Kul med sån respons här i projekttråden, det uppskattas!
Precis innan vi skulle iväg till Sofiero så började bilen läcka bensin. Så jag fick krypa under bilen och stänga av huvudkranen när vi stod still längre stunder. En T-ford har ett bränslerör och inga bränsleslangar så det är inte så många ställen det kan läcka ifrån. Plockade ut röret vilket såklart är väldigt lätt underifrån återigen utan att behöva lyfta bilen då den redan är så pass hög.
Det finns lite olika lösningar på hur man får det tätt mellan röret och muttrarna. Röret i sig har ingen välvd kant som man har när man kör med slang mellan komponenterna.
Röret hade en spricka, så det förklarar läckaget.
Det har även legat emot avgasröret och blivit tillplattat. Kändes som att detta bara kommer krångla så jag tog beslutet att köpa nytt av det mesta.
Inte nog med att röret hade en spricka och läckte utan det läckte även från packningen på huvudkranen. Så den vill jag också byta ut.
Dränera tanken är extremt smidigt!
Här är bild på nya huvudkranen. Den gamla satt väldigt hårt så jag tog det enormt stora beslutet att...
...plocka ut hela tanken!!! Ne det är bara 3 skruvar!
Sen var det bara att kasta ner han i hålet igen!
Nytt rör, nya muttrar och även något som kan täta. Finns som sagt lite olika metoder men jag valde denna med nån filtliknande grej som sväller när den kläms på plats. Den var för lång så fick kapa ner den på hälften, men förutom det så funkade det klockrent!
Provmonterat med det gamla röret.
Nytt rör!
Sen måste man ju såklart provköra så man vet att det verkligen blev tätt och det blev det också!
Nästa grej var en fusklagning! Oo
På grund av kylarprydnadens vikt och bilens vibrationer så hade det spruckit här. Det är lagat minst en gång tidigare och här kommer även jag och ska laga igen!
Kylarkåpan har dessutom skavt hål här, vilket inte riktigt spelar någon roll egentligen.
Kletade på kemisk metall.
Sedan blev det bröllopskörning!
Tyckte det var lite kul att ett av följet åkte Tesla Model Y och brudparet åkte Model T. Helt skilda världar!
Min lagning höll inte alls. Trodde inte kemisk metall kunde bli såhär. Det gick att dra loss som typ epoxy.
Plockade loss hela kylaren istället.
Övre kylröret på motorn såg verkligen inte mysigt ut! Oo
En bild så jag förhoppningsvis får dit emblemet på samma plats igen!
Blev en del grejer!
Hade med kylaren till en verkstad som kan laga sånt här. Tyvärr var dem totalt fullbokade och jag skulle snart på Wheels N Wings så att vänta var inte ett alternativ. Limmade istället med ett BMW lim som är för metall. Men såklart är ju inte omständigheterna alls vad limmet är gjort för. Men hoppades det skulle hålla ett tag iaf!
Syns inte alls bra på dessa bilderna men jag målade om kylaren så det blev svart istället för rostbrun. Detta gjorde ett mycket stort ansiktslyft på bilen! Kylaren spolades dessutom ur med hett vatten från båda håll och det kom ut massa kladd så det var ju bra!
Då kylaren var ur så kunde jag nu mycket lättare komma åt timern! Hade köpt på mig en I-Timer. En modern variant som inte kräver service.
Till höger på bilden ser ni att det redan sitter en packbox i kamaxelns hål, någon tidigare ägare har fixat detta.
Monterat ett triggerhjul istället.
I locket sitter all elektroniken!
Allt på plats igen!
Spolade ur motorn igen!
Allt ihopmonterat förutom emblem på kylaren. Det får bli efter att den varit och lagats på riktigt! Så hur gick det med I-Timern då? Den kostar sådär 5000kr och är mycket mer exakt så hade hoppats att man skulle märka skillnad på gången, men icke. Den gamla typen av timer som satt där var i fullgott skick bevisligen. Har problem med hostande på tomgång och att att det börjar misstända under last ibland. Väl spenderade pengar!