Hjälp med "High-End" System (nybörjare)! Läs för mer info:)

Puttson
8 oktober 2007 · 296 Inlägg

viccoA skrev:
Sen missbrukas begreppet HIFI alltför ofta! wink

håller med   det har fått en konstig betydelse numer

Turboskott
9 oktober 2007 · 15 Inlägg

Sådär ja, nu har jag varit på olika platser och lyssnat på olika högtalare, tog med egen skiva in faktist smile, och har tittat på olika kit, det blev ett DLS UP6 som jag kommer köpa för ca 2600kr.

Det finns ett pioneer kit som kostar 3600kr som jag blev grymt imponerad utav och ville köpa, dock har jag inte så mycket pengar för det sad.

Det som är bra är ju att dom hade samma spelare som jag har i bilen, jag tog med egen skiva, det ända skillnaden är väl att dom har slutsteg, kanske bättre låder?.

Hur som helst så kommer jag köpa steg rätt så snart för at kompletera systemet yttligare men det är en annan historia smile

Tack alla för hjälpen!!!

strid_1985
9 oktober 2007 · 141 Inlägg

Slutsteg till up 6orna är nästan ett måste. men du kommer inta att bli besviken på up6

RF
9 oktober 2007 · 86 Inlägg

Men nå High End är det definitivt inte!

twin_cam Smålänning
9 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

UP6 är riktigt bra högtalare, men ska du spela högt med dom så bör du ha slusteg. Då kan du utnyttja dom maximalt. DLS slusteg håller också en väldigt hög kvalité.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
9 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

MrSpeed skrev:
Hifi för hemmabruk behöver inte alls kosta som en ny Porsche, däremot High End brukar kosta en del. Hifi har inget med pris att göra står bara för hög naturtrogenhet.
Lite off topic kanske, men kunde inte låta bli smile

Oj, menade såklart begreppet High End.

Turboskott
10 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hehehe så glad jag blev idag då lol, Gick hem igår från butiken efter ha sett UP6 och var gald, sedan surfade jag lite på DLS hemsida för läsa mer om montering och så så man lär sig lite extra om grejerna osv och hitta UP6i http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_581 . Det är tydligen en uppgraderad version av UP6 för ca 300kr dyrare.
Då ringde jag butiken (inte äns dom visste att de har kommit) och sa de att jag vill ha dom, han ringde ca 10 min senare och sa att dom finns och köpa och jag har köpt dom big_smile

Högtalarna har ju fått nya förbättrade diskanter och bättre aluminiumkon (som enligt säljaren används i dom dyrare serien) och nytt delningsfilter. Allt för 300kr extra:D

Jag hoppas att detta kommer vara verkligen ett bra köp, och ville säga de för andra som vill också köpa bra högtalare till bra pris!!

RF
10 oktober 2007 · 86 Inlägg

Så av ditt High End system så har du nu skaffat ett par framhögtalare? smile

Vad är nästa steg? Vad blir det för kablar? Slutsteg?

TT-Avant
10 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

RF skrev:
Men nå High End är det definitivt inte!

Kan du förklara vad "High End" menas?
Vill inte verka dryg eller så, men du själv rekomenderade RF till hans HE bygge..kanske inte heller rätt val.?

Senast redigerat av TT-Avant (10 oktober 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Turboskott
10 oktober 2007 · 15 Inlägg

RF skrev:
Så av ditt High End system så har du nu skaffat ett par framhögtalare? smile

Vad är nästa steg? Vad blir det för kablar? Slutsteg?

Hehehe, High end:P, jag har ju knapp börjat;), aja hur som helst ska jag montera högtalarna över helgen sen så kommer jag sitta extra och pilla på steron osv för lära mig hur man ställer in och försöka få ut max ur systemet.
Nästa steg blir ju slutsteg+bas och bra kablar etc men det lär dröja tills jag kommer så långt. Ska skaffa ny bil först:D

Som sagt så kommer detta vara mitt "nybörjar projekt" och kommer lägga mer pengar på bättre system senare...

Turboskott
12 oktober 2007 · 15 Inlägg

Tja, Nu har jag monterat högtalarkitet och jag kan säga såhär. Jag är nöjd med "detaljer" jag hör bättre detaljer men basen rent sagt SUGER!!!!!!!!!!!!

mina unknow högtalare(inte orginal) har bättre bas än dom yikes och en sista grej. När jag provlyssnade så var ljudbilden inte mot dig (altså du får inte musiken mot dig utan runt dig, mer avlsappnat och man blir inte lika lysningstrött) beror kanske på placeringen ?

fråger:
1: Kan ett slutsteg ge mer bas i låterna ?
2: gör det jätte skillnad om man monterar högtalarna på dörrsidan och inte i dörren (membran), altså inannför sidpanelen?


Vad är de jag kan göra eller fixa så jag får mer bas ?

Nu har jag inte lyssnat dom 20 timmarna som ska lyssnas men är grymt grymt förvånad över kvaliten, stämmer inte med både det jag har hört eller det jag har läst om detta system!!!!

BilstereoSEX
12 oktober 2007 · 210 Inlägg

Du ska ha slutsteg till dem !
Dom måste sitta stumt monterade i dörren !
Inte för tjock baffel ...dom måste ha luft runt .....annars tappar du massor av BAS !
Dämpa dörren med Dynamat !

Sen ska du få höra på BAS     REN    BAS   !


MVH   B i M

twin_cam Smålänning
12 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Ja. Är sjukt mycker rörelse för storleken i dom elementen. Måste sitta som berget. Sen är DLS sånna att dom måste vara igång ett tag för att "lossna". Grejerna är ju gjorda för att hålla wink
Inte lätt alls att få ett par inspelade DLS att låta dåligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turboskott
13 oktober 2007 · 15 Inlägg

Tack grabbar för svaren, känner mig lite bättre nu faktist:), hur som helst så kommer jag lossa på grejerna och ta kort på dörren, jag kommer även försöka låna ett steg av en kompis och se om det fungerar.

Men det jag ska göra är altså:
1. Köpa dämpningsmatreial
2. Montera högtalaren som berg samtidigt med bra lufflöde.
3. Om möjligt skaffa steg.

Vad jag vill veta är att hur mycket mer skillnad kommer det bli med ett slutsteg? och jag hoppas verkligen jag kommer nå bra resultat smile

strid_1985
13 oktober 2007 · 141 Inlägg

som jag sagt förut så är ett slutsteg nästan ett måste, köp ett fint steg till dessa så blir du nöjd sen vill dom ha ganska mycket luft att spela i,

Puttson
13 oktober 2007 · 296 Inlägg

ja jag började ungefär som dig  ett framsystem utan steg. -fan det låter ju bra
efter ett tag fixade ja in dom på ett steg. - helvete vad bra det låter
sen så gjorde jag en stabil och tät baffel å då kom det mer mid-bas.

du måste hjälpa högtalaren att spela bra wink

Lycka till

TT-Avant
13 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

Turboskott skrev:
Vad jag vill veta är att hur mycket mer skillnad kommer det bli med ett slutsteg? och jag hoppas verkligen jag kommer nå bra resultat smile

Med rätt montering av steget så kommer det bli stor skillnad.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Turboskott
13 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hej alla igen, Så här ser det ut nu när jag monterat kitet :
http://img413.imageshack.us/img413/699/img2015mu1.th.jpg

Vad tycker ni om det?, jag kan säga att det är lite dåligt satt (altså det vibrerar lite vilket gör att basen inte är så bra, därför skrev ni att det ska sitta som BERG)

Här har ni en bild från insdan :
http://img413.imageshack.us/img413/6470/img2019ns4.th.jpg

Jag vet att det är för tunt, men borde det inte hålla?, en till grej är luftflödet för dåligt runt om? jag läste hur man ska montera högtalaren men jag tycker det är rätt så mycket plats runt högtalaren, tycker ni de?

Här har ni en bild på dörren, ni ser att det är för litet för högtalarna, jag funderar på att göra hålet större, sedan köpa http://www.nardik.se/bilder/tillbehor/sr65_s.jpg för att hålla högtalarna fast i dörren.

http://img84.imageshack.us/img84/6135/img2018xi9.th.jpg


Vad har ni för tipps ?, jag behöver varenda tipps och hjälp jag kan få nu big_smile

OBS: Allting sitter tillfälligt, ni ser tex att jag har inte kabelsko till högtalaren och vissa grejer är lösa, ville bara visa er detta innan gör gör en "full" montering.

Puttson
13 oktober 2007 · 296 Inlägg

ja du har ju sagt svaret redan wink    tunt = JA    köp en baffel på bel eller fräs en egen. sen limmar du fast den i plåten på dörren.  med bra lim...    jag använde PL400 (tror ja de hette)  och nu är det en del av dörren. wink   
annars ser det bra ut, blev ju snyggt

TT-Avant
13 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

En sak som du kan göra som jag själv gjort är att ta en stålring på 4mm och fästa på baksidan (ist. för MDF). Sedan fäster du miden med M4/M5 bultar och mutter på baksidan. På detta sätt blir det väldigt stabilt runt just miden.
En annan sak jag kan rekomendera dej är att lägga ett eller två lager med asfaltsmatta på hela baksidan av din dörr.
Jag la två lager med 4mm matta (totalt minst 8mm,vissa ställen 3lager) och upplevde en väldigt skillnad i ljudet efter detta.
Även på bildörren kan du lägga ett eller två lager med detta. Det gör att du slipper mycke resonans i plåten och du får en mycke tystare bil oxå..
Dock skll det väl sägas att detta väger en aning om man gör så.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang