Toning, bromsljus och besiktningsmannen

Loffe123
13 oktober 2007 · 527 Inlägg

Jag har tonat min bakruta på bilen, i bakrutan sitter ett bromsljus, detta bromsljus hamnade bakom toning och lyser genom toningen och därmed lite svagare.

Vad anser besiktningsmannen om detta?

Bromsljuset är orginalmonterat.

Måste jag skära upp toningen för bromsljuset?

CarCass CarCass
13 oktober 2007 · 627 Inlägg

Ska inte vara några problem. Borde räcka bra med de två "vanliga"

Join the Evolution
Loffe123
13 oktober 2007 · 527 Inlägg

Säker?
Fler får gärna ge medhåll om så är fallet.

breesladd SKÅNING
13 oktober 2007 · 1 215 Inlägg

CarCass skrev:
Ska inte vara några problem. Borde räcka bra med de två "vanliga"

håller med

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Sokrates Eliminator
13 oktober 2007 · 1 441 Inlägg

Är det orginal bromsljus och bilen är nyare än -95 så gillas det inte på bilprovningen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
T12
13 oktober 2007 · 112 Inlägg

de går igenom, orka oroa  sig om sånt...

Saab 99 "Red Fox" (1982)
Loffe123
13 oktober 2007 · 527 Inlägg

Sokrates skrev:
Är det orginal bromsljus och bilen är nyare än -95 så gillas det inte på bilprovningen.

/Tommy.

Det är orginalljus och bilen är en -00.

Fint att få ett svar direkt från en besiktningsingenjör hehe

breesladd SKÅNING
13 oktober 2007 · 1 215 Inlägg

Loffe123 skrev:

Sokrates skrev:
Är det orginal bromsljus och bilen är nyare än -95 så gillas det inte på bilprovningen.

/Tommy.

Det är orginalljus och bilen är en -00.

Fint att få ett svar direkt från en besiktningsingenjör hehe

bara man  e tyst om det så är det inga problem om de märker det så brukar de inte bry sig ändå testa det värsta som kan hända är att du får en 2:a

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
ozzy ★★★★★
15 oktober 2007 · 455 Inlägg

jag har också bromsljus i bakrutan golf 3a. o har tillome kopplat UR bromsljuset där, har bara i baklyktorna verken bilprovning eller polis har sagt ett skit om det. så oroa dej inte smile

Loffe123
15 oktober 2007 · 527 Inlägg

Fler besiktningsfrågor.

Får man ha olika dimensioner på bakdäcken, dvs den ena 165 och det andra 175?

fredda_king Fotograf
15 oktober 2007 · 1 319 Inlägg

Loffe123 skrev:
Fler besiktningsfrågor.

Får man ha olika dimensioner på bakdäcken, dvs den ena 165 och det andra 175?

nej det får du inte man ska ha lika dana däck på axeln. fram bak får du ha olika men inte på en axel

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
JonasPLind
15 oktober 2007 · 820 Inlägg

Loffe123 skrev:
Fler besiktningsfrågor.

Får man ha olika dimensioner på bakdäcken, dvs den ena 165 och det andra 175?

varför? varför? VARFÖR? neutral

Loffe123
15 oktober 2007 · 527 Inlägg

wh0re skrev:

Loffe123 skrev:
Fler besiktningsfrågor.

Får man ha olika dimensioner på bakdäcken, dvs den ena 165 och det andra 175?

varför? varför? VARFÖR? neutral

För att ett bakdäck har gått med för lågt tryck och slitits. Det är på gränsen till att gå igenom en besiktning. Det andra bakdäcket ser dock bra ut. Jag har dock ett reservdäck som är fullsize och mycket fräsht, men något lite bredare som ajg täntke kunna skruva på.

Därför :-)

För övrigt så hatar jag bilbesiktningen, så tramsiga saker som inte handlar om risker, utan om nagelfarning och hårklyveri.
Bilen får ju inte gå snabbare än 110 ändå, varför så hårda regler?

1cm bredare bakdäck lär påverka bilens egenskaper i hastigheter under 110km/h så banalt lite. Det handlar då inte om risker längre utan om regler...jag hatar regler, men respekterar risker.

Loffe123
15 oktober 2007 · 527 Inlägg

Följdfråga, om ett däck är kasst, måste man komma tillbaka då på ombesiktning!?

CarCass CarCass
15 oktober 2007 · 627 Inlägg

Loffe123 skrev:
Följdfråga, om ett däck är kasst, måste man komma tillbaka då på ombesiktning!?

Det där beror på hur besiktingkillen är. Jag besiktigade Golfen med nära på "slicksdäck" förra sommaren, dom däcken var bra jäkla slitna!

Om inte annats så säg att det är reservdäcket. Bör inte vara några problem, annars släng på vinterdäcken

Join the Evolution
Loffe123
15 oktober 2007 · 527 Inlägg

Tar de Visa-kort på besiktningen? :-)

Jag var ute och mätte däcket nu med skjutmått och på det mest slitna stället så var det 1,5-1,6mm. Jag spöar upp killen om jag måste komma tillbaka pga det.

Senast redigerat av Loffe123 (15 oktober 2007)

viccoA
15 oktober 2007 · 3 111 Inlägg

De tar visa-kort, ja.

Mönster på däcken är det smart att ha oavsett om man bara får köra 110 eller inte.

Ska du panikbromsa när det regnar ordentligt så blir bromssträckan förmodligen dubblad av ett par olagliga, uttjänta däck jmf med ett par nya fräscha sulor.

Loffe123
15 oktober 2007 · 527 Inlägg

HAHA, fördubblad!
Inte i mitt fall iallafall
Som regel tar bakdäcken 20-30% av bilens bromsverkan, och i detta fall så rör det sig om ett däck som är på gränsen. Så ingen fördubblad bromssträcka för mig iallafall.

Som sagt, spö ska han ha om den inte går igenom.

Tack för svar angående om de tar Visa-kort :-)

Senast redigerat av Loffe123 (15 oktober 2007)

T12
15 oktober 2007 · 112 Inlägg

åk till en däckfirma o byt om de är slitna, du verkar ju inte vilja ta några risker, är ju inte svårare än så... Sen glöm inte att de finns flygande däckkontroller av polisen...

Saab 99 "Red Fox" (1982)
Loffe123
17 oktober 2007 · 527 Inlägg

Däcket gick igenom.
Däremot så fann han  en glappande styrled, och den var så minimalt glappande att han fick ta hjälp av en kollega för att se det.
Diskussionen gick så här:

-Du får ombesikta pga glappande styrled.
- Men ska man inte känna i ratten eller på något sätt om en styrled är glappande?
-Jo
-Men det gör jag inte, bilen går spikrakt utan minsta vibration i ratten.
-Styrning kan vara bra att ha...
- Men det har jag ju!
-...men dett kan bli värre
- Allt kan bli värre...
-Mhm
-Erat jobb är väl att ta hand om omedelbara risker? Detta tycker inte jag är en omedelbar risk, först om tusen mil möjligen.
- Nej.... Tack!
-Tack själv...

Rätt fel, döm själva?
Visst ska man kunna styra, men det kan jag ju och felet är inte omedelbart eller akut, utan infinner sig troligen som ett problem längre uppåt vägen, bilprovningen har blivit för petig tycker jag! De anmärker inte längre bara på omedelbara akuta fel, utan har börjat förebygga fel, genom att kräva att man ska byta ut saker som ännu inte behöver bytas!
Man ska ta bort omedelbara risker, inte förebygga risker, för då kan man ju få byta ut det mesta innan det är uttjänat.

Senast redigerat av Loffe123 (17 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang