5474
Sök

850 t5 2,0 vs 2,3 ?

819 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Ska nu köpa mig en t5 men har lite funderingar.
Har hittat en med två liters motorn, som då är italien import, då är min fråga märks det mycket skillnad på denna som bara har 211 hk vs 2,3 liters motorn som har 225?
Ägaren uppger att han chippat bilen med ett autotech chipp, bytt avgassystem och att den nu ska lämna runt 270hk, kan detta verkligen stämma?
Är det nån skillnad på livsstiden på 2,0 och 2,3? Alltså pallar den ena mer än den andra i trimsynpunkt osv?

//Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
Många frågor, hoppas jag inte missar nåt nu..

Skillnaden mellan 2,0 och 2,3 märker du inte direkt, men det är andra prylar i motorn som gör den "lilla" svårare/dyrare att trimma vidare på.

270hk tvivlar jag starkt på. 250hk på sin höjd kan du räkna med om han har ökat laddtrycket (bör han gjort).

Ska du trimma så titta efter en 2,3'a. 2,0'orna är inte dåliga men är man effektjagare så ligger dom alltid under den större motorn.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

819 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Trimma vidare vet jag faktiskt inte om jag tänkt att göra, då jag bara är 17 år så en bra bit över 200 hk att övningsköra i borde vell duga ;D
Men isåfall var det som jag misstänkte.
Han har inte ökat laddtrycket själv mekaniskt. Så det finns ingen möjlighet att den kan lämna 270 hk med chippningen och 3" avgas från katten? Det skumma tycker jag är att han uppger att han har ett autotech chip i, men på autotech's sida finns inga uppgifter på att det har chip till 2,0 motorn. Är det samma som till 2,3 motorn då?
Som sagt trimma mera tror jag inte att jag behöver, ska bara övningsköra i den och sedan ha den som förstabil så jag tror jag klarar mig.. Men det vore ju roligt om den piskade dom vanliga 225hk t5:orna eftersom att den är chippad

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
andreasgustavsson skrev:
Trimma vidare vet jag faktiskt inte om jag tänkt att göra, då jag bara är 17 år så en bra bit över 200 hk att övningsköra i borde vell duga ;D
Men isåfall var det som jag misstänkte.
Han har inte ökat laddtrycket själv mekaniskt. Så det finns ingen möjlighet att den kan lämna 270 hk med chippningen och 3" avgas från katten? Det skumma tycker jag är att han uppger att han har ett autotech chip i, men på autotech's sida finns inga uppgifter på att det har chip till 2,0 motorn. Är det samma som till 2,3 motorn då?
Som sagt trimma mera tror jag inte att jag behöver, ska bara övningsköra i den och sedan ha den som förstabil så jag tror jag klarar mig.. Men det vore ju roligt om den piskade dom vanliga 225hk t5:orna eftersom att den är chippad

Med tanke på att 90% av alla "vanliga 225hk t5:orna" är chippade så lämnar de mer effekt än dig ändå. Jämför inte med samma bilmodell med en större motor tongue
Även om A-tech säger att de piffar upp motorn till 270hk så får du ta det med en nypa salt.
Kan ju säga att du har lite mer än orginal iaf smile

Ska du inte trimma så finns det inga direkta nackdelar med 2,0'orna. De drar lite mindre bensin (skillnaden är inte stor, men den finns där) och de är säkert nån krona billigare i försäkring.

Jag kan säga att T5'orna oavsett motorstorlek rör på sig. Bytte upp mig från en Volvo 740 till T5'an och blev nästan rädd tongue.
Men som med allt annat så vill man alltid ha mer efter ett tag när man börjar jämföra med andra bilar av lite större kaliber...

819 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Jojo visst är det sant det du säger, men jag menade att den borde vell lämna mer effekt än 2,3 liters t5:orna när dom är standard? tongue Och såklart att man får ta det med en nypa salt såntdär, så är det ju med alla som är ute efter att sälja klart att dom tar i lite wink

Trimma som sagt tror jag inte blir något av, MEN om jag skulle vilja. Går det att trycka i ett värre chip? Alltså håller 2,0 lika bra som 2,3 liters motorn?

Hehe jo en kompis till mig köpte nyligen en t5:a så jag vet att dom rör på sig smile därav att jag också skall införskaffa en ;D
Senast redigerat av andreasgustavsson (17 oktober 2007)

499 Inlägg
17 oktober 2007
Jag skulle inte köpa en 2.0. De riktiga 850 T5 är på 2.3 liter enligt mig. Jag motiverar detta med att en svensksåld har 3 deciliter större cylindervolym, större turbo och enligt de som provkört båda två mycket trevligare karaktär på motorn. Du har även större potential att trimma en svensksåld utan att du behöver byta många saker.

Leta reda på en fin svensksåld T5 och du kommer bli mycket nöjd, jag är nöjd med min! smile

2 911 Inlägg
17 oktober 2007
Hellquist skrev:
Jag skulle inte köpa en 2.0. De riktiga 850 T5 är på 2.3 liter enligt mig. Jag motiverar detta med att en svensksåld har 3 deciliter större cylindervolym, större turbo och enligt de som provkört båda två mycket trevligare karaktär på motorn. Du har även större potential att trimma en svensksåld utan att du behöver byta många saker.

Leta reda på en fin svensksåld T5 och du kommer bli mycket nöjd, jag är nöjd med min! smile

Finns importerade 2.3;or också wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
Decibel skrev:
Hellquist skrev:

Japp, och det var det jag letade efter.
Hittar du en som kommer från rätt land kan du få ovanlig utrustning om man jämför med en svensksåld wink

819 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Hellquist skrev:

Jo du jag har letat som en tok ska jag säga dig, nu är det såhär att jag har ca 45k att lägga ut. Och kraven jag har är att den ska vara manuell, r front, 18" fälgar och helst bytt avgassystem och lite annat lull lull på.. Och det finns inte överdrivet många bilar i denna kattegori för 45k och neråt neutral

Edit: Någon som vet om det är samma chip till 225hk t5:orna som till 211hk t5:orna?
Senast redigerat av andreasgustavsson (17 oktober 2007)

223 Inlägg
24 november 2008
John87 skrev:
Decibel skrev:
Hellquist skrev:

Japp, och det var det jag letade efter.
Hittar du en som kommer från rätt land kan du få ovanlig utrustning om man jämför med en svensksåld wink

agree, köpte mig en import 2,3l. den var jävligt chysst. kolla själv big_smile

<----

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
Ifrån tyskland kommer de flesta importerade 2,3orna.
Italien kommer alla 2,0orna ifrån, eftersom bilarna där skattas efter motorstorleken.

2,0 T5an har 13G turbo, 2,3an har 15G, 850R har 16T, S/V70R har 18T, V70R AWD -99/00 har 19T.

Bara för att ge ett litet sammanhang... smile
Senast redigerat av TurbOla (24 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök