6901
Sök

Port mot "skidluckan" eller genom Hatthyllan??

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Har en 740 med dubbla 12"s basar.. Har funderat på om de e fel att ha dubbla portar riktade mot "skidluckan" eller om man ska göra om de å ha dom riktade upp genom hatthyllan..
Har ja märkt att det inte riktigt blev de ljud som ja tänkt med bortarna riktade mot "skidluckan"..
Blir inga problem med att fixa hatthyllan då ja upptäckt att förra ägaren kapat ur nästan hela plåten under hatthyllan..

tack på förhand..
Senast redigerat av 740Rob (22 oktober 2007)

SAAB

45 Inlägg
22 oktober 2007
Jag har slutnalådor till mina basar i min bmw och jag har satt två portar i hatthyllan och det vart skillnad ska jag säga dig, mycket bättre och renare ljud, högre också för den delen!

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Erikzon skrev:
Jag har slutnalådor till mina basar i min bmw och jag har satt två portar i hatthyllan och det vart skillnad ska jag säga dig, mycket bättre och renare ljud, högre också för den delen!

okej.. men jag har redan portad låda..så tänkte göra om de bara så de går direkt in i kupén från lådan.. inte enbart från bagaget å in..

SAAB

45 Inlägg
22 oktober 2007
det borde ju nästan bli samma sak tycker jag, om du redan har portad låda. Annars kan du väl bygga om lådan så du kan dra upp portarna till hatthyllan?

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Erikzon skrev:
det borde ju nästan bli samma sak tycker jag, om du redan har portad låda. Annars kan du väl bygga om lådan så du kan dra upp portarna till hatthyllan?

jo de e så ja tänkt göra.. men va ja hört så kan de bli "tonbortfall" om man itne har portarna på samma sida som basarna i en låda.. vet itne om de stämmer men de e va ja hört iaf...

SAAB

45 Inlägg
22 oktober 2007
det är klart, det liknar ju mer en bandpass låda om man bygger så... får nog överlåta frågan till någon mer kunnig. hoppas det löser sig iallafall!

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
hr du en vanlig portad låda å ska du INTE dra upp portarna genom hatthyllan..  bas å port ska "samspela" i en basreflexlåda men sätter du basen bakom ett baksäte å sen portarna upp genom hatthyllan så blir ljudet hel fel..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
hr du en vanlig portad låda å ska du INTE dra upp portarna genom hatthyllan..  bas å port ska "samspela" i en basreflexlåda men sätter du basen bakom ett baksäte å sen portarna upp genom hatthyllan så blir ljudet hel fel..

tack för den infon.. precis som ja trodde.. men om man "förlänger" portarna från där dom sitter och upp till hatthyllan..? tror inte de blir nått vidare bra de heller direkt..

SAAB

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
de e liksom samma soppa...

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
de e liksom samma soppa...

ja antog de.. aja.. får försöka fixa till de så gott de går... antagligen göra om de.. sätta in en större port istället för dubbla 3"s portar...

men om man gör om den till en bandpasslåda... går de itne då å sätta portar i hathyllan..?endast sätta tre väggar till.. en mot ryggstödet å två på var sida mot hjulhusen så de blir typ som en ram.. å sen porta hatthyllan...??
Senast redigerat av 740Rob (22 oktober 2007)

SAAB

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
större port??   va e de för bas?  liter på lådan etc...

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
större port??   va e de för bas?  liter på lådan etc...

dubbla 12"s gas alpha basar i 70 liters portad låda.. just nu dubbla 3"s portar....

men om man gör om den till en bandpasslåda...
endast sätta tre väggar till..
en mot ryggstödet å två på var sida mot hjulhusen så de blir typ som en ram..
å sen porta hatthyllan...??
går de itne då å sätta portar i hathyllan..?

SAAB

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
för de första så ska inte alpha basarna ha portad låda..  men att sätta dom i en bandpass låda funkar men de e jävligt noga me volymen å så..

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
för de första så ska inte alpha basarna ha portad låda..  men att sätta dom i en bandpass låda funkar men de e jävligt noga me volymen å så..

hm, okej.. men enligt dom ja pratat me så går de att göra så... de blev betydligt bättre när ja satte in portarna i lådan än innan..

SAAB

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
antar att de e felbyggt.. 25-35 liter slutet ska en sån bas ha... va har du för steg?

Leg. nöt
460 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
ja köpte detta paket hos BRL för nått år sen med GAS sublåda 900ALPHA212 och GAS 900ALPHAX4 steg nånåtingsånt...

SAAB

16 197 Inlägg
22 oktober 2007
men den lådan e ju sluten...

Leg. nöt
460 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
jo ja vet.. lådan ja har nu va på 60L inte 70L som ja skrev.. skulle byggt bandpasslåda istället men då hade itne utrymmet räckt till.. mne ja får väl göra om den till sluten igen..
om du inte har något bra tips.. vilket skulle va väldigt bra..

SAAB

Noiseprojekt
23 oktober 2007
740Rob skrev:
Erikzon skrev:

jo de e så ja tänkt göra.. men va ja hört så kan de bli "tonbortfall" om man itne har portarna på samma sida som basarna i en låda.. vet itne om de stämmer men de e va ja hört iaf...

Sätter du portarna på motsatt sida om basarna dvs. basarna mot skuffen och portarna genom skidluckan kommer du nog tappa lite...

alias_kladde
23 oktober 2007
Jag vet en polare som hade byggt det så i sin 740 fast med en port men han sa att det blev en jävla skillnad men vet däremot inte vad han hade för låda i bilen.. men det är klart att du får ju mer bas in i kupén genom det för annars isoleras ljudet i bagagen.

Sök