VARNING för: http://www.blocket.se/vi/13503270.htm?ca=9_s

leo_m83
14 oktober 2007 ·

Tänkte berräta lite om vad som hände mig i helgen så att ni andra som läser detta inte göra samma misstag som jag gjorde.

Har letat efter en vinter bil nu i 3 månader och till slut hitta jag en i fredags (http://www.blocket.se/vi/13503270.htm?ca=9_s)

Ringde killen fredags kväll och fråga om skicket på bilen och hur den gick. Och han sa exakt det som stod i annonsen.

- Jag: Går bilen bra?
- Säljaren: ja, inga problem
- Jag: Drar motorn olja / vatten?
- Säljaren: Nej, den är mycket välvårdad  och finns ABSOLUT inga fel på bilen.


Så jag tyckte att det var en bra pris på en 323f. Det enda problem vart att jag bor i Uppsala och bilen fanns i Göteborg.  Men jag bestämde mig för att åka samma kväll (fredag kväll) för att hämta bilen. Hade 50mil körning framför mig. Ringde killen igen och berrätade att jag skulle komma.

nå väl, efter 50 mil och några timmar senare träffade jag han och kollade på bilen.

Kl var 04:00 på morgon. Det första jag märkte på bilen var att bakstötfångaren var hemma lackad. Tänkte  det spelar väl inte så stor roll. Öppnade huven och ser olja runt hela motorn.

Jag fråga killen, när har du gjort service på den sist och han säger att det var förra månaden. Ber han att ge mig kvitto på det men han "hittar " inte den. I telefonen sa han också att han hade full service bok som de hade lämnat på verkstad. När jag fråga han om det han "hitta" inte den.

Började undersöka bilen, så ser jag att motorn har knappt olja. Altså bokstavligen ingen olja i motorn överhuvutaget. 

Sen körde jag bilen och så märker jag att bak-fjädrar är HELT slut.

  - Jag: Du sa att bilen vart på service förra månaden, hur kommer det sig att motorn är tom på olja?

  -Säljaren: Jag vet inte

  - Jag: visste du att fjädrarna var dåliga på bilen?

  - Säljaren: Ja, men jag "glömde" att berräta det i telefonen.

Blev riktigt förbanad på killen. Jag erbjöd han 13000k för bilen men han vill inte gå ner mer än 15k. Jag berräta för han att om bilen fanns i uppsala och set denså skulle jag inte ens erbjuda 8k för bilen. Men hade jag åkte 50mil så täntke köpa den ändå men inte för mer än 13k. Men han ville inte gå med på det så jag täntke skit samma, stack tillbaka hem och sur hela vägen.

10 timmars total körning och 1500:- för resan. Man blir besviken på vissa människor som ens vågar snacka skit i telefon och att de tror att man köper bilen oavsett skick bara för att man åker 50mil för se på den.

Aerodynamik ...
14 oktober 2007 · 7 120 Inlägg

Fyfan så surt. Jag hade blivit förbannad på aset.

tommie87
14 oktober 2007 · 349 Inlägg

samma hände en kompis det är synd!

han åkte upp till norrland från stockholm för att köpa en ganska ny bmw! han ringde säljare och han sa att det är inga fel på bilen när han kommer dit och tittar på bilen ser den fin ut men när han ska provköra den så låter det som att man skulle hälla ner ett kilo grus i motorn det bara rasslar!  det kostade polarn en natt på hotell + mat och bensin

det är tråkigt med oseriösa säljare och köpare

Burken Utanlem
14 oktober 2007 · 895 Inlägg

Han skriver på blocket att han heter adam... men mobilnummret går till en person med ett bra mkt mera nysvenskt namn.....

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Youngblood Billackerare
14 oktober 2007 · 737 Inlägg

Adam var det ja... big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Lars-P
14 oktober 2007 · 427 Inlägg

Korkat o skriva att den bör ses o köras om den är i uppenbart dåligt skick...

chrille_ Servicerådgivare
14 oktober 2007 · 715 Inlägg

fan va trist att de blev så för dig...

men kan man inte anmäla honom på blocket för att vara oseriös säljare..

nåt måste man ju kunna göra så ente fler går på samma fälla..

//chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
leo_m83
14 oktober 2007 ·

vette fan vad man kan göra åt sånna människor. jag kollade också på namnet och det stod "adam", tänkte säker en svensk. Jag ska inte dra alla över en kam men jag har inte träffat på någon svensk/ invandrare som är så oseriös och inte har det minsta tanke om att vara lite ärlig, specielt när de vet att man åker en sån lång väg för att se bilen.
Men killen var kurd/ arab. Jag menar jag är själv invandrare men jag skulle aldrig sitta och lura någon på det här sättet. Man blir bara äklad av sånna människor....

Senast redigerat av leo_m83 (14 oktober 2007)

gamlingen
14 oktober 2007 · 5 198 Inlägg

FÅR man hänga ut folk på så här vis ? visserligen så va han ju rutten men,,,,

christofferedil Yellow bug!
14 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

gamlingen skrev:
FÅR man hänga ut folk på så här vis ? visserligen så va han ju rutten men,,,,

Ge en anledning till varför man inte skall "hänga ut" den här säljaren?


Tråkigt att läsa om din resa. Han lär ju aldrig få såld den för mer än 10 om det inte ens är olja i motorn...

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
decib3L Körv
14 oktober 2007 · 3 535 Inlägg

Eftersom det inte är några personuppgifter uppräknade så strider det inte mot PUL.

Den informationen folk vet kan man lätt ta reda på själv.

Truckdriving Man
leo_m83
14 oktober 2007 ·

Edil_ : nej visst är det så. Jag skulle inte ens ha ÅKT ditt för om jag visste att det inte fanns något olja i motorn. Men han påstod att den motorn fungerade bra och inte drog någon olja / vatten. Men vissa tror att de kan luras, tycker bara synd om den människan som köper den bilen. Om han nu lykas lura någon, så lär det bli nogon människa som kan absolut ingenting om bilar.

Burken Utanlem
14 oktober 2007 · 895 Inlägg

gamlingen skrev:
FÅR man hänga ut folk på så här vis ? visserligen så va han ju rutten men,,,,

finns chans att folk tänker till lite extra innan de åker långt till en bil.

även en liten chans att någon inte blir blåst av denne "adam" som tappar bort det mesta..

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
leo_m83
14 oktober 2007 ·

Burken: visst har du rätt om att man borde tänkte lite extra innan man åkte. Dock såg inte jag någon hinder. om du släer i annonsen, bilen är välvårdad. enligt ägaren drar den inte olja / vatten. går fint och har inga fel. Skulle inte du ha åkt och kollat på en bil som du tyckte var biligt och var så bra som ägaren påstod?

mrcelica
14 oktober 2007 · 1 639 Inlägg

gamlingen skrev:
FÅR man hänga ut folk på så här vis ? visserligen så va han ju rutten men,,,,

På vilket sätt är han uthängd ? Det står väll knappast adress och personnummer eller ?

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
NickeR32
14 oktober 2007 · 870 Inlägg

Fan vad surt, verkligen! Jag är extra noga med att kolla upp en massa saker innan jag ens ringer på en annons. Gå in på vv.se och kolla så att bilen verkligen finns. Om den är avställd, importerad, m.m. Gå in på hitta.se eller eniro och kollar så att telenr stämmer och att namn m.m verkar stämma.

Senast redigerat av NickeJ89 (14 oktober 2007)

T16_AeRo
14 oktober 2007 · 712 Inlägg

F*n så surt mad

devilspath junsele
14 oktober 2007 · 248 Inlägg

en annan viktig sak är att kolla upp så att inte bilen är belånad för då följer lånet med bilen när den säljs vidare. var själv nära att åka på det för 5 år sedan.
Som tur var så var det en polare som hade haft bilen så det fixade sig.
Om förra ägaren slutar betala av billånet så kan kronofogden komma och ta bilen du har köpt.

om inte annat så finns det köpeavtal att hämta. tex. http://www.goodsson.com/pdf/KOPEAVTAL_BIL.pdf


här har du din nya vinterbil förresten! big_smile
http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_548.jpg

Senast redigerat av devilspath (14 oktober 2007)

Burken Utanlem
14 oktober 2007 · 895 Inlägg

mrcelica skrev:

gamlingen skrev:
FÅR man hänga ut folk på så här vis ? visserligen så va han ju rutten men,,,,

På vilket sätt är han uthängd ? Det står väll knappast adress och personnummer eller ?

nae de e ju inte ens hans riktiga namn i annonsen wink

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
LazerHawke
14 oktober 2007 · 1 268 Inlägg

ptja dom gör verkligen bra rykte om sig själva dom bluffmakarna.... och dom vill inte man skall se snett på dom det är inte första personen som spelat smarta "allan"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang