Någon som är kristen?

gemini78 Jägermeister
29 oktober 2007 · 909 Inlägg

Vill oxå gå ur kyrkan men har ett problem... min chef... hennes man är kyrkoherde här och tycker det är pinsamt om hon får reda på det på något sätt...

Ser hon på mina lönespecifikationer eller nånstans att jag inte betalar kyrkoskatt nå mer?smile

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
BMW635_Robban
29 oktober 2007 · 1 277 Inlägg

gemini78 skrev:
Vill oxå gå ur kyrkan men har ett problem... min chef... hennes man är kyrkoherde här och tycker det är pinsamt om hon får reda på det på något sätt...

Ser hon på mina lönespecifikationer eller nånstans att jag inte betalar kyrkoskatt nå mer?smile

men, vilken anledning. Säg som det är bara. Alla får väl göra som de vill??

Det syns bara på din deklaration ingen lönespec.!

Gote
29 oktober 2007 · 22 Inlägg

jag är kristen men är inte med i svenska kyrkan.. jag är alltså troende. sen tycker jag att svenska kyrkan är bra och dålig.. dålig för att folk får fel bild av kristendom.. den är inte så jobbig som man kan uppleva..

Senast redigerat av Gote (29 oktober 2007)

Nån som har ett garage norr om sthlm att hyra ut?
evilaudio
29 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

i mina ögon e religion för "svaga" människor som inte har fötterna på jorden.. e man stark i sig själv så behöver man inte "tro på tomten"...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jonesono Personal- och beteendevetare
29 oktober 2007 · 1 082 Inlägg

Även om man väljer/har valt att gå ur kyrkan, ej ser sig själv som kristen, men bor här.. så tar man mer eller mindre ändå del av de kristna värderingar som cirkulerar omkring i samhället, vare sig man vill eller inte.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ponuts
29 oktober 2007 · 220 Inlägg

Jag är min gud.

Fredrik.Gustavsson
29 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Jag är kristen om gud ser ut som Jasmines pappa i Aladin eller om det är Micke "Svullo" Dubois som sitter där uppe : )
Nej jag är inte kristen och har noll förstående för folk som ens tänker på religion. Det skapar ju bara en massa satans jävla krig (Ursäkta uttrycket).
Så nej håll er borta från sånt, bara kolla på Knutby, hur friska är dom liksom ?

BMW-328I
29 oktober 2007 ·

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag är kristen om gud ser ut som Jasmines pappa i Aladin eller om det är Micke "Svullo" Dubois som sitter där uppe : )
Nej jag är inte kristen och har noll förstående för folk som ens tänker på religion. Det skapar ju bara en massa satans jävla krig (Ursäkta uttrycket).
Så nej håll er borta från sånt, bara kolla på Knutby, hur friska är dom liksom ?

Man kan inte dra alla över en kant, finns folk som är stenrika och leker livet som du aldrig kan tänka dig och dom är kristna och riktigt troende.

Det är lätt att håna nåt man inte förstår eller har respekt för men religion är ett svårt ämne och det finns inte kvar i sverige som förr. Man får vara vad man vill men man ska alltid respektera någons tro eftersom att det är mellan personen själv och gud, inte nån annan och kommer aldrig att vara det.

Jag är kristen.

billy IT-Tekniker
29 oktober 2007 · 376 Inlägg

Nej, inte kristen och kommer aldrig att bli.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
blacken
29 oktober 2007 ·

evilaudio skrev:
i mina ögon e religion för "svaga" människor som inte har fötterna på jorden.. e man stark i sig själv så behöver man inte "tro på tomten"...

Mycket kan man kalla mig för, men aldrig "svag", Tvärt om min tro ger mig styrka . Ej heller så tror jag på "tomten" för jag måste köpa mina egna julklappar. smile

Pikey
29 oktober 2007 · 2 283 Inlägg

Detta kommer bara bli massa liv, tycker man ska låsa tråden.

R.I.P. Michael Jackson!
Fredrik.Gustavsson
29 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

BMW-328I skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag är kristen om gud ser ut som Jasmines pappa i Aladin eller om det är Micke "Svullo" Dubois som sitter där uppe : )
Nej jag är inte kristen och har noll förstående för folk som ens tänker på religion. Det skapar ju bara en massa satans jävla krig (Ursäkta uttrycket).
Så nej håll er borta från sånt, bara kolla på Knutby, hur friska är dom liksom ?

Man kan inte dra alla över en kant, finns folk som är stenrika och leker livet som du aldrig kan tänka dig och dom är kristna och riktigt troende.

Det är lätt att håna nåt man inte förstår eller har respekt för men religion är ett svårt ämne och det finns inte kvar i sverige som förr. Man får vara vad man vill men man ska alltid respektera någons tro eftersom att det är mellan personen själv och gud, inte nån annan och kommer aldrig att vara det.

Jag är kristen.

Självklart ska man respektera andra och det gör jag också. Vill nån tro på att det finns nåt så är det upp till dom, min åsikt är att religion borde förbjudas på grund av alla dessa krig som i grund och botten är religionsbaserade.
Har full förståelse för Kristna som lever livet osv, jag är avundsjuk.
Hoppas dom bara är gifta för annars missar dom ju nåt, för inget samlag före giftermål eller hur är det ? Enda alkoholen dom får är ju också vid nattvarden vilket kanske inte är så kul alltid.
För det är väl brudar, bilar och alkohol som är livet ?

evilaudio
29 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

inte ligga förens man gifter sig?   snacka om å köpa grisen i säcken...HAHA

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
OE
29 oktober 2007 · 318 Inlägg

blacken skrev:

evilaudio skrev:
i mina ögon e religion för "svaga" människor som inte har fötterna på jorden.. e man stark i sig själv så behöver man inte "tro på tomten"...

Mycket kan man kalla mig för, men aldrig "svag", Tvärt om min tro ger mig styrka . Ej heller så tror jag på "tomten" för jag måste köpa mina egna julklappar. smile

Tror att det är just det som är meningen, -behöver tro för att känna sig stark... inget ont menat men det är precis den uppfattningen jag skaffat om troende och klarar mig rätt bra utan att tro på något över huvudtaget...

evilaudio
29 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

men behöver man tro för att va stark så e man ju svag som person i mina ögon..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
29 oktober 2007 · 2 456 Inlägg

Man ska i förstahand tro stenhårt på sig själv å ens självkänsla för livet å det upp gift som
man till handa håller i samhället .... man går till jobbet varje dag knegar som en satans råtta å sen kommer helgen å då får man kröka skallen i bitar å springa på krogen å nypa kjoltyget ..... smile

Sen fortsätter det som ett ekorre hjul hela livet tills man skall till att förmultna ..... å staten snott dig på din halva levende .....

Gick ur kyrkan förlängesedan för anser mig ej ha ett jotta med det å göra ... i jord kommer man förr eller senare å om man nu skall till å gifta sig så går det endå .... att göra ... Jag är min egen härre å följer mig själv dit min näsa pekar varje morgon ..... när gryningen kommer.

//SWIH

Senast redigerat av lonewolf-holm (29 oktober 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Lanjin
29 oktober 2007 · 757 Inlägg

BMW635_Robban skrev:

kohler skrev:
Angående att gå ur. Om man ska gifta sig i kyrkan så är det väl gratis om man e medlem, men kostar ett par tusen om man gått ur, eller??

Nej, man får göra det gratis. Vad jag har hört får man gör allt som medlemmarna får. Så varför vara medlem då?

Jag har gått ur då jag inte känner för att betala lönen till präster som babblar om sånt jag inte tror på.
Det är ju som att ge grannen 5kr om dagen. Han finns där men är jag aldrig pratat md honom.

Man betalar alltid en begravningsskatt även om man går ur kyrkan...typ som skrotningspremie på nybilsköp...äh ännu en dålig jämförelse, haha är trött idag smile

Rätta mig om ja fel.
men varför skulle du få använda kyrkan om du inte betalar för den?
begravnings gör visserligen alltid på kyrkan eftersom man inte får begrava folk nån annan stans i sverige. Men du får betala mer/ dina anhöriga om du inte är med i kyrkan.
Och du och din partner inte är med i kyrkan är det tveksamt att du får låna det gratis, men om din parter är med i kyrkan så är det dock lungt.   Detta är dock inget jag vet till 100% menhar för mig det var så när jag pratade med min arbetsledare när jag jobbade på kyrkogården som vaktmästare



Sen att man sparar om man går ur kyrkan tror jag är fel med. du betalar lika mycket skatt fast den % som skulle gå till kyrkan går till annat ist

Senast redigerat av Lanjin (29 oktober 2007)

Hakan_J
29 oktober 2007 · 380 Inlägg

Är inte det minsta kristen å kommer aldrig å bli,å ang att gå ur kyrkan så har man tänkt tanket i flera år men "inte fått tummen ur" men tack vare den här tråden så ska ja fanimej ta tag i dä nu  smile

blacken
29 oktober 2007 ·

"religion borde förbjudas på grund av alla dessa krig som i grund och botten är religionsbaserade."

Det är inte många krig som är eller varit baserat på religion. Dom vanligaste orsakerna är högst profana typ "jag kan pissa högst", "jag vill ha det som är ditt",  "jag ska bestämma", osv,osv.  Men däremot så är religion perfekt att ha som svepskäl för legitimera en väpnad konflikt av valfri sort.

Senast redigerat av blacken (29 oktober 2007)

Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
29 oktober 2007 · 270 Inlägg

Jag brukar använda ordet 'kättare' vilket betyder nåt i stil med 'person vars tro avviker från den officiella'

Är varken kristen, muslim, djävuls-dyrkare, satanist, jude, hindu eller new-age.

Kristendomen är dock den religion som ÄR vettigast, satanisterna har dock en del vettiga saker också men resten vet jag inte...Ap-elefanter som man ska mata och tillbe, nej jag vet helt enkelt inte...

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang