200sx s13 drar 2l/ milen!

leo_m83
20 september 2007 ·

tjaba!

   Jag har en 200sx s13 som drar typ 2l / milen , tänkte om det kanske finns någon här på forumet som kan ge förslag på vad som kan vara fel på den. Stiften är svarta vilket tyder på att den går fett. Dock går den fint annars förutom lite misständningar och avgassmälar när bilen är varm och vid höga varvtal.

Jag har byt:

* Tempgivare
* Lambdan
* LMM


De tre grejerna som jag vet som kan ställa till med problem dock utan resultat. Bilen blev inte bättre och fortsätter dra 2L / milen. Vad jag vet så ska ca18det inte dra mer än 1l / mil . När jag säger 2 L / M så menar jag lungn körning under 2000rpm , dvs turbon laddar inte ens.

Skulle verkligen uppskata om någon kom med förslag på vad man kan / om det finns något bra sätt att felsöka den eftersom ECU ger inga fel koder.

mvh josef

Supratok Toker
20 september 2007 · 491 Inlägg

Har du orginal bränsletrycksregulator på den ?
Då har nog den sagt upp sig..

Toker Jr 081102
leo_m83
20 september 2007 ·

tja!

Det stämmer, jag har original bränsletryckregulator. Vad händer om den säger upp sig? Borde inte bränsle trycket minska om den hade pajat?

Supratok Toker
21 september 2007 · 491 Inlägg

Bränsletrycksregulatorn stoppar upp trycket så det inte kommer in för mycket soppa, säger den upp sig så blir det fullt öppen, hade samma problem med min supra efter installation och Walhbro soppa pump..  Pröva byt och se om det blir skillnad..
Toyota gjorde felsökning på min på 17.000:- och hitta inte felet..!   
Amatörer..

Toker Jr 081102
leo_m83
21 september 2007 ·

Typisk, när man lämnar till bil företag så blir man bara fattig och så hittar de ändå inte felet. Tack för tipet, ska kolla upp det. har en skyline BTR liggande hemma, den borde ha samma tryck som på min s13. Grymt snygg supra föresten smile

Supratok Toker
21 september 2007 · 491 Inlägg

Hmm..    tror inte deras BTR har samma tryck, Men bara prova !  :]
Aeromotive BTR är annars att rekommendera!
Dom finns i rött och rostfritt borde passa din som gjutet !

Toker Jr 081102
leo_m83
21 september 2007 ·

Men frågan är varför den har gett sig om den nu har gjort det. Jag ska köra med skyine spridare snart så jag behöver ingen annan btr. anledning till varför jag tror att skyline btr har samma btr är för att när man byter till skyline spridare på s13 så behöver man inte byta btr. Det kan tyda på att det är samma grund tryck på skyline btr som på s13 btr. Dock vet jag att de som bond trimmar s13, köper linjär btr och byter aldrig ut spridarna utan ökar trycket bilket jag inte tycker riktig om.

Supratok Toker
21 september 2007 · 491 Inlägg

Det är trycket från Walhbro pumparna som slår ut BTR, Org. BTR klarar inte av Wahlbro pumparnas starka flöde, därför sätter man en Bättre istället!
Ett bra tips, + att du kan ställa upp trycket om du ska ladda mer med turbon.
Kan behövas mer bränsle då..

Har inget med spridarna att göra...

Senast redigerat av Supratok (21 september 2007)

Toker Jr 081102
leo_m83
21 september 2007 ·

Ju det stämmer ju. Jag tog loss orignal btr idag och satte ditt skyline btr som jag hade liggande hemma. Dock blev det inget skillnad i förbrukning. Drar lika mycket som förut. FÖröskte blåsa i original btr och den verkade vara tätt.  Finns detnågot annat som kan ställa till ? Jag kanske borde ta och se vad det är för tryck på bränsle slangarna ?

Supratok Toker
21 september 2007 · 491 Inlägg

Kan vara bra och kolla trycket..  kör du dubbla pumpar känns det som om orginal, både S13 och skyline's BTR inte skulle palla med..  Men jag kan ha fel..!

Toker Jr 081102
NIzmO Ollikkala Racing
21 september 2007 · 1 724 Inlägg

Vad kör du med för chip då? om det är ett steg III eller kanske ett mindre bra chip av vilket steg som helst kan det ju bli lite väl hög soppa förbrukning.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
leo_m83
21 september 2007 ·

Supratok: Jag kör med walbro pump ( 1 st ) . Har ju bara 1 turbo bilen.

NIzmO : Just nu så är det Helt original CHIP från nissan som sitter i boxen pga felsökningen. Har inte bytt den ännu så... Så att problemet kan inte ligga i boxen eftersom jag har använt 2 olika boxar med original chip i. Samma historia med de.  Har även i orignal spridare och original lmm.

Hade det vart nu btr som spökade så skulle jag har märkt bränsle förbrukningen direkt dock bilen fortsätter i samma takt som förut. Dock vart möjligheten stort eftersom den bettede sig som det. Men det var för enkelt lösning big_smile
Den hackar inte eller så, men gasar man till 5000rpm så kan man höra någon enstaka misständning och avgassmäll.

Berra00
21 september 2007 · 9 Inlägg

Det som jag kan tänka på nu skulle vara om nån spridare låst sig kanske.

Annars en läcka vid grönrör/turbo/downpipe så att lambdan mäter fel.

leo_m83
21 september 2007 ·

Det är inte spridarna eftersom alla stiften ser exakt likadana ut. Hadet det vart en eller två spridare som hade låst sig så skulle det syna kol svarta stift.

Läcka vid grenrör / turbo / downpipe kan mycket väl vara men det är svårt att se avgaserna där. Hur ska man kunna se om det läcker? Jag bytte till större turbo i sommaras så kan hända att jag inte har dragit åt grenrör mot turbo bultarna eller även dpn.
Finns det någon spray man kan använda som visar tydlig om det läcker på avgasidan?

tack för tipset berra

Wanegardh Asgammal medlem.
21 september 2007 · 2 246 Inlägg

har du hört med grabbarna på klubben?

leo_m83
21 september 2007 ·

Jag är inte medlem på kluben dock har jag läst i forumet och läst en hel del. Några hade ungerfärliga problem dock ingen som har skrivit hur de löste den till slut så jag utgår ifrån att de lyckades aldrig hitta det.

Det jag kan tilläga är att den drar EXAKT lika mycket varje gång. dvs vid 20L tank / halva tanken) går den underfär mellan 90-95 km. Börjar bli jobbig att tanka hela tiden wink

Berra00
22 september 2007 · 9 Inlägg

Om det läcker avgaser runt turbon så låter det ganska mycket mer än normalt om man öppnar huven och lyssnar, den låter inte sådär snällt och fint utan brölar och har sig typ. Gasa lite på spjället och lyssna så borde du kunna höra nåt puttrande.

leo_m83
22 september 2007 ·

Ja visst borde det göra det. Dock satte jag fast dp när jag hade hela grenröret och tubo ute så dp mot turbon sitter rätt bra. Dock vet jag inte hur bra rgenrör mot turbo sitter eftersom jag fick skruva ditt turbon EFTER att jag satte ditt grenröret eftersom det var så förbaskade tajt. Så om det läcker så borde den i sånna fall läcka mellan grenrör och turbo ( 4 skruvar som håller fast turbon mot grenröret) .

Men man borde ju märka det genom att man inte kunde ladda tillräkligt bra / borde bröla. Den låter fint när man gasar, inga puttrande eller dylekt vid turbon dock......

leo_m83
22 september 2007 ·

Vart ute idag nu igen och kollade skruvarna från grenrör mot turbo och top mot grenrör. De satt som de skulle sitta, gick inte att dra de hårdare än de redan vart.

DOCK hittade jag en annan grej. Eftersom jag har kopplat om mina vakum slangar så behöver man inte använda Pressure Regulator Control Solenoid Valve

(http://200sx.kicks-ass.net/lunki79/img466a7769ef331.jpg) den nedre på bilden.

Om jag förstått manualen rätt så bör den och det som heter Air Regulator tillsammans sköta kallstarter. Den förstnämda (den på bilden) ser till att feta på lite extra genom att höja soppatrycket och den sistnämnda (Air Regulator) ger motorn extra luft. Att utesluta den ena lr den andra gör att motorn troligen går tunt lr fett vid kallstarter.

Det jag hade glömt bort var att koppla bort ström kontakten på den. Det kan ha orsakat att bilen gå fett hela tiden dock är det fortfarande osäkert. Måste köra bilen för att se om det blir skillnad.


Alla andra förslag är välkommen smile

Streckkoden
22 september 2007 · 2 655 Inlägg

Har råkat ut för något som påminner om ditt problem.. De 2 vaccumslangarna till solenoiden hade åkt ur, då gick bilen och kvastade mest hela tiden.. Smalbandslambdan visade fett mest hela tiden.. Håller tummarna på att det är den som har spökat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang