Kör- och Vilotid för budbilar?

Fishy Skattebetalare
13 oktober 2007 · 87 Inlägg

Hejsan!

Jag ska snart lämna mitt tråkjobb på posten och gå över till att börja köra typ budbil för en konkurent istället smile

Det finns ju inga färdskrivare elle rliknande i lätta lastbilar, men jag har nånstans fått för mig att jag hört nånting om några regler som tider och liknande.
Finns det någon kunnig person som kan reda ut det där för mig vad som gäller ang Lätta lastbilar?

Tack på förhand!

dallelito med lem
13 oktober 2007 · 1 147 Inlägg

man fyller i sin vilotid i sin tidbok. ganska enkelt.
http://www.garaget.org/gallery/archive/21539/170214_w110sj.jpg

Senast redigerat av dallelito (13 oktober 2007)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Fishy Skattebetalare
13 oktober 2007 · 87 Inlägg

Inga gränser för hur länge man får köra och sådant, utan bara när man kört i princip alltså?

FireTraXX DFFL
13 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

Och kom ihåg att det är VILOTIDEN som ska fyllas i.
INTE körtiden, jag känner flera som gjort det misstaget.

Men i övrigt så är det inget annat som gäller.
Se till att inte åka fast med överlast bara.

EDIT:

Nej, inga gränser.
Du får köra 24/7 om du vill.

Senast redigerat av FireTraXX (13 oktober 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Fishy Skattebetalare
13 oktober 2007 · 87 Inlägg

Ahaa!
Okej, Glasklart ju! Tack så mycket!

överlast ska nog inte bli några problem, kommer inte bli så värst tunga grejjer, mest småkollin å liknande, knappt nåt pallgods ens, gott nog

DrifftDanne
13 oktober 2007 · 22 Inlägg

tycker de ska införas tidbok i lastbilar oxå !!

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha
S70R
13 oktober 2007 · 16 Inlägg

DrifftDanne skrev:
tycker de ska införas tidbok i lastbilar oxå !!

Håller med, iaf för de som kommer hem och sover i sin säng varje dag!

joel_h Väghyvel
13 oktober 2007 · 252 Inlägg

DrifftDanne skrev:
tycker de ska införas tidbok i lastbilar oxå !!

Dom har ju färdskrivare ju..

DrifftDanne
13 oktober 2007 · 22 Inlägg

ska in på domstol för att jag glömt vrida vredet på färdskrivaren från säng till annat arbete  för många gånger , handen på hjärtat några gånger har det kanske blivit en halvtimma för mycket i körtid men jag har alltid sovit i min säng o tagit extra rast för att de ska va okey men neeee  15000 i böter enligt gammla reglerna mm för en knapp jä*** har de inte bättre för sig ,, tidbok så slipper man sånt ,, USA som vi ska eftersläpa har en "typ" av tidbok de funkar skit bra där ju ,,

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha
Vegaanders
18 november 2007 · 1 Inlägg

Svar till FireTraxx.
Du har inte en susning tydligen. 11 timmar vilotid gäller alla typer av fordon, även budbilar

Hamilton
18 november 2007 · 8 869 Inlägg

Vegaanders . Om du läser FireTraxx inlägg så är det just det han skriver, man fyller i vilotiden.


DrifftDanne . Vad säger att du kommer i håg att fylla i tidboken, är lika lätt att glöma den som att glöma vrida vredet eller hur? Sen att en tidbok i praktiken är helt värdelös då man kan fylla i den lite hur man vill.

Fotograf på tierpidag.se
Mackanol
18 november 2007 · 2 079 Inlägg

Vegaanders skrev:
Svar till FireTraxx.
Du har inte en susning tydligen. 11 timmar vilotid gäller alla typer av fordon, även budbilar

stämmer!

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
LazerHawke
18 november 2007 · 1 268 Inlägg

DrifftDanne skrev:
ska in på domstol för att jag glömt vrida vredet på färdskrivaren från säng till annat arbete  för många gånger , handen på hjärtat några gånger har det kanske blivit en halvtimma för mycket i körtid men jag har alltid sovit i min säng o tagit extra rast för att de ska va okey men neeee  15000 i böter enligt gammla reglerna mm för en knapp jä*** har de inte bättre för sig ,, tidbok så slipper man sånt ,, USA som vi ska eftersläpa har en "typ" av tidbok de funkar skit bra där ju ,,

låter sjukt.... läste i "lathunden" från vv att man inte fick använda symbolen "fyrkant" i sverige men "säng" å "hammare" får man tydligen använda..... hmm snuten sniffar för mkt verka det som snart kan man ju inte jobba utan att va skraj för att åka på saftig böter.. sad

John87 Stolt Volvoägare
18 november 2007 · 4 913 Inlägg

Mackanol skrev:

Vegaanders skrev:
Svar till FireTraxx.
Du har inte en susning tydligen. 11 timmar vilotid gäller alla typer av fordon, även budbilar

stämmer!

11 timmars vilotid gäller för alla yrken och inte bara för last-/budbilar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
18 november 2007 · 938 Inlägg

DrifftDanne skrev:
ska in på domstol för att jag glömt vrida vredet på färdskrivaren från säng till annat arbete  för många gånger , handen på hjärtat några gånger har det kanske blivit en halvtimma för mycket i körtid men jag har alltid sovit i min säng o tagit extra rast för att de ska va okey men neeee  15000 i böter enligt gammla reglerna mm för en knapp jä*** har de inte bättre för sig ,, tidbok så slipper man sånt ,, USA som vi ska eftersläpa har en "typ" av tidbok de funkar skit bra där ju ,,

De där är ju helt sjukt... Finns väl inga som kontrolleras så hårt som yrkesförare, å gör vi nåt fel så är de lika illa som om man mördat nån(nästan iaf)...   
Kan nån säjja nåt annat yrke där man riskerar minst 3000 i böter för en felaktig knapptryckning eller för att man jobbat över 1 minut?!?!

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
EvolutionIII
19 november 2007 · 459 Inlägg

Någon som kör bud i stockholms området?, sj kör jag för tommys transporter/kista.

VLN denkz
27 november 2007 · 323 Inlägg

Jag kör lätt lastbil i sthlm, inte direkt bud dock. Kör hemleverans av möbler men ska nog hoppa över till bud snart.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Ludds
27 november 2007 · 329 Inlägg

jag har kört bud i sthlm i ett år,  har dock bytt jobb nu för några månader sen.  Körde för Box.

VLN denkz
27 november 2007 · 323 Inlägg

Ludds skrev:
jag har kört bud i sthlm i ett år,  har dock bytt jobb nu för några månader sen.  Körde för Box.

Hur var det att köra för box ?

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Losgard
27 november 2007 · 1 688 Inlägg

DrifftDanne skrev:
ska in på domstol för att jag glömt vrida vredet på färdskrivaren från säng till annat arbete  för många gånger , handen på hjärtat några gånger har det kanske blivit en halvtimma för mycket i körtid men jag har alltid sovit i min säng o tagit extra rast för att de ska va okey men neeee  15000 i böter enligt gammla reglerna mm för en knapp jä*** har de inte bättre för sig ,, tidbok så slipper man sånt ,, USA som vi ska eftersläpa har en "typ" av tidbok de funkar skit bra där ju ,,

Ja kör alltid med vredet på vilotid big_smile
Fast dom nya digitala me kort e knepiga, dom kan man ändra te vilotid, men när man kört en sväng å stannar så e den automatiskt på hammarna yikes

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang