4510
Sök

Idioter på vägen....

IT-Tekniker
161 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Idag när jag var på väg hem från affären på 70 väg kom 2 motorcyklar följda av en svart BMW 525 ikapp mig... 

Precis när den första motorcykeln påbörjar sin omkörning kastar sig bmw:n ut och påbörjar också omkörning varvid den andra motorcykeln får vänta man följer efter bmw:n direkt...

Det blir typ nästan 3 i bredd med motorcykel i mitten på en smal spårig 70 väg....

sådana idioter det finns....

Var väldans sugen på att följa efter men jag hade min dotter på 9 månader med i bilen så det var inte att tänka på....

1 833 Inlägg
5 oktober 2007
Livsfarligt!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 oktober 2007
sånt som händer...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
sånt som händer...

Så du tycker att det är helt normal körning och inte alls farligt?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 142 Inlägg
5 oktober 2007
håller med glenne att de är sånt som händer...klart de är farligt men vad ska göras åt de da

804 Inlägg
5 oktober 2007
snoddas skrev:
håller med glenne att de är sånt som händer...klart de är farligt men vad ska göras åt de da

Kör man om en motorcykel som redan påbörjat omkörning är man rejält korkad. Lätt en sak man bör bli av med lappen för ifall farbror blå ser det. Motorcyklar är de man ska ta det som mest försiktigt runt då de sitter så pass utsatta som de gör. BMW-föraren låg ju desutom bakom motorcyklarna och måste ha sett att motorcyklen körde om. Man får aldrig göra en omkörning om någon framför/bakom redan påbörjat en. Rätt självklart och lärs ut när man tar körkortet.

644 Inlägg
5 oktober 2007
snoddas skrev:

Har man bara liiiite hjärna under håret begriper man ju vad man ska göra åt det...
Men för er som ingen har : Låt bli att köra om en som redan påbörjat en omkörning... Svårare än så är det inte.
Senast redigerat av Pellefax (5 oktober 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2007
Pellefax skrev:
snoddas skrev:

Har man bara liiiite hjärna under håret begriper man ju vad man ska göra åt det...
Men för er som ingen har : Låt bli att köra om en som redan påbörjat en omkörning... Svårare än så är det inte.

Självklart ska man inte det... Men nu var frågan: Vad kan man göra åt att en annan gör så? Ringer man till polisen säger dom bara "Jaha", för dom vet att dom inte hinner dit innan han e borta...
Däremot kan man gå ner i vägrenen f¨ör att förenkla omkörningen. Det är man skyldig att göra även om omkörningen är farlig/olaglig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Maskinförare
1 163 Inlägg
5 oktober 2007
twin_cam skrev:
Pellefax skrev:
snoddas skrev:

Självklart ska man inte det... Men nu var frågan: Vad kan man göra åt att en annan gör så? Ringer man till polisen säger dom bara "Jaha", för dom vet att dom inte hinner dit innan han e borta...
Däremot kan man gå ner i vägrenen f¨ör att förenkla omkörningen. Det är man skyldig att göra även om omkörningen är farlig/olaglig...

Fel, man har ALDRIG skyldighet att gå ut i väggrenen.. du har inte ens nåt där att göra med bilen. väggrenen är till för LGF märkta fordon, cyklar, mopeder m.m
Men INTE bilen. däremot om man kolla och ser att det är fritt, så självklart underlättar man ju en omkörning vid behov. Men som sagt. jag brukar köra "chickenrace" med dom som tror att jag ska gå ut i väggrenen. Man får ju skylla sig själv om man är så dum att man gör en omkörning när man ser att man får möte m.m
btw, har du körkort ? borde inte du veta det här då ? 

Mvh Fredrik

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Masterworks
5 oktober 2007
_Spawned_ skrev:
twin_cam skrev:
Pellefax skrev:

Fel, man har ALDRIG skyldighet att gå ut i väggrenen.. du har inte ens nåt där att göra med bilen. väggrenen är till för LGF märkta fordon, cyklar, mopeder m.m
Men INTE bilen. däremot om man kolla och ser att det är fritt, så självklart underlättar man ju en omkörning vid behov. Men som sagt. jag brukar köra "chickenrace" med dom som tror att jag ska gå ut i väggrenen. Man får ju skylla sig själv om man är så dum att man gör en omkörning när man ser att man får möte m.m

Mvh Fredrik

Chickenrace, mycket moget och helt ofarligt???
Du har skyldighet att underlätta en omkörning om det sker utan fara, du vet väll inte om han i bilen har någon som måste till sjukhus eller nått?
Kan ju vara så att motorcyckeln hindrade hans omkörning oxå?

Maskinförare
1 163 Inlägg
5 oktober 2007
Du kan underlätta en omkörning ja, Men du har fortfarande INGEN som helst skyldighet att köra i väggrenen.. ! och visst chicken race kanske var att ta i, men nog blinkar jag med helljus och ger dom en liten tuta.. blir jävligt förbannad på såna.. det har hänt mig, att det var en traktor i vägrenen på min sida, sen kommer det en bil i mötande som gör en omkörning, och vars tycker ni jag ska ta vägen då ? väja in i traktorn eller fronta med bilen ? jag valde pallnit och tvär sväng till höger bakom traktorn.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

1 174 Inlägg
5 oktober 2007
Masterworks skrev:
_Spawned_ skrev:
twin_cam skrev:

Mvh Fredrik

Chickenrace, mycket moget och helt ofarligt???
Du har skyldighet att underlätta en omkörning om det sker utan fara, du vet väll inte om han i bilen har någon som måste till sjukhus eller nått?
Kan ju vara så att motorcyckeln hindrade hans omkörning oxå?

allt har väl sina gränser? inte fan tänker ja ge mig ut i vägrenen om en jävla snubbe e dum i huvudet å ska köra om där det inte går!

Tex. Om en snubbe börja hota dig osv skulle du banga på att ringa snuten eller börja veva? eller skulle du kanske låta allt vara?

tycker iaf det är solklart man ska fan visa va som e rätt å fel, även fast du e ett as tillbaka!

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2007
_Spawned_ skrev:
twin_cam skrev:
Pellefax skrev:

Mvh Fredrik

Hmm... Som jag trodde...
Körkortsboken, 2004 års utgåva, sidan 91, texrad 7: skrev:
När du blir omkörd
Reglerna är enkla och självklara: Du ska hålla till höger, dvs. ut mot kantlinjen, och du får inte öka farten. Eventuellt kan du underlätta för den bakomvarande genom att köra ut på vägrenen. Det brukar bli mycket uppskattat.

Undrar vem det är som inte kan reglerna wink Jag skrev ju inte att man var skyldig att gå ut i vägrenen, utan att man var skyldig att underlätta omkörningen. Gör man ju enklast genom att gå ut på vägrenen om där är fritt. Innan du säger det så vet jag att man var väjningsplkt ut från vägrenen wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Masterworks
5 oktober 2007
_Spawned_ skrev:
Du kan underlätta en omkörning ja, Men du har fortfarande INGEN som helst skyldighet att köra i väggrenen.. ! och visst chicken race kanske var att ta i, men nog blinkar jag med helljus och ger dom en liten tuta.. blir jävligt förbannad på såna.. det har hänt mig, att det var en traktor i vägrenen på min sida, sen kommer det en bil i mötande som gör en omkörning, och vars tycker ni jag ska ta vägen då ? väja in i traktorn eller fronta med bilen ? jag valde pallnit och tvär sväng till höger bakom traktorn.

Lät lite bättre, men du har skyldighet att underlätta och inte hindra en omkörning!!

IT-Tekniker
161 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Härligt att se denna livliga konversation...  BMW:n hörde hemma örkeljunga :-)

På vägen detta hände finns ingen vägren, det är en 70 sträck där jag höll 70, dessutom är vägen djävligt spårig på platsen, runt 5 cm djupa hjulspår...  precis livsfarligt att köra så då de flesta bilar spårar bra där...

Muttley
5 oktober 2007
de var väl inget alls ?

har sett 2 lastbilar köra om en annan lastbil samtidigt och då låg de tre i bredd med mötande smile

någon måste ju vatt full. alla 3 hade släp dessutom.

kan erkänna dum omkörning med men bromsklossar framför en så vad ska man göra.
körde om en taxibil på insidan, såg ju ändå att hjan endast jävlades med mig och låg i 50 på 90 väg och gick ut så man inte kunde köra om smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 oktober 2007
John87 skrev:
_Glenne_ skrev:
sånt som händer...

inte för att verka dryg eller så... men är det nån som sagt det?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
John87 skrev:
_Glenne_ skrev:
sånt som händer...

Ditt första inlägg gav ett intryck av att du tyckte det va helt normalt.
Anledningen till att jag svarade med mina frågor var att ta reda på om du verkligen tyckte det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VW-driver
291 Inlägg
5 oktober 2007
baaki skrev:
snoddas skrev:

. Man får aldrig göra en omkörning om någon framför/bakom redan påbörjat en. Rätt självklart och lärs ut när man tar körkortet.

Varför kör då varenda jävel efter den som kör om framförvarande bil i 90 fall av 100?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 oktober 2007
John87 skrev:
_Glenne_ skrev:
John87 skrev:

Ditt första inlägg gav ett intryck av att du tyckte det va helt normalt.
Anledningen till att jag svarade med mina frågor var att ta reda på om du verkligen tyckte det.

om jag säger så här.. man börjar bli lite less på alla trådar och annat snack om " gud alltså, han körde om på fel sätt.. livsfarligt alltså" om du förstår... och det blir ju samma svar i varje tråd/disskution... därför jag gjorde ett smått meningslöst inlägg... men igentligen, det är ju sånt som händer så jag sa ju inte nått fel eller så... MEN jag tycker inte det är okej att göra vansinnes omkörningar... men som sagt, endå sånt som händer och kommer alltid att göra, finns ju inte så mkt att göra åt smile

Sök