller särskilt länge, jämfört med en HEMI V8 på 6.2L som klarar av det med en klackspark, utan några som helst modifikationer innuti motorn.

Vilken sportbil kan du köpa idag som har wankel och bra prestanda?

Nu vill jag med i diskussionen, wankel motorer är inte byggda på samma sätt som en V8. Wankel är byggd för låg volym/högeffekt.
Den enda bilen jag kan komma på i dagsläget är Rx-8:a. Kan inte yttra mig om den motorn men motorn som sitter i RX7 FD3S är det inte svårt att plocka effekt ur.
Finns många som kör runt med effekt högre än 500hk.
Wankel hör hemma i högvarviga racingbilar med lågvikt och V8:or i jänkejärn och på strippen.
Dock finns det ju många som kör ifrån V8:orna på strippen också wink Men inte många jänkare som är snabbare runt banan :p

FL3JM Inga konstigheter
18 september 2007 · 2 064 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

FL3JM skrev:

baaki skrev:

Mjo, men nu är ju wanklen bara på 2liter, så v8:an är otroligt ineffektiv. Tänk ifall man byggt en wankel på 6-8l med så man får samma volym som v8;orna. Då hade det börjat bli intressant.

Ja men det är ju helt olika typer av motorer. Hade du dessutom byggt en wankel på 6 liter hade den inte varvat lika högt som den gör nu, och då hade den varit ännu mer kass. Dessutom kan jag inte tänka mig att en t.ex 600 hästars wankel håller särskilt länge, jämfört med en HEMI V8 på 6.2L som klarar av det med en klackspark, utan några som helst modifikationer innuti motorn.

Vilken sportbil kan du köpa idag som har wankel och bra prestanda?

Nu vill jag med i diskussionen, wankel motorer är inte byggda på samma sätt som en V8. Wankel är byggd för låg volym/högeffekt.
Den enda bilen jag kan komma på i dagsläget är Rx-8:a. Kan inte yttra mig om den motorn men motorn som sitter i RX7 FD3S är det inte svårt att plocka effekt ur.
Finns många som kör runt med effekt högre än 500hk.
Wankel hör hemma i högvarviga racingbilar med lågvikt och V8:or i jänkejärn och på strippen.
Dock finns det ju många som kör ifrån V8:orna på strippen också wink Men inte många jänkare som är snabbare runt banan :p

Dom som kör med högre effekt än 500hk, dom har alltså inte gjort någonting med själva motorn, bara satt dit större turbo eller kompressor?
Varför finns det inte bilar med wankelmotorer som dessutom har någorlunda bra prestanda orginal för? Trots den låga vikten får en orginal RX7 eller RX8 säkert pisk av många av dagens moderna muskelbilar (i orginal), både på strippen och banan.

Måste bara säga att jag inte har något emot wankelmotorer, 787B som använder R26B-wankeln är bland dom bästa motorerna som gjorts och låter så sjukt vackert, men jag är lite bekymrad över att det för det första är så få bilar som använder wankelmotorer och för det andra så få wankelmotorer som har fet prestanda orginal. Varför inte bygga en Mazda med R26B-motorn lixom? Ok den måste inte ha 700 hästar osv som racebilen, men runt 400 duger gott och väl och då håller den säkert en bra bit (kanske).

N_W V8 de bästa som finns!
18 september 2007 · 1 092 Inlägg

För mig så är ändå en amerikansk muskelbil någon bil med lite historia bakom sig och förstås lite motor under huven. T.ex. Corvette, Trans am(Firebird), Charger , Mustang mfl men en Firebird med 6a är ingen muskelbil tycker jag.

En amerikansk muskelbil kommer aldrig att ha en 4a med turbo, de låter för mjäkigt. De spelar ingen roll om man har en råpreppad 2 liters turbo 4a med en intercooler lika stor som en dubbelsäng, och en turbo vars impeller är som en takfläkt. Det är fortfarande lika inspirerande att lyssna på en sån motor som en 3,5hk Briggs & stratton samtidigt som nån blåser i en domarvisselpipa inuti en dammsugarpåse(simulering av turbovinandet).

Sen har jag haft både bilar med 4or och turbo, raka 6or och 4st v8or. Alla fyller sin funktion men ingen låter så underbart som en V8a big_smile Nog om det!



Men det som gör det lite svårt att säga vad som är en muskelbil är ju att i princip alla amerikanska bilmodeller från 50-70talet har haft stora motoralternativ till sina vanliga modeller.

Fina amerikanska muskelbilar är b.la.

Mopar: Dodge Charger, Challenger, Coronet, Superbee, Plymouth Cuda, GTX , Road runner

GM: Chevrolet Corvette Camaro Chevelle ss396 Impala ss, Buick GS, Oldmobile Cutlass 442, Pontiac GTO Firebird Trans am

Ford Mustang Fairlane Galaxy Cobra, Mercury Cougar,

AMC AMX, Javelin

Det finns många fler också och tur är väl det  smile

Senast redigerat av Niklasw (18 september 2007)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
icky
18 september 2007 · 24 Inlägg

Uttrycket "muskelbil" kom väl ursprungligen egentligen till som en försvenskning av det amerikanska uttrycket "ponycar".

Ponycar-eran startade 1964 då den första Mustangen släpptes ut på gatorna och fortsatte till och med 1971, 1972 kom de låg-kompade "smog-motorerna" kom som som en följd av Californiens miljöbestämmelser.

Tex så sjönk effekten på Cryslers 440hp motor från 350hk till 290hk iom "smogningen" från 1971 till 1972.
426HEMI togs helt bort ur programet till 1972.

Ett OPEC-mötet i Saltsjöbaden resulterade i oljekris över hela världen och dessa muskel-bilars värde blev med ens väldigt lågt.

Minns hur man på tidigt 1980-tal såg annonser i Start o Speed och Colorod på HEMI-bilar för runt 30,000:-..
Då kostade en beggad SAAB 99 Turbo ungefär samma pengar..


Uttrycket "ponycars" (eller muskelbil) betecknar en högprestanda-vagn snarare än en modell.

Dodge Dart tex fanns ju med 340-maskin på 275hk och en handfull ex tillverkades även med 426 HEMI maskiner, dessa klassas definitivt som muskelbilar medans jag inte skulle kalla en Dart med 273:a eller rak-sexa för en muskelbil osv..

Crysler 300 och de nya Mussarna mfl är definitivt att klassa som muskelbilar men det känns inte riktigt rätt att kalla dom för "ponycars" som för mig för tankarna på betydligt äldre förlagor.

Hursomhelst är det ju trevliga bilar och känslan att släppa upp kopplingen på en pigg V8 och känna vridet och rytet lär man aldrig växa ifrån..smile

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop
RedEyeMS3
18 september 2007 · 355 Inlägg

Tycker att nya Corvette mm mm räknas som sportbilar. För mig är muskelbilar något som låter illa, går rakt fram jäkla fort å är äldre! F_n, nya muskelbilar går ju att svänga med å bromsa:)

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
icky
18 september 2007 · 24 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
För mig är muskelbilar något som låter illa, går rakt fram jäkla fort å är äldre! F_n, nya muskelbilar går ju att svänga med å bromsa:)

Hahaha!!

Ja du har så rätt!!

De sk muskelbilar som jag kört har haft väghållning helt i klass med en PV med ett punkad bakdäck..

Inte hjälpte det mycket att de kallade deom för R/T och hade satt krängningshämmare och grejer på dom inte.

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop
amsc Avstängd
18 september 2007 · 57 Inlägg

Pontiac GTO
Chevrolet Chevelle
Pontiac Firebird
DodgeDart
Ford Mustang
Chevrolet Corvette
Pontiac Trans Am
Chevrolet Camaro
Dodge Viper
Dodge Charger
Dodge Challenger
Plymouth baracuda
Plymouth Superbird
Shelby Cobra
Ford GT40
Dodge Super Bee
Plymouth GTX 440
Plymouth Road Runner

Lista dom som jag håller med om passar in, men det är som en del säger svårt att säga om en ny plastig bil är en muskelbil, dock så har den historia från den gammla hederliga bilen big_smile

För dom som gillar Amerikanska muskebilar www.<nånsida>.se
Fredrik.Gustavsson
18 september 2007 · 2 123 Inlägg

FL3JM skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

FL3JM skrev:

Ja men det är ju helt olika typer av motorer. Hade du dessutom byggt en wankel på 6 liter hade den inte varvat lika högt som den gör nu, och då hade den varit ännu mer kass. Dessutom kan jag inte tänka mig att en t.ex 600 hästars wankel håller särskilt länge, jämfört med en HEMI V8 på 6.2L som klarar av det med en klackspark, utan några som helst modifikationer innuti motorn.

Vilken sportbil kan du köpa idag som har wankel och bra prestanda?

Nu vill jag med i diskussionen, wankel motorer är inte byggda på samma sätt som en V8. Wankel är byggd för låg volym/högeffekt.
Den enda bilen jag kan komma på i dagsläget är Rx-8:a. Kan inte yttra mig om den motorn men motorn som sitter i RX7 FD3S är det inte svårt att plocka effekt ur.
Finns många som kör runt med effekt högre än 500hk.
Wankel hör hemma i högvarviga racingbilar med lågvikt och V8:or i jänkejärn och på strippen.
Dock finns det ju många som kör ifrån V8:orna på strippen också wink Men inte många jänkare som är snabbare runt banan :p

Dom som kör med högre effekt än 500hk, dom har alltså inte gjort någonting med själva motorn, bara satt dit större turbo eller kompressor?
Varför finns det inte bilar med wankelmotorer som dessutom har någorlunda bra prestanda orginal för? Trots den låga vikten får en orginal RX7 eller RX8 säkert pisk av många av dagens moderna muskelbilar (i orginal), både på strippen och banan.

Måste bara säga att jag inte har något emot wankelmotorer, 787B som använder R26B-wankeln är bland dom bästa motorerna som gjorts och låter så sjukt vackert, men jag är lite bekymrad över att det för det första är så få bilar som använder wankelmotorer och för det andra så få wankelmotorer som har fet prestanda orginal. Varför inte bygga en Mazda med R26B-motorn lixom? Ok den måste inte ha 700 hästar osv som racebilen, men runt 400 duger gott och väl och då håller den säkert en bra bit (kanske).

Självklart måste man modifiera motorn en aning för att klara sådana effekt ökningar.
Du vet hur en wankel motor fungerar eller hur ?
Att bara hänga dit en större turbo kommer du inte långt med, den stora nackdelen med wankel är att få har någon kunskap om den och den verkligen slukar ohygligt med bensin.
Både V8:a och Wankel har ju sina fördelar som sagt, vilken som är bäst går inte att säga. Svårt att hålla nere vikten på en V8:a, dock har Hemi lyckats väldigt bra med sina block i aluminium.

sidny joodå!
31 augusti 2008 · 33 Inlägg

ford har ju nog mera muskelbilar än mustangen big_smile tex galaxie, faiflane, thundrbird, comet, falcon, cougar, torino och många till.. samtliga fanns med stora motoralternativ så jag tyckär dom är värdiga muskelbilar? sålänge det inte är minsta sexan:D även om den gåår fiint med big_smile

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
31 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

var nog det dummaste jag har hört... snacka om kränkande för jänken med en riskokar symaskin under huven hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
bmx
31 augusti 2008 · 7 100 Inlägg

ja säger bara 2 saker!

mustang mach 1
el camino

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
RobbstA "Lay It Low"
31 augusti 2008 · 82 Inlägg

1970
Ford Mustang
BOSS 302


https://www1.garaget.org/gallery/archive/9435/187751_qqenb4.jpg

LowLife Army
patrik79
31 augusti 2008 · 782 Inlägg

en muskelbil för mej är tillverkad mellan 1964-1972, har två dörrar, inte allt för stort baksäte men det finns iallafall, skapligt potent v8a, karossen ska bara tillverkats som 2dörrars (undantag finns som dart gts 69), ska va ht eller cab, den får inte ha jättebra väghållning för då klassas den som sportbil, ska ha hjulhus som rymmer 245or men gärna bredare däck och vara snygg så gart gt från 65 är ingen muskelbil äns med hemi motor.

villon
31 augusti 2008 · 684 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

var nog det dummaste jag har hört... snacka om kränkande för jänken med en riskokar symaskin under huven hmm

Lite ot igen med 2jz är väll supra motorn med dubbelturbo, är det singel heter den väll 1jz?

Ursäkta att jag yttra mig tongue

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
KimVsWorld Mästare
31 augusti 2008 · 2 947 Inlägg

villon skrev:

_Glenne_ skrev:

Aerodynamik skrev:
Lite OT men fan va coolt det skulle vara med en Charger eller nån sån fast med en liten japs motor. Typ 2JZ med singelturbo.


Pys pys big_smile

var nog det dummaste jag har hört... snacka om kränkande för jänken med en riskokar symaskin under huven hmm

Lite ot igen med 2jz är väll supra motorn med dubbelturbo, är det singel heter den väll 1jz?

Ursäkta att jag yttra mig tongue

Supra finns inte med singel?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang