honda crx vs Ford probe?!

henkebenke
10 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

Återigen, man kan ju inte ens jämföra probe och crx.

crx är en pärla med påkostad upphängning, otroliga motorer, helt enkelt som en spänd muskel som är beredd på allt.

Probe är ju nåt slags sportvagnsderivat, ok, en "sportig" 2dörrars kupé, men i grund och botten en mazda 626 med en fancy kostym.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Sir_x
10 oktober 2007 · 945 Inlägg

henkebenke skrev:
Återigen, man kan ju inte ens jämföra probe och crx.

crx är en pärla med påkostad upphängning, otroliga motorer, helt enkelt som en spänd muskel som är beredd på allt.

Probe är ju nåt slags sportvagnsderivat, ok, en "sportig" 2dörrars kupé, men i grund och botten en mazda 626 med en fancy kostym.

Bra skrivet! Har man en gång kört Honda så vill man bara tillbaka. Dessutom tycker jag att probe är en riktigt tråkig bil utseendemässigt.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Sussolita The Sassy Bitch
11 oktober 2007 · 198 Inlägg

Hmm ja, hart juh haft en Honda och gud JAAA vill ha en igen, men nu har jag skippat proben, sorry grabbs den blir för mesig för mig smile vill ha en bils om passar t mig och är man inte mer en 1,52 lång så kan man inte ha en jäte bil får bli nått litet och smidigt som mig=) Meeeen det är inte slut där har nu kommit in på calibror:S vet inte heller vad det är för bilar egentligen har bara kört en en gång och det var bra men vad e det för bilar lixom?
come on boys&girls help me out here!!!

tackar och bockar för alla ärliga svar so far!!!

Sussolita-Sassy Bitch ;)
Honda Crx (1990)
Cizla Pfffft
11 oktober 2007 · 906 Inlägg

PROBE IS THE SHIT! båda bilar har klart plus o minus.. Men Proben e helt klart en unik bil. Finns inte alls för många ex av dom och CRXen är oftast sönderkörd om den är beg. Probe som sagt.. Probe (proooobeee....)

Umadbro?
henkebenke
11 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

postorder_probe skrev:
Finns inte alls för många ex av dom

Nä, och anledningen till det är ju att ingen ville köpa dom wink

CRXen är oftast sönderkörd om den är beg.

Nja, Hondorna är ett av de bilmärken som verkligen håller för allt lattjolajbans. Det är klart, alla bilar man ju vanvårdas.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
henkebenke
11 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

Visst ja.
Calibra, du menar en Opel Vectra i gåbort kavaj?
Uteslutet!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Escort_Si
11 oktober 2007 · 47 Inlägg

Ford Escort RS2000..?

alex_side Neerd
11 oktober 2007 · 1 596 Inlägg

postorder_probe skrev:
PROBE IS THE SHIT! båda bilar har klart plus o minus.. Men Proben e helt klart en unik bil. Finns inte alls för många ex av dom och CRXen är oftast sönderkörd om den är beg. Probe som sagt.. Probe (proooobeee....)

Lyssna på miss probe tongue mkt vettig brud det haha cool

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
adida
11 oktober 2007 · 21 Inlägg

kan ju rekomendera 1,6 125hästars motorn i (c)rexen, är ett toppenval om man inte vill lägga den slant man måste för att få en med v-tech
garanterat mer bil för slantarna smile

henkebenke
11 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

Även crx med 108hästarn är fruktansvärt lajbans!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
melodic_death_metal
11 oktober 2007 · 622 Inlägg

calibran e ju en jäklit snygg bil, men e du 1,52cm lång så skulle jag skippa calibran då du förmodligen kommer att få det svårt att nå pedalerna. inget illa menat, men morsan e runt 1,50 o hon når inte pedalerna.

Keller Hamster
11 oktober 2007 · 817 Inlägg

Köp en Probe 1st gen smile
Det e den enda proben med turbo btw.
Sjukt roliga att köra, men smaken e som baken. CRXerna har sin charm.
Proben e större och tyngre än crxen. Sitter så mycket komfort skit i Proben också (talar endast om 1st gen).
Synd att min inte får rulla på gatan än... men då får crxerna se upp (skämt å sido)

Trim till 1st gen är inte det lättaste att få tag i i sverige. Många saker kan man ta från vanliga 626 coupé men ska man ha värre saker så är det USA som gäller.

edit: dessutom drar inte en 1st gen så där mycket i soppa.. Jag körde min på 0.75l/milen eco drive från uppsala. Och INTE i original skick :p

Senast redigerat av Keller (11 oktober 2007)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Sussolita The Sassy Bitch
11 oktober 2007 · 198 Inlägg

precis vcart och tittat på en super fräch calibra men känner mig ändå tveksam vet juh vilka problem folk haft med rost och motorhaveri:S hade det inte varit just en opel hade jag köpt den på stående fot. japp vet att oplar inte är gjorda för oss"korta# fick juh sälja min GT på grund av att jag fick stå på tå när jag körde. ska kolla på en crx i morgon är sugen på en honda igen men rädd för att det ska bli samma sak som med förra pärlan som så stort var "rostlagad", pyttsan heller, möjligen överlackad rost sad men vad är rimligt att lägga på en färdig stylad crx/calibra runt 90års modell...ville verkligebn ha den caklibran men magen säger attka...oj nu blev det nästan en krönika av detta inlägget tongue men som sagt vad gör man?

Sussolita-Sassy Bitch ;)
Honda Crx (1990)
melodic_death_metal
12 oktober 2007 · 622 Inlägg

rost finns ju på calibror, speciellt vid bakskärmarna, o det med motorhaveri sker ju på alla gamla bilar. men kom ihåg, du får vad du betalar för. det blir ju flera varningstecken ifall t ex en calibra turbo kostar run 40 000:-
vill du veta mer om calibror, o vad du ska kolla på ifall du ska köpa en så gå in på
www.calibrateamsweden.se

Andreas79
12 oktober 2007 · 3 968 Inlägg

Rost finns även på Hondor - MEN det går faktiskt att hitta i mycket
fint skick även CRX:er - folk som lagt ner mycket tid på att fixa dem
fina, finns även de med 150 hk och Vtec - som gått lite. Även en bil
som gått mycket - så länge den är välservad så är det inga problem,
så länge den e skött från början väl.. till och med äldre damer/herrar
har CRX- på 150 hk med vtec - sånt ex skulle du fått tag på, finns några
enstaka i Sverige som är i absolut nyskick.. riktigt fina...

CRX väger lite+går som ett skott, kul att varva, nu säger jag inte
detta för att jag har Honda själv utan för det är verkligen en trevlig bil.

Som sagt en CRX går absolut inte att jämföra med en Calibra eller Probe,
detta är ju som en Gocart - Hondan... skojig att köra...

Sen ett annat plus med en Honda är att vi har en helt underbar klubb
här i Sverige - Honda Performance Club- med mycket bra gemenskap!

Jag ägde en Honda Civic -92 som förstabil, sen blev det en Vw Polo Gti -98,
och nu har jag sedan 4 år och 2 månader en Honda Civic Vtec -96, tröttnar
inte på den, så suget blev mycket stort efter Polon efter en Honda igen,
och det kommer jag aldrig att ångra.

Som sagt fördelarna är att de är billiga att äga - Hondorna de flesta modellerna,
i jämförelse med en Calibra elelr en Probe, + lägre vikt+ går bra, kul att varva,
motorerna håller mycket bra på Honda m.m m.m,
tycker personligen det e en speciell känsla när man sätter sig i Hondan..

Exempel på en CRX Vtec - hör Vtec-ljudet o härligt ljud allmänt man
kan få i en sån; http://uk.youtube.com/watch?v=hF6NrLH4vLA

Visst är de vackra med CRX:erna; http://uk.youtube.com/watch?v=O50d8WUpD2g

Sen går det ju att hitta en utan Vtec om man vill det men Vtec är gött.

Senast redigerat av Andreas79 (12 oktober 2007)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
henkebenke
12 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

Den senaste crx:en jag hade var i stort sett rostfri, dock importerad, ingen nackdel.
Jag tycker du ska provköra en crx vtec, för efteråt lär du sitta med smilbanden långt upp vid öronen. Känslan när vtec kickar i och ventiltiderna ändras är tamejfan to die for, sen har vi ljudet vid 8300rpm big_smile

En vtec får du för runt 30papp och uppåt, (jag fick 32k när jag sålde min).

En 125hästare är dock inte speciellt mycket långsammare, den har lite köttigare vrid och en kraftbula på huven smile

För en 125hästars crx får man lägga allt mellan 10 och 40 tusen, allt beroende på skick och ägarens drömmar.

Såhär kul kommer du inte få om du köper en Probe eller Calibra.
http://www.garaget.org/gallery/archive/21225/132638_hwluyo.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/21225/132639_gra9mm.jpg

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Lars-P
12 oktober 2007 · 427 Inlägg

alex_side skrev:
köp en probe^^ haha de är inga monster kanske men de är jäävligt roliga att köra=D och snygga med! crx ser ut som en förstorad sköldpadda...

HAHA big_smile

VMT I <3 my Honda
12 oktober 2007 · 483 Inlägg

Prova de bilar som du fundera på och jämför själv sen. Rekomedera CRX Vtec

peter_1976 JDM
12 oktober 2007 · 2 201 Inlägg

kan meddela att det blev en crx, 124 hästars. svart
o på väg ner o visa upp sin pärla   big_smile

Sussolita The Sassy Bitch
13 oktober 2007 · 198 Inlägg

Tack Peter för att jag fick tala om min glada nyhet själv:|
Men ja det belv en honda crx som nu står och gläner på parkeringen, tvvlar på att man kan vara lyckligare än så härsmilesmilesmilesmile
fick juh känna motorns klraft redan igår då en sketen 945 trodde han kunde dra mig på motorvägen...hahah pyttsan!!!! tack för alla goda råd kan säga att det hjälpte mig mycket!!!

Sussolita-Sassy Bitch ;)
Honda Crx (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang