Hjälp med "High-End" System (nybörjare)! Läs för mer info:)

Turboskott
6 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hej alla glada,

Det är så att jag börjar hålla på med biljud och tycker de är väldigt intressant. Jag och några kompisar håller på lite men jag vill ta stegen närmare smile därför vänder jag mig till denna sida då det flesta verkar vara bra på biljud.

Till och börja med så äger jag en sk'itbil : Opel Vectra 90 (ska köpa bättre senare) och jag är ute efter välljud, ljud kvalite och inte spela högt BOM BOM BOM.....

Jag har börjat rätt "tror jag", jag köpte en Pionneer P88RS http://www.pioneer.se/eur/products/25/1 … index.html
Jag tycker att denna spelare är OTROLIGT BRA, speciellt hur mycket valmöjligheter man kan ställa in (dock är jag inte så bra än på att ställa in bästa ljud än) och ljudkvaliten är otroligt (även på dåliga låtar), dock märks det att det är ingen bra kvalitet på låten.

Som högtalare har jag orginal opel framsystem (skämms) 2 högtalare och 2 diskanter, bak har jag 2 st 6*9 pioneer ca 5-6 år gammla? (fick dom med bilen) - altså inget vidare bra högtalare, men ändå så spelar dom otroligt fint tack vare spelaren smile.

Jag kan tilllägga att jag är en allround kille, gillar lyssa på allt förutom hårdrock:D
lyssnar mycket på utlänsk musik också då kärvs det bra mellanregister och bas.

Nu till problemet, som sagt så är jag ute efter bra ljudkvalitet så jag täker komplitera mitt system och byta ut mitt framsystem till ett bra system. Jag åkte till Bra ljud i bil och BRL (ska åka till mds) dock fick jag inte höra på så många system då dom fick inte i gång de flesta (otur)smile

Jag fick höra på ett par JL audio framsystem med 2 st 6*9 och ljudet var grymt dock så har jag inte så mycket att gemföra med, därför vill jag ha eran hjälp.

Jag fick tipps om Infinity Kappa serien är bra på ljudkvalitet då tittar jag på dessa http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1215360

Jag tittar även på hemsidan www.nardik.se vilket är en mycket bra sida med bra priser, dom har nästan allt bra:) så ni får gärna länka till sidan, eller välja produkter av den sidan.

Jag undrar även om det är tex någon speciell märke till något speciell musik ?, tex om man lyssnar på hip-hop så köper man mds?

JL, infinity vad finns de för mer bra framsystem?

PS: Jag har inte så mycket pengar men jag tänker lägga upp till 2500kr för ett framsystem, ju billigare desto bättre helt klart !!! men ifall att det är värt att lägga en slant extra så gör jag de, Jag kör bara på ett framsystem, kommer senare när jag har pengar komplitera yttligare med steg, nya 6*9or och eventuellt baslåda.

Jag har fått också tipps om att köpa ett billigare framsystem med 4kanals förstärkare och köra alla högtalare via förstärkaren:)

Nu blev detta ett jättelångt inlägg men jag är säker att det finns fler som är ute efter välljud som mig och behöver denna disskution.

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN!!!

EDIT: Glömde skriva att det ska vara 5,25 kit

Senast redigerat av Turboskott (6 oktober 2007)

BAE BilstereoNörd
6 oktober 2007 · 576 Inlägg

Då ska du titta på Focal Polyglass V2 130V2 för det är ett mycket bra kit i din prisklass
och det spelar rent även vid höga volymer..
Det finns inget direkt märke som spelar viss typ av musik bättre än andra, snarare så att vissa märken inte klarar att spela komplex musik för att de grötar ihop sig och låter illa.
Ett bra kitsystem spelar all typ av musik, för det klarar att återge det som finns på skivan.

Sen kanske du har viss smak vad gäller mycket diskant m.m, men ett bra kit kan EQ justeras för att passa din smak.

Av de du nämner så är JL bra produkter, resten förekommer inte ofta eller alls i SQ tävlingar, där det handlar om välljud.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Turboskott
6 oktober 2007 · 15 Inlägg

Dessa såg intressanta ut, dock har jag inte hörtalas eller sett mycket om det märket/högtalarna.

Ska kolla mer på de...

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
6 oktober 2007 · 2 009 Inlägg

Focal är riktigt bra spela fint saker..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
RF
6 oktober 2007 · 86 Inlägg

Rockford Power 5,25" kan du också ta en titt på, har storebrorn 6,5" och många har blivit riktigt imponerande MEN då krävs det ett rätt bra slutsteg för att nyttja högtalarens kapacitet!
Och en tillräckligt grov kabel är också ett måste så ska du riva upp bilen och montera kabel så är mitt tips en 50mm2 och sen dela upp den där bak i ett block! Halva ljudbilden får man genom strömmen imho!

Men i ärlighetens namn så kanske 2500:- för ett framsystem är lite för lite om du ska ge dig in i finlir? smile

Har samma åsikt som dig, det ska inte bara pumpa bas utan det ska låta rent och snyggt också!

Turboskott
6 oktober 2007 · 15 Inlägg

hehehe, jag vet att jag behöver ett slutsteg grejen är bara att jag måste spara in lite pengar;), och angående priset så tycker jag att det är tillräckligt, jag vill ju inte ha superhighend för att då måste hela länken vara bra, från stero till bas kablar etc smile, även låterna men spelar upp måste vara av god kvalitet smile. Jag kanske kommer hålle mer på sånt när man har mer pengar:)

och angående rockford så är dom väl ändå gjorda för mer högljud än kvalitet ?

EDIT: Nu har jag lagt några timmar på surfandet och hitta denna "okända" märket? DLS som verkar vara svenskt !!!!, har fått måga priser vilket jag undrar om några har hört/äger dessa ?

Senast redigerat av Turboskott (7 oktober 2007)

RF
7 oktober 2007 · 86 Inlägg

Turboskott skrev:
hehehe, jag vet att jag behöver ett slutsteg grejen är bara att jag måste spara in lite pengar;), och angående priset så tycker jag att det är tillräckligt, jag vill ju inte ha superhighend för att då måste hela länken vara bra, från stero till bas kablar etc smile, även låterna men spelar upp måste vara av god kvalitet smile. Jag kanske kommer hålle mer på sånt när man har mer pengar:)

och angående rockford så är dom väl ändå gjorda för mer högljud än kvalitet ?

EDIT: Nu har jag lagt några timmar på surfandet och hitta denna "okända" märket? DLS som verkar vara svenskt !!!!, har fått måga priser vilket jag undrar om några har hört/äger dessa ?

Okej, inte för att verka negativ men du ska nog inte ge dig in i high end när du inte ens vet vad det betyder och innebär!

Och om nu Rockford enligt dig är mer högljud än kvalitet så undrar man bara ännu mer! Kan inte högljud och kvalitet gå hand i hand? Visst, ska du ha riktigt fina framhögtalare så är nog Nobelium från DLS (som du inte ens kände till) ett bra val, då landar du på 7.500:-/paret om jag minns rätt!
Ska själv ha dom när jag är klar med det jag har nu, uppgradering ftw smile

Sen säger du: "jag vill ju inte ha superhighend för att då måste hela länken vara bra, från stero till bas kablar etc"
Vad menar du? Vill du ha high end men skita i rätt kablar, bas och stereo?

Har ett nästintill komplett system från Rockford och väldigt mycket pengar är investerade och det låter bra (förutom vinandet som ska åtgärdas på tisdag) men är LÅNGT ifrån high end ljud!

Nej börja från botten istället och lär dig grunderna så ska det nog gå bra!

twin_cam Smålänning
7 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

DLS classic serie ger bra ljud toill bra pris. bra nybörjarljud.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
7 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

RF skrev:

Turboskott skrev:
hehehe, jag vet att jag behöver ett slutsteg grejen är bara att jag måste spara in lite pengar;), och angående priset så tycker jag att det är tillräckligt, jag vill ju inte ha superhighend för att då måste hela länken vara bra, från stero till bas kablar etc smile, även låterna men spelar upp måste vara av god kvalitet smile. Jag kanske kommer hålle mer på sånt när man har mer pengar:)

och angående rockford så är dom väl ändå gjorda för mer högljud än kvalitet ?

EDIT: Nu har jag lagt några timmar på surfandet och hitta denna "okända" märket? DLS som verkar vara svenskt !!!!, har fått måga priser vilket jag undrar om några har hört/äger dessa ?

Okej, inte för att verka negativ men du ska nog inte ge dig in i high end när du inte ens vet vad det betyder och innebär!

Och om nu Rockford enligt dig är mer högljud än kvalitet så undrar man bara ännu mer! Kan inte högljud och kvalitet gå hand i hand? Visst, ska du ha riktigt fina framhögtalare så är nog Nobelium från DLS (som du inte ens kände till) ett bra val, då landar du på 7.500:-/paret om jag minns rätt!
Ska själv ha dom när jag är klar med det jag har nu, uppgradering ftw smile

Sen säger du: "jag vill ju inte ha superhighend för att då måste hela länken vara bra, från stero till bas kablar etc"
Vad menar du? Vill du ha high end men skita i rätt kablar, bas och stereo?

Har ett nästintill komplett system från Rockford och väldigt mycket pengar är investerade och det låter bra (förutom vinandet som ska åtgärdas på tisdag) men är LÅNGT ifrån high end ljud!

Nej börja från botten istället och lär dig grunderna så ska det nog gå bra!

Hehe, ja DLS är ju väldigt "okända"..!? det är bara därför som de har vunnit så oerhört mycke inom gamla SASCA och EMMA (där vi snackar om välljud,SQ.).
Nej, DLS är väl bland det bästa, säger inte att det är bäst för det är stor skillnad, men bland de bästa på högtalare och steg. Väldigt bra kvalité på det mesta, men finns förståss undantag.

Sen till RockFord. Vist de kan låta bra, MEN det är inte välljud vi snackar här (tycker inte jag). Har förövrigt inte hört eller sett nån i EMMA som kör med detta heller. Enligt mej så är RF bra, men det spelar mera högt och har en "rockig" karaktär på ljudet.
Kanske inte några högtalare man ska köpa om man gillar mera klassisk musik..?

Vill man börja sin bana inom SQ och DLS, så kan kanske DLS MS,R el.UP serie vara nått att kolla på (helst lyssna på).
Mycke bra ljud för pengarna.
Såg även att någon nämt Focal och det är även det mycke bra ljud för pengarna.
Skulle kunna lista mycke bra "instegs" serie, men då blir det en lååång lista.

Senast redigerat av TT-Avant (7 oktober 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Anisto
7 oktober 2007 · 10 Inlägg

varför ska du köra 5,25? orginal har Vectra har 6,5" i dörrarna fram och i hatthyllan

om du tycker det är svårt att fästa så kan man såga ut membranet på orginalhögtalarna och fästa dom nya där i det gamla fästet

Senast redigerat av Tiffster (7 oktober 2007)

Volvo S60 "T5" (2001)
strid_1985
7 oktober 2007 · 141 Inlägg

har dls up 6 orna och kan inte gnälla på ljudet i dom. välljud ja men funkar av att "rocka" med dom. dom kan jag vrmt rekomendera. en enkel förklaring på deras karaktär skulle vara varma och fylliga

Turboskott
7 oktober 2007 · 15 Inlägg

Angående Rockford så har JAG fått denn uppfattning att dom är mera gjorde för att spela högt, jag har inte sagt att jag vet och efter som jag är nybörjare så frågar jag er experter med erfarenheter där nybörjare som jag kan lära mig av. Vilket jag har lärt mig nu /TACK IGEN!.

De med kablarna så menar jag inte att skita i dom, jag menar att om jag kör High-end så måste allt ligga på samma nivå, även låterna vilket gör att jag inte vill köra superhigh end, utan (vad ska man säga, "normal high-end")hoppas du förstår vad jag menar smile.

angående högtalarna så visste jag inte att man får plats med 6,5 på vectran ?, får man värkligen de? big_smile, jag ska mäta och kolla upp det!

Och DLS känner jag inte igen faktist om jag ska vara ärlig, kanske för att jag inte är riktigt inne på vad som är bra och inte? och att jag är nybörjare ?

Jag ber om ursäkt ifall jag kanske gett mig på saker som är mer än min kunskap och hoppas att ni hjälper till för att komma fram till nått smile, igen tack för all den info.
Efter allt så är ju forum för att hjälpa varandra, som sagt så hoppas jag fler än bara jag lär sig om detta.

Senast redigerat av Turboskott (7 oktober 2007)

RF
7 oktober 2007 · 86 Inlägg

Ett av de bättre tipsen om du vill dit du vill kanske är att spara lite mer pengar först? smile



TT-Avant Håller med om att RF har mer rockig karaktär men anser det är ett bra mellanting mellan "finlir" och "tryck" (hur man nu definierar det)
En lite tråkig sak med RF är att dom inte har mer än två serier, skulle gärna se att dom har lite mer välljuds saker som DLS har i sitt sortiment!

Turboskott
8 oktober 2007 · 15 Inlägg

RF skrev:
Ett av de bättre tipsen om du vill dit du vill kanske är att spara lite mer pengar först? smile

Hhehehm det kommer jag göra i framtiden, grejen är ju att jag vill börja smått ni och lära mig grunderna som sagt, sen när man har fattat hur det fungerar, olika märken vad man ska tänka på osv så kommer jag ge mig i lite dyrare saker wink

Efter alla kommentar så tror jag jag kommer köpa DLS kit, men jag kommer åka till fler butiker i vecka för lyssna på olika kit så jag kan ha uppfattning hur de låter. TACK ALLA!!

hoppas ni kan komma med fler förslag

Puttson
8 oktober 2007 · 296 Inlägg

"Efter alla kommentar så tror jag jag kommer köpa DLS kit, men jag kommer åka till fler butiker i vecka för lyssna på olika kit så jag kan ha uppfattning hur de låter"

tyvär så funkar inte det där riktigt. om du inte lyssnar i deras demobilar där bara det dyraste finns.  för när du lyssnar i ett demoställ så står du ju 1m ifrån och då är högtalaren riktad mot dig, och det är i ett rum inte i en bil wink  du kan hitta några högtalare som låter bra som fan inne i butiken sen när du har köpt å instalerat dom så  kan det låta skit,

Turboskott
8 oktober 2007 · 15 Inlägg

Jo jag vet, har faktist en kompis som har råkat ut för de big_smile, men som sagt man måste ju faktist börja någonstans, och så fel kan man väll inte ha när man väl lyssnar på kittet?smile

RF
8 oktober 2007 · 86 Inlägg

Själv är jag väldigt noga med att köra på samma märke rakt av, har fått något slags dille om att grejerna mår bättre av varann, kan vara en fixidé också smile

Nu har ju som tur är DLS ett väldigt brett sortiment så du kommer nog kunna hitta ett riktigt trevligt system!

viccoA
8 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

Jag hade hoppat över 6x9orna till hatthyllan. Förstör bara perspektivet, om du är lite mer inriktad på välljud än högljud.
Steg är nog ett måste till samtliga högtalare, inte bara till suben. Blir mycket renare och bättre attack i ljudet om du har ordentligt med effekt i förstärkaren.
Enklast är att köpa ett 4 kanalssteg nu och driv framsystemet på, komplettera sen med sub som du driver på samma steg.
DLS och Focal som är föreslagna i tråden låter i regel bra om man har välljud som sitt största kriterie.

Konsultera någon kunnig och lägg ner energi på monteringen och placeringen av framsystemet.

Sen missbrukas begreppet HIFI alltför ofta! wink

När vi pratar HIFI för hemmabruk brukar man prata om att när prislappen på den kompletta anläggningen närmar sig nypriset på en Porsche är man på god väg mot HIFI...

Senast redigerat av viccoA (8 oktober 2007)

Turboskott
8 oktober 2007 · 15 Inlägg

I framtiden kanske jag kommer hoppa över 6*9 men för tillfället så behöver jag dom och ett nytt framsystem, tills jag skaffar mer pengar smile (Måste köpa ny bil då min bil är skort rätta sakt)smile

MrSpeed
8 oktober 2007 · 242 Inlägg

viccoA skrev:
Jag hade hoppat över 6x9orna till hatthyllan. Förstör bara perspektivet, om du är lite mer inriktad på välljud än högljud.
Steg är nog ett måste till samtliga högtalare, inte bara till suben. Blir mycket renare och bättre attack i ljudet om du har ordentligt med effekt i förstärkaren.
Enklast är att köpa ett 4 kanalssteg nu och driv framsystemet på, komplettera sen med sub som du driver på samma steg.
DLS och Focal som är föreslagna i tråden låter i regel bra om man har välljud som sitt största kriterie.

Konsultera någon kunnig och lägg ner energi på monteringen och placeringen av framsystemet.

Sen missbrukas begreppet HIFI alltför ofta! wink

När vi pratar HIFI för hemmabruk brukar man prata om att när prislappen på den kompletta anläggningen närmar sig nypriset på en Porsche är man på god väg mot HIFI...

Hifi för hemmabruk behöver inte alls kosta som en ny Porsche, däremot High End brukar kosta en del. Hifi har inget med pris att göra står bara för hög naturtrogenhet.
Lite off topic kanske, men kunde inte låta bli smile

Ford Focus (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang