200sx s13 drar 2l/ milen!

leo_m83
23 september 2007 ·

whitesnake : Bilen hackade som F*N nu idag när jag ställde tändningen till 15tdc. DOck när jag ställde den tillbaka till 7 grader som förut så gick den bra igen. Det beror nog på att den drar så mycket soppa så att den tänder vid fel tillfälle och då hackar bilen. provade även koppla bort lambdan utan resultat då den hackade.  Bilen går och laddar som den ska, dock lite sent. Jag har redan provat med 2 andra styrboxar, det är inte det som ställer till med problem :s

maximus: jag bor i Uppsala. Borde bli medlem. DOck så jag att en annan kille hade EXAKT samma problem förra året och han lykades aldrig hitta felet. Jag har även läst att några andra haft samma problem med att den drar 2 L / milen och ingen har lykats hitils lösa problemet verkar det som.

   Det verkar som ett problem som inte finns, men ändå krånglar den om du förstår vad jag menar maximus

Wanegardh Asgammal medlem.
23 september 2007 · 2 246 Inlägg

har du kollat termostaten?

leo_m83
23 september 2007 ·

hmm, motorn går upp i temp som den ska? blir varmt ganska snabb..och när motorn är kall så flöder det inte genom kylaren. Hur länge tar din innan den blir varm, dvp kommer i mitten av olje mätaren maximus?

CrxVt
23 september 2007 ·

Har du nyligen bytt till större turbo? Har du grundmapp eller? Kan ju hända att den skall behöva mappas om. Om de är så att du gjort ett par förändringar. För om du har misständning så låter de nog inte som de ska. Den matar nog in för mycke bränsle mot va den klarar av då.

Mvh: Nicke

leo_m83
23 september 2007 ·

Jag har ju en större turbo (t28rs), 3" avgassystem och större intercooler (stort fmic ) som på bilden. Man behöver ingen grundmapp så länge man inte byter ut till större spridare och lmm. Saken är att det sitter original LMM (som inte ens är svarvad) just nu och original spridare (370cc). Den verkar mata in för mycket bränsle, altså dubbelt så mycket bränsle som den borde göra. Dock vet jag inte varför och det verkar inte vara elektroniken som det är fel på...kollade ju BTR nu i fredags och blev inget skillnad i förbrukningen....

Senast redigerat av leo_m83 (23 september 2007)

CrxVt
23 september 2007 ·

Hade du inte bytt spridare till större? Tyckte du tala om att du hade skyline spridare? Tycker du verkar gjort så mycke åt bilens maskin att där hittar man ju inget som kan va sönder. Vad kör du med för laddtryck? Och hur länge tar de innan de kommer till? Och händer de misständningar på höga varv?

leo_m83
23 september 2007 ·

CrxVt : Jag tänkte byta till större spridare nu i veckan BARA för att om det gjorde någon skillnad men veckan har inte börjat ännu big_smile .  Jag kör original ladd , har inte mätt den ännu men tror att den är på ca 0.8bar så det är ingenting. Desutom har original chipet spärr mot överladd så den låter en inte att ladda mer om inte man byter ut den mot steg 3 chip som är även anpassad till skyline spridare och z32 lmm. 

Laddet kommer redan vid 3000rpm , dock har jag ej vågat köra på FULL ladd eftersom motorn är ny renoverad. men jag kan säga att jag har provat köra upp till 5000rpm och då får jag misständningar och avgassmälar

Kan det vara bränsle pumpen som ställer till med problem? Tror inte det men det kanske bra att fråga för det sitter en annan pump också som jag bytte till förra året ( walbro 255hl)

mazdalover
23 september 2007 · 542 Inlägg

har du kollat kammrems-instälningen? kan vara en kugg fel? en bekant hadde problem med det remmen hadde hoppat en kugg på insugsidan:D

leo_m83
23 september 2007 ·

mazdalover : Jag har faktist inte kollat kamremen. Fast hur kan remmen göra så att bilen plötsligt drar 2L / milen? hade din bekant problem med för hög förbrukning då eller?

mazdalover
23 september 2007 · 542 Inlägg

den drog ca 1,7 liter milen och mistände helatiden på alla varv

leo_m83
23 september 2007 ·

jaha, min misständer på högre varvtal. Desutom brukar motorn vara slö om det är ett kug fel ? eller har jag fel?

leo_m83
24 september 2007 ·

tjena grabbar!

Vart nu och mekat med bilen ett antal timmar. Jag satte ditt original BTR och kollade även retur slangen från btr till bränslepumpen. Full flöde med soppa där, så att btr var inte lösningen till mitt problem.

Sen har jag gått runt nu och tänkt på spridarna en del. Det jag tänkte fråga er , kan bilen dra 2L / milen om någon av spridarna har hängt sig?

Jag kan tilläga att alla mina stift ser likadana ut , brunt på topp och svart vid sidan om stiften.

Uppskatar ert svar

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
24 september 2007 · 285 Inlägg

Om en spridare skulle ha hängt sig så borde du ha brännt toppen vid detta laget!

Mazdalover har rätt du borde kolla kammremmen innan du gör något annat, sitter den del så kan man få alla de möjliga konstiga symtomer.

Wanegardh Asgammal medlem.
24 september 2007 · 2 246 Inlägg

leo_m83 skrev:
hmm, motorn går upp i temp som den ska? blir varmt ganska snabb..och när motorn är kall så flöder det inte genom kylaren. Hur länge tar din innan den blir varm, dvp kommer i mitten av olje mätaren maximus?

min bil tar lång tid på sig att bli varm så jag ska byta termostat..möjligt att denb kommer dricka mindre..men jag vet inte

leo_m83
24 september 2007 ·

maximus: tar det långt tid för att den ska bli varm så borde du byta temostaten..min blir varm redan efter 2-3 km.

whitesnake : jag tvekar på att det är kamen som står fel för då skulle motorn också vart slö och inte fungerat som den skulle. Motorn går ju fint utan problem, den är bara dränkt i soppa...så mycket soppa att den hackar när man ställer den 15grader tdc....

Jag tänkte om en spridare har hängt sig så att den är öppen hela tiden?

Vete fan altså, jag har inga mer ideer. jag har nu bytt och kollat:

  * Temp givaren
  * Lambdan
  * Lmm
  * Btr
  * Tändningen
  * Bytt styr box

Vad sjutton kan det vara om det inte är de grejorna? Börjar verkligen bli trött på det här nu sad

leo_m83
24 september 2007 ·

uppdatering:

Jag läste lite på 200sx forumet idag. Det är så att jag har dubbla avgaskammar på min s13 för tidigare ladd och lite mer effekt(vanligvis är det en insugkam och en avgaskam) och det är så att när man sätter ditt dubbla avgaskamar så ska man sätta kamremen en kugg fel medturs på den avgaskamen som ligger istället för insugkam (http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=159973)

Jag pratade med killen som renoverade bilen och han sa att han hade INTE satt en kugg fel som man ska gör. Han har satt ditt kamremen precis som om man har en insugskam och avgaskam, altså vanligvis. Så nu är fråga, kan det orsaka fel och göra så att bilen drar 2L / milen?

Joakim_J Lastbilsmekaniker
24 september 2007 · 328 Inlägg

det kanske är därför.. prova sätt den som den ska smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Pillevinken
25 september 2007 · 406 Inlägg

Antar att du nu har hittat felet, jag var precis på väg att fråga om du körde med dubbla avgaskammar.
Mest troligt har du felet där så nu håller vi tummarna och lycka till

My way or the highway? I take both sideways
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
25 september 2007 · 285 Inlägg

Ja det kan absolut vara det som gör det ut och mecka med dig så vi får veta om det är det!!

leo_m83
25 september 2007 ·

Tjaba grabbar!

NU har jag mekat i nästan 8 timmar , försökt kolla på hur kamen satt.  Jag dubble kollade att det fanns dubbla avgaskamar som killen hade satt ditt och det hade han gjort. Sen tog jag isär allt för att hur kamen såg ut. Och den satt helt originalt utan  en försjuten kugg

(http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … C00282.jpg)

. Så jag ställde den ett kugg fel som det ståd på 200sx kluben (1 kugg medsols) , satte tillbaka allting, hade lite läkage problem big_smile. Efter att jag mekade med det och lykades jag starta bilen och ställde tändningen till 15 grader. Den gick som den skulle, luktade efter bensin på avgasröret och det luktade fortfarande soppa. DOCK mindre. Motorn blev också lite vasare och gick något bättre än förut.  Tog den för en provkörning ( en kort stund eftersom jag var rädd att vatten slangen skulle hoppa ur). Fram till 3000rpm , hack hack hack hack, därefter gick den bättre. Det var korta hack väldigt snabb efter varandra som om bilen misstände / fick för lite soppa.  Kan tilläga att om jag inte gasade för hårt till 3000rpm utan tog det lungnare så hackade den inte.  Också har jag inte provat köra bilen så mycket mer så det är svårt att säga något mer.

Är väldig trött efter all mekande, väntar ett tag på svar från er grabbar. Sen lägger jag mig och ska se om jag kan hitta något fel imorgon. Kan säga att jag har nu köpt en bränsle-tryck mätare för att se hur bränsle flödet ser ut.



Här är en till bild på hela kamremen innan jag satte den ett kugg fel:

http://i11.photobucket.com/albums/a181/ … kamrem.jpg

Senast redigerat av leo_m83 (25 september 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang